Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Błędne wydatkowanie środków publicznych może pojawić się na różnych etapach procesu inwestycyjnego. Podczas planowania inwestycji, poprzez prowadzenie procedury przetargowej, a skończywszy na braku podjęciu uchwały budżetowej. Konsekwencje tych pomyłek mogą być bardzo dotkliwe dla zamawiającego.
Do zawiązania konsorcjum dochodzi zwykle w sytuacji, gdy realizacja określonego zamówienia przekracza możliwości jednego podmiotu. Połączenie potencjałów co najmniej dwóch wykonawców pozwala osiągnąć wyznaczony cel w postaci uzyskania i realizacji zamówienia.
Planowanie udzielenia zamówienia publicznego, którego przedmiotem są roboty budowlane, powinno się zacząć od jego dokładnego opisu. W przypadku skomplikowanych inwestycji okazuje się to często nie lada wyzwaniem. A wystarczy pamiętać o kilku najważniejszych zasadach.
Przygotowanie, przeprowadzenie oraz udzielenie zamówienia publicznego to tylko część obowiązków zamawiającego związanych z zakupem towarów. Następny etap to ich eksploatacja oraz zadbanie o to, aby powstałe ewentualne wady tychże rzeczy szybko i skutecznie usunąć.
Zamawiający jest uprawniony do samodzielnego podejmowania decyzji o wyborze trybu udzielenia zamówienia publicznego, w tym trybu zapytania o cenę. Jednak w przypadku trybów niekonkurencyjnych, aby móc skorzystać z konkretnej procedury, konieczne jest spełnienie ustawowych przesłanek. Zapytanie o cenę to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający kieruje pytanie o cenę do wybranych przez siebie wykonawców i zaprasza ich do składania ofert (art. 69 ustawy Pzp).
Nawiązanie współpracy pomiędzy podmiotem publicznym a partnerem prywatnym w ramach PPP wiąże się zawsze z podziałem określonych zadań i przejęciem za nie odpowiedzialności przez daną stronę umowy. Alokacja ryzyk stanowi tym samym jeden z najważniejszych elementów umowy PPP
Stworzenie odpowiednich zapisów umownych dopasowanych do indywidualnych potrzeb zamawiającego może powodować, że mamy do czynienia z utworem chronionym prawem autorskim. W takim przypadku jego rozpowszechnianie przez inne jednostki jest niegodne z prawem i grozi procesem.
Od 16 kwietnia 2014 roku obowiązuje ustawa z 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 423). Jej celem jest m.in. zwiększenie konkurencji oraz odformalizowanie procedur dla jednostek naukowo-badawczych i kulturalnych
Zamawiający nie ma prawa wymagać od wykonawców startujących w przetargu przedstawienia dokumentów niewskazanych przepisami prawa zamówień publicznych. Przy czym ich zakres różni się w zależności od formy prawnej oferenta.
Sektor wodno-kanalizacyjny to kluczowy obszar działalności gmin związany z zaspokajaniem najważniejszych potrzeb lokalnych społeczności. Jego sprawnemu funkcjonowaniu często stoją na przeszkodzie duże koszty i niedofinansowanie sektora publicznego. Pomóc może współpraca z inwestorem prywatnym.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!