Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Każdy przedsiębiorca, który stara się o uzyskanie zamówień publicznych, powinien dysponować w swoim biurze katalogiem określonych, aktualnych dokumentów. Wśród nich są m.in. odpis z właściwego rejestru czy zaświadczenie z urzędu skarbowego o niezaleganiu z podatkami. Dokumenty te zachowują ważność przez określony przepisami czas a zatem należy dbać o uaktualnianie ich katalogu.
Postanowienia kontraktu, zgodnie z którymi zamawiający ma prawo rozszerzyć zakres prac, nie płacąc za nie wynagrodzenia oraz ograniczające odpowiedzialność zamawiającego w przypadku braku zapłaty w terminie, są dość powszechne. W skrajnych przypadkach tego rodzaju zapisy mogą doprowadzić wykonawcę na skraj bankructwa, a już z pewnością poważnie zachwiać jego kondycją finansową.
Weryfikując ofertę pod względem poprawności, zamawiający zobowiązany jest do poprawienia zaistniałych oczywistych omyłek pisarskich, oczywistych omyłek rachunkowych (uwzględniając konsekwencje rachunkowe dokonanych poprawek), innych omyłek polegających na niezgodności oferty z siwz, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty. Korekta omyłek jest kolejnym elementem dbałości o wybór oferty najkorzystniejszej pod kątem przyjętych kryteriów oceny ofert, a nie najlepiej przygotowanej pod względem formalnym.
Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy Pzp w postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający może żądać oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz innych wymagań określonych przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu, siwz lub zaproszeniu do składania ofert. Jednocześnie, w sytuacji gdy wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub z ofertą wykonawca nie złożył oświadczeń lub dokumentów, pełnomocnictw albo złożył je odpowiednio zawierające błędy, bądź wadliwe.
Zgodnie z art. 26 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) zamawiający wzywa wykonawcę w wyznaczonym przez siebie terminie do złożenia wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1, czyli do oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie: a) warunków udziału w postępowaniu,b) wymagań określonych przez zamawiającego - wskazanych w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert. Czy jednak może to robić do skutku? Jaki wyznaczyć termin dla wykonawcy. Wszystkie wątpliwości rozwiane są w tym tekście.
Jeśli wykonawca nie wywiązuje się z umowy zawartej w sprawie zamówienia publicznego czy realizuje ją nieprawidłowo (np. nieterminowo), zamawiający może sięgnąć do środków, jakie oferent złożył mu tytułem zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Inwestor nie musi w tym celu występować z żadnym dodatkowym żądaniem do sądu. Jeśli wykonawca uzna jego działania za bezzasadne, to w jego gestii leży, aby je kwestionować. Artykuł omawia zasady wnoszenia zabezpieczenia oraz wskazuje, kiedy można je stracić.
Popularną wśród oferentów formą wadium są gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe. Ustawa Pzp nie określa sposobu, ani zasad wystawiania gwarancji i nie wskazuje też wprost, jakie zapisy muszą być w nich zawarte. W tym zakresie jednak doktryna i orzecznictwo wypracowały ugruntowaną już praktykę. Warto zapoznać się z tymi zasadami, aby zapobiec wykluczeniu z postępowania. O wszystkich piszemy w poniższym artykule.
Organizator postępowania o zamówienie publiczne ma prawo postawić wykonawcom warunki związane z jakością oferowanych dostaw, usług czy robót (tzw. warunki przedmiotowe), wymogi stricte formalne (związane z sytuacją wykonawcy przed Krajowym Rejestrem Karnym, jego należnościami względem ZUS czy urzędu skarbowego itp.) oraz tzw. warunki podmiotowe. Wśród tych ostatnich wymienia się: uprawnienia do wykonywania działalności, wiedzę i doświadczenie, zaplecze techniczne (np. odpowiednie maszyny), personel oraz zasoby finansowe i ekonomiczne.
Umowa o zamówienie publiczne rządzi się swoimi prawami. Także zasady jej rozwiązania różnią się od tych, które obowiązują przy innych kontraktach. Zamawiający może np. odstąpić od umowy, gdy dalsze wykonywanie zamówienia nie leży w interesie publicznym. Wówczas oferent otrzyma wynagrodzenie jedynie za zrealizowane prace. Niekiedy też rozwiązanie umowy może być znacznie utrudnione – jeśli zamawiający nie zgodzi się na jej zakończenie, wykonawca może być zmuszony do wystąpienia z pozwem do sądu.
Ustalenie szacunkowej wartości zamówienia jest jedną z bardziej istotnych czynności w całym procesie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wartość szacunkowa wpływa nie tylko na zakres przepisów stosowanych do udzielenia zamówienia, ale również na kształt budżetu zamawiającego. W odniesieniu do wartości szacunkowej zamówienia zamawiający bada również wysokość ceny oferty pod kątem jej ewentualnego rażącego zaniżenia. Ustalenie wartości szacunkowej zamówienia niejednokrotnie staje się kwestią problematyczną dla zamawiających w szczególności w odniesieniu do konieczności sumowania zamówień. Poniższy tekst systematyzuje czynności podejmowane w ramach procedury ustalania wartości szacunkowej zamówienia oraz podejmuje próbę rozwiania najczęściej pojawiających się w tym obszarze wątpliwości zamawiających.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!