Zamawiający prowadził postępowanie w trybie podstawowym (wariant II), którego przedmiotem było wykonanie robót budowlanych. Wpłynęły dwie oferty, a jako najkorzystniejszą wybrano ofertę jednego z wykonawców. Po wyborze wykonawca zauważył istotny błąd w dokumentacji projektowej, uniemożliwiający rzetelną realizację zamówienia i niezwłocznie poinformował o tym zamawiającego. Mimo to zamawiający wezwał go do podpisania umowy. W odpowiedzi wykonawca oświadczył, że wobec zauważonej wady dokumentacji odstępuje od zawarcia umowy, licząc się z utratą wadium.
Kilka dni później zamawiający unieważnił postępowanie na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, przyznając, że wada dokumentacji projektowej jest na tyle poważna, iż uniemożliwia zawarcie ważnej umowy. Wykonawca wniósł o zwrot wadium, wskazując, że unieważnienie nastąpiło z przyczyn leżących po stronie zamawiającego. Jednak tego samego dnia otrzymał pismo o zatrzymaniu wadium.
Co można zrobić w takiej sytuacji? Czy jest szansa na odzyskanie wniesionego wadium?
Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego to jedna z możliwych czynności, która kończy procedurę. Przyczynami unieważnienia przetargu mogą być m.in. zmiana potrzeb lub wymagań zamawiającego, błędy lub nieprawidłowości w dokumentacji przetargowej lub w toku postępowania czy brak ofert. Istotne przy tym, że sytuacje w których zamawiający może i ma obowiązek unieważnić postępowanie, określa ściśle art. 255 ustawy Pzp. Decyzja w tym zakresie powinna być poprzedzona staranną analizą przyczyn takiej czynności oraz odpowiednio uzasadniona.
Dodatkowo należy pamiętać, że obowiązkiem zamawiającego jest także przekazanie informacji wykonawcom o unieważnieniu wraz z jej uzasadnieniem faktycznym i prawnym. Sprawdź, jakie sytuacje stanowią przesłanki do unieważnienia postępowania, jak właściwie ocenić okoliczności oraz w jaki sposób zgodnie z prawem umieścić informacje o unieważnieniu we właściwym miejscu.