W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Katarzyna Bełdowska

Błąd w pliku ESPD przygotowanym przez zamawiającego – czy wykonawca musi uzupełnić brakujące oświadczenie w JEDZ?

Justyna Andała-Sępkowska

Jak podważać bezzasadne wypowiedzenie umowy o zamówienie publiczne?

Pytanie: Zawarliśmy dwie umowy na sprzedaż energii elektrycznej z zamawiającym należącym do grupy zakupowej w trybie ustawy Pzp. Zamawiający mimo zawartego kontraktu na czas oznaczony 12 miesięcy wypowiedział nam umowę z okresem wypowiedzenia 1 miesiąc z ważnych powodów, powołując się na słabą kondycję finansową netto. Fakt, że taki zapis pozwalający na wypowiedzenie w umowie został w niej zawarty. Jednocześnie jednak w SWZ wskazane było: „Zamawiający ma prawo zmniejszyć lub zwiększyć liczbę̨ punktów poboru energii osobno w ramach każdej z grup taryfowych, które zostały wyszczególnione w załączniku nr 1 dla część 1,2,3 do SWZ. Modyfikacja ta nie może przekroczyć 15% ilości punktów poboru energii (ale nie mniej niż 1) wskazanych w załączniku nr 1 do SWZ oraz nie przekroczy 15% szacowanej ilości energii elektrycznej wskazanej w załączniku nr 1 dla część 1,2,3 (dotyczy wolumenu i ilości PPE dla całej grupy”. W naszej ocenie jako wykonawcy działania zamawiającego związane ze złożeniem oświadczenia są pozbawione podstaw faktycznych i prawnych. Wykonawca kwestionuje istnienie ważnych przyczyn do wypowiedzenia umowy, jak również zarzuca zamawiającemu obejście stosowania art. 433 pkt 4 ustawy Pzp. Zamawiający w sposób swobodny pozbawia wykonawcę kontraktu i możliwości uzyskania przychodu z jego realizacji, dlatego stoimy na stanowisku, że złożone wypowiedzenie jest bezskuteczne, a ww. umowy nadal obowiązują. Jak mamy dochodzić obrony swoich praw? Zastanawiam się nad powództwem o ustalenie, że wypowiedzenie umowy przez zamawiającego jest bezskuteczne.

Agnieszka Gwóźdź-Kuzior

Jak prawidłowo powiązać treść zobowiązania podmiotu trzeciego z warunkiem udziału i przedmiotem zamówienia?

Pytanie: Czy zapisy w zobowiązaniu podmiotu trzeciego, o którym mowa w art. 118 ust. 4 ustawy Pzp, powinny odnosić się bezpośrednio do treści warunku udziału w postępowaniu (np. za spełniającego warunek udziału zamawiający uzna wykonawcę, który w ciągu ostatnich 3 lat należycie zrealizował co najmniej 4 spoty i opublikował każdy z nich w dwóch serwisach społecznościowych, z których co najmniej 2 spoty osiągnęły ponad 100 000 wyświetleń), czy raczej do przedmiotu zamówienia (np. usługa polegająca na produkcji spotów informacyjnych publikowanych na miejskich kanałach społecznościowych)? Jak w takiej sytuacji powinna brzmieć treść zobowiązania podmiotu trzeciego zgodnie z art. 118 ust. 4 Pzp? Z jakiego dokumentu powinno wynikać, które elementy zamówienia wykona wykonawca, skoro podmiot trzeci nie może zrealizować całości zamówienia? Proszę także o wyjaśnienie powiązania przepisów art. 118 ust. 4, art. 119 i art. 112 ust. 2 ustawy Pzp – w jaki sposób łącznie kształtują one obowiązki zamawiającego, wykonawcy i podmiotu trzeciego w zakresie udostępniania zasobów. Ponadto, czy wykaz usług podmiotu trzeciego powinien zostać podpisany przez podmiot trzeci, czy przez wykonawcę, który powołuje się na jego zasoby? Na koniec – jeśli przykładowe zestawienie warunku udziału, przedmiotu zamówienia i treści zobowiązania podmiotu trzeciego jest błędne, proszę o prawidłowy przykład obejmujący: przedmiot zamówienia, warunek udziału, treść zobowiązania podmiotu trzeciego, treść oświadczenia wykonawcy o spełnianiu warunku udziału.

Katarzyna Bełdowska

Bezpodstawne unieważnienie postępowania, równoległe procedury na ten sam przedmiot – sprawdź, jak podważać działania zamawiającego

Pytanie: Zamawiającym są podmioty wchodzące w skład grupy zakupowej m.in. gminy. Przedmiotem zamówienia jest dostawa energii elektrycznej (tryb przetargu nieograniczonego). W ww. postępowaniu została złożona tylko nasza oferta, mieszcząca się w budżecie przyjętym przez zamawiającego na realizację zamówienia tj. 6.683.329,11 zł brutto. W dniu 27.07.2023 r. upłynął termin związania z ofertą i nie wezwano nas – wykonawcy do jego przedłużenia. Dnia 21.08.2023 r. zamawiający zwrócił nam wadium. W korespondencji e-mail wskazał, że chciałby wnioskować o przedłużenie ważności oferty, ale najwcześniej niż 12 września 2023 r. W naszej ocenie zamawiający nie ma podstaw, aby przedłużyć termin związania ofertą, w sytuacji gdy termin już upłynął i zamawiający nie zwrócił się do wykonawcy o zgodę na przedłużenie terminu przed jego upływem. Nasze obawy wzbudził fakt, że zamawiający wszczął nowe postępowanie na ten sam przedmiot zamówienia (jedynie rozszerzył go o dodatkowe inne gminy). Termin otwarcia ofert w tym postępowaniu to właśnie 12.09.2023 r. W naszej ocenie zamawiający oczekuje, że w nowym postępowaniu wybierze wykonawcę, który złoży korzystniejszą ofertę, od tej naszej z poprzedniego postępowania. Jakie kroki możemy podjąć w tej sytuacji? Czy będziemy mogli w jakiś sposób skarżyć wynik „nowego” postępowania, w którym nie bierzemy udziału? Czy mamy oczekiwać na rozstrzygnięcie postępowania, gdzie jako jedyni złożyliśmy ofertę i ewentualnie wtedy rozważać wniesienie odwołania? Czy zamawiający naruszył przepisy ustawy Pzp, wszczynając nowe postępowanie bez rozstrzygnięcia poprzedniego – na ten sam przedmiot zamówienia? Czy można uznać, że przedmiot zamówienia jest taki sam (opis przedmiotu jest identyczny – dostawa energii ma być na 2026 rok, jedynie liczba podmiotów, na rzecz, których ma odbywać się dostawa energii, jest większa.

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!