Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Błędna interpretacja specyfikacji istotnych warunków zamówienia może zaprzepaścić szansę wykonawcy na wygranie przetargu. Dlatego też w przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto zadać pytanie do siwz. Trzeba przy tym przestrzegać odpowiednich terminów, a to może okazać się nie lada wyzwaniem.
„Wyniki przeprowadzonych w 2013 r. przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych kontroli zamówień współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej” (dalej: raport z kontroli) opublikowane na stronach WWW Urzędu Zamówień Publicznych (dalej: UZP) wykazują 10%-owy wzrost postępowań obarczonych błędami w stosunku do 2012 r. Nieprawidłowości wykryto w 46% procedur. Tradycyjnie już więcej błędów stwierdzono w postępowaniach o niewielkich wartościach, względem których zamawiający nie spodziewa się weryfikacji.
Umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym to zazwyczaj kontrakty wieloletnie. Ich sygnatariusze, skupiając się na zasadach bieżącej współpracy, zapominają często o ustaleniu sposobów zakończenia współpracy. Jest to duży błąd, zwłaszcza gdy umowa zostanie rozwiązana przedwcześnie.
Nawiązanie efektywnej współpracy z partnerem prywatnym lub koncesjonariuszem jest uzależnione od wielu warunków. Jednym z nich jest właściwe przeprowadzenie negocjacji z inwestorami w celu wypracowania optymalnych rozwiązań dla realizacji przedsięwzięcia.
Celem umowy o zamówienie publiczne jest realizacja potrzeb danej jednostki zamawiającej. Dlatego musi ona zawierać postanowienia określające wszystkie niezbędne okoliczności wpływające na prawidłowe jej wykonanie. Jedną z nich jest czas, na jaki strony ją zawierają.
Zawarcie z wykonawcami umowy ramowej pozwala zamawiającemu na zapewnienie możliwości wykonania przedsięwzięcia. Ma to szczególne znaczenie dla umów, których przedmiot zamówienia nie jest dookreślony. Niestety nie wszyscy zamawiający rozumieją samą istotę umowy ramowej.
Do zawiązania konsorcjum dochodzi zwykle w sytuacji, gdy realizacja określonego zamówienia przekracza możliwości jednego podmiotu. Połączenie potencjałów co najmniej dwóch wykonawców pozwala osiągnąć wyznaczony cel w postaci uzyskania i realizacji zamówienia.
Zamawiający często opisuje przedmiot zamówienia z naruszeniem zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania. Nic dziwnego – jednostki zamawiające często borykają się ze złą jakością oferowanych przez wykonawców towarów czy usług. Z tego właśnie względu specyfikacje wielokrotnie zawierają wskazanie znaków towarowych. Tymczasem skorzystanie z tej możliwości obwarowane jest ścisłymi warunkami. Niedopełnienie ich grozi zarzutami organów kontrolnych.
Nacisk Komisji Europejskiej na efektywne wykorzystywanie formuły partnerstwa publiczno-prywatnego w nowej perspektywie finansowej UE przynosi wreszcie efekty. Nowo opracowane przepisy unijne nie traktują już PPP po macoszemu.
Aby ustrzec się przed ograniczeniem możliwości korzystania z zakupionego oprogramowania, a jednocześnie zapewnić jego poprawne działanie, zamawiający powinni bardzo precyzyjnie określić zasady udzielania licencji i sublicencji w umowie zawieranej z wykonawcą/dostawcą oprogramowania.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!