wynagrodzenie ryczałtowe

Zmiana technologii robót przy wynagrodzeniu ryczałtowym

Pytanie:

W umowie na roboty budowlane z wynagrodzeniem ryczałtowym zamawiający w zapisie dotyczącym zmian do umowy wprowadził m.in. postanowienie: „Strony mają prawo wnioskować o przedłużenie terminu zakończenia robót o okres trwania przyczyn, z powodu których będzie zagrożone dotrzymanie terminu zakończenia robót, w następujących sytuacjach:

1) gdy zaistnieje możliwość zastosowania odmiennych rozwiązań w sposobie wykonywania przedmiotu umowy, w związku z pojawieniem się na rynku odmiennych od przyjętych w umowie i dokumentacji projektowej rozwiązań technicznych lub technologicznych lub materiałowych (w tym w szczególności materiałów lub urządzeń nowszej generacji i technologii) pozwalających na zaoszczędzenie czasu lub kosztów realizacji przedmiotu umowy lub kosztów eksploatacji wykonanego przedmiotu umowy, lub uniemożliwiających uzyskanie lepszej jakości robót, z zastrzeżeniem, że dopuszcza się odmienne rozwiązania, o ile są korzystne dla zamawiającego i o ile nie zwiększają wynagrodzenia wykonawcy (…)”.

Ponadto umowa zawiera zapis:

„Wykonawca może wnioskować o zmianę umowy w zakresie materiałów, parametrów technicznych, technologii wykonania robót budowlanych, sposobu i zakresu wykonania przedmiotu umowy w przypadku konieczności zrealizowania jakiejkolwiek części robót, objętej przedmiotem umowy, przy zastosowaniu odmiennych rozwiązań technicznych lub technologicznych, niż wskazane w dokumentacji projektowej, a wynikających ze stwierdzonych wad tej dokumentacji lub zmiany stanu prawnego, w oparciu o który je przygotowano, gdyby zastosowanie przewidzianych rozwiązań groziło niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem przedmiotu umowy. Wniosek o zmianę materiałów lub technologii wykonania robót musi zawierać kosztorys różnicowy wykonany przez wykonawcę metodą szczegółową, sprawdzony i zatwierdzony przez inspektora nadzoru inwestorskiego. Wystąpienie wady w projekcie musi zostać potwierdzone przez projektanta”.

Wykonawca zaproponował inne rozwiązanie technologiczne niż określone w projekcie i niewynikające z błędu dokumentacji. Zaakceptował je projektant. Po wykonaniu kosztorysu różnicowego okazuje się, że wykonanie tych robót jest tańsze od robót wynikających ze złożonej oferty i umowy. Czy uzyskane w ten sposób oszczędności należy potrącić z wynagrodzenia wykonawcy, czy są one jego dodatkowym zyskiem? Zaproponowane zmiany pozwalają zaoszczędzić czas, a zamawiający nie musiał wyrażać na nie zgody. Przykładowo kotły gazowe stojące zamieniono na wiszące oraz zmieniono technologię wykonania fundamentów.

Wynagrodzenie ryczałtowe determinuje sposób poprawiania omyłek w ofertach

Pytanie:

Przy ryczałcie zamawiający wymagał w siwz, aby do oferty załączyć kosztorys ofertowy. Postanowienia siwz w tym zakresie brzmią: „Opis sposobu obliczenia ceny: Cena oferty powinna obejmować całkowity koszt wykonania przedmiotu zamówienia. W cenie należy skalkulować wszystkie koszty i czynności związane z realizacją przedmiotu zamówienia. Cena netto nie ulegnie zmianie przez cały okres trwania umowy. Cenna brutto oferty może się zmienić tylko w przypadku urzędowej zmiany stawki VAT”. W umowie wskazano: „Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy ma charakter ryczałtowy i strony ustalają je zgodnie z ofertą wykonawcy na kwotę: 1.566.583,30 zł”. W ofercie z kolei znajdują się zapisy: „Oferujemy cenę brutto ......, cenę netto ......, VAT 23% .......”. Wykonawca złożył ofertę na kwotę 1.566.583,29 zł brutto w formularzu ofertowym. Zamawiający na podstawie załączonego kosztorysu ofertowego poprawił ofertę na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp na kwotę 1.566.583,30 zł brutto czyli więcej o 1 gr. Zawiadomił o tym wykonawcę, a ten potwierdził otrzymanie zawiadomienie. Poprawiona oferta była najtańsza. Druga w kolejności przekraczała tę cenę o 100.000 zł. Co w tym przypadku należy zrobić z punktu widzenia kontrolującego? Środki wydawane w ramach tego postępowania są środkami unijnymi. Czy nałożyć na beneficjenta karę? A może wezwać do złożenia wyjaśnień?