umowa o zamówienie publiczne

W jaki sposób prawo opcji wpływa na zapisy w umowie o zamówienie publiczne?

Pytanie:

Zamawiający planuje wszcząć postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego. Przedmiotem zamówienia będą sukcesywne dostawy (realizowane na podstawie pisemnych zleceń) w okresie 24 miesięcy. W ramach zamówienia zamawiający przewidział możliwość skorzystania z prawa opcji. Zakres prawa opcji jest taki sam jak zakres zamówienia podstawowego. Czyli przedmiot umowy to przykładowo: 100 szt. - zamówienie podstawowe + 100 szt. zamówienie w ramach prawa opcji. W związku z powyższym zamawiający ma wątpliwości, jak stosować obligatoryjne zapisy umów. Czy zapis wynikający z art. 443 ust. 2 dotyczący faktu, że procentowa wartość ostatniej części wynagrodzenia nie będzie wynosić więcej niż 50% wartości wynagrodzenia należnego wykonawcy, powinien odnosić się osobno do zamówienia podstawowego i osobno do prawa opcji, czy "wynagrodzenie należne wykonawcy" należy traktować jako sumę tych wartości (opcja może być zrealizowana po ewentualnym uzyskaniu środków finansowych przez zamawiającego). Podobne pytanie nasuwa się odnośnie do art. 436 pkt 3 (jeżeli zamawiający chce określić maksymalną wartość kar umownych procentem od wynagrodzenia, to powinien brać pod uwagę tylko zamówienie podstawowe, czy wraz z prawem opcji?). Kolejne pytanie dotyczy wartości zabezpieczenia należytego wykonania umowy: jak postąpić w przypadku dokonania waloryzacji wynagrodzenia, tzn. czy wykonawca powinien je odpowiednio zwiększyć, jeżeli zostanie zwiększone wynagrodzenie, tj. wnieść nową gwarancję (aneks) lub dopłacić?

Rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia Pzp

Rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia publicznego – odstąpienie, porozumienie stron, wypowiedzenie

W sytuacji gdy inflacja, wojna w Ukrainie, COVID-19 powodują, że realizacja umowy w sprawie zamówienia publicznego na dotychczasowych zasadach przestaje być opłacalna, strony próbują wprowadzić do niej stosowne zmiany. Niestety nie zawsze będą one możliwe w świetle obowiązujących przepisów. Czasem jedynym wyjściem jest rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia i zawarcie nowego kontraktu. Czy ustawa Pzp pozwala zawsze zakończyć bez przeszkód współpracę? Jak formalnie rozwiązać umowę w sprawie zamówienia publicznego? Co w sytuacji, gdy zamawiający nie zgadza się rozwiązać umowy za porozumieniem stron? Kiedy odstąpić od umowy a kiedy ją wypowiedzieć? Sprawdź w artykule. 

W tym artykule
  • Umowy w sprawach zamówień publicznych zawiera się na czas oznaczony a ich cechą jest trwałość. Co do zasady ustawa Pzp nie przewiduje możliwości dowolnego rozwiązywania takich umów zarówno przez zamawiającego, jak i wykonawcę. Jeżeli umowa jest wykonywana należycie, to powinna obowiązywać do upływu terminu jej wykonywania.
  • Istnieją ustawowe rozwiązania, które pozwalają rozwiązać umowę w sprawie zamówienia publicznego. Artykuł 456 ust. 1 ustawy Pzp uprawnia zamawiającego do jednostronnego odstąpienia od umowy w razie, gdy interes publiczny przemawia za tym, jednakże w sytuacji, gdy nie można było tego przewidzieć w chwili zawarcia umowy.
  • Kontrahenci umowy w sprawie zamówienia publicznego mogą zastrzec, że jednej lub obu stronom będzie przysługiwać w ciągu oznaczonego terminu prawo odstąpienia od umowy (umowne prawo odstąpienia).
  • Strony mogą również określić warunki, po wystąpieniu których będzie można odstąpić od umowy. 
  • W sytuacji, gdy jedna ze stron dopuszcza się zwłoki w realizacji zobowiązania z umowy, druga strona może wyznaczyć jej odpowiedni dodatkowy termin do wykonania. Jednocześnie gdy bezskutecznie upłynie wyznaczony termin, strona będzie miała prawo odstąpić od umowy.

Sprawdź też:

Jawność dokumentów szacowania i umowy o zamówienie

Jawność dokumentów szacowania i umowy o zamówienie

Protokół postępowania o zamówienie, jak i oferty z załącznikami są jawne. Czy wobec tego wykonawca może wnioskować do zamawiającego o wgląd do dokumentacji powstałej na etapie:

  • szacowania przedmiotu zamówienia (w tym ofert, jakie otrzymał, opracowując wartość zakupu) oraz
  • realizacji umowy (takie jak np. protokoły odbioru, ankiety oceny wykonawcy usług szkoleniowych itp.)?

Jawność dokumentów szacowania oraz umowy i dokumentów związanych z jej realizacją regulują ustawy: Pzp i o dostępie do informacji publicznej. Przeczytaj, jak pozyskać wgląd do dokumentacji postępowania.

Polityka Zakupowa Państwa 2022 a Pzp

Polityka Zakupowa Państwa 2022 – co w praktyce oznacza dla zamawiających i wykonawców? (cz. I)

Polityka Zakupowa Państwa ma pomóc sektorowi publicznemu zarządzać swoimi zakupami. Opisuje ona wspólne i kompleksowe standardy, którymi określona kategoria zamawiających będzie się kierować, dokonując zamówień publicznych. Dokument obejmuje lata 2022–2025. Zawiera przy tym m.in. wytyczne, jak korzystać z narzędzi ustawy Pzp, aby wspomóc małych i średnich przedsiębiorców w ubieganiu się o zamówienia publiczne. Wyodrębnia określone kategorie zamówień, do których zamawiający powinni stosować szczególne reguły. Omówienie pierwszych 7 narzędzi znajdziesz w artykule. Kolejne 7 opiszemy w następnym Top temacie.  

Jakie działania powinien podjąć zamawiający, gdy wykonawca wnioskuje o podwyżkę wynagrodzenia i grozi rozwiązaniem umowy?

Pytanie:

Moje pytanie dotyczy umów zawartych na podstawie art. 275 ust. 1 na dostawy artykułów żywnościowych do stołówki szkolnej. Umowy podpisano 20 grudnia 2021 r. i obowiązują w okresie 1 stycznia 2022 r. – 31 sierpnia 2022 r. Dnia 15 marca 2022 r. otrzymaliśmy od wykonawcy wniosek z prośbą o aneks do umowy, którym zmienimy ceny produktów. Uzasadnienie we wniosku brzmi: „Ze względu na stan wyjątkowy, który wystąpił po wybuchu wojny na Ukrainie, wprowadzone sankcje, podwyżki cen walut, osłabienie PLN, brak eksportu, podwyżki cen prądu o 200%, cen gazu o 300%, nastąpił brak drobiu i mięsa. Ceny uległy drastycznym zmianom, co było nie do przewidzenia w momencie podpisania umowy i wpisuje się w dyspozycję przepisu art. 357 § 1 Kodeksu cywilnego. Jeśli prośba o aneks do formularza cenowego nie będzie uwzględniona, wykonawca informuje, że pismo stanowi wypowiedzenie umowy w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma”.

Niektóre zapisy z naszej umowy brzmią: „Niedopuszczalne są takie zmiany postanowień umowy oraz wprowadzenie do umowy postanowień niekorzystnych dla kupującego, jeżeli przy ich uwzględnieniu należałoby zmienić treść oferty sprzedającego, chyba, że konieczność wprowadzenia takich zmian wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy”. Czy wobec powyższego możemy wprowadzić aneks? Jeżeli tak, na jakiej podstawie?

  Aneks do umowy o zamówienie publiczne – jak zmieniać stare i nowe kontrakty?

Aneks do umowy o zamówienie publiczne – jak zmieniać stare i nowe kontrakty?

Stale zmieniające się warunki rynkowe powodują, że realizacja umów w sprawie zamówień publicznych na pierwotnych warunkach może przestać być opłacalna. Wiele kontraktów zawarto jeszcze pod rządami starej ustawy Pzp z 2004 roku. Strony mają więc dodatkową trudność w ustaleniu zasad, na jakich wolno im zmodyfikować umowę. Dodatkowe możliwości zmian przewiduje także tzw. specustawa koronawirusowa. Zapoznaj się z zestawieniem pytań Czytelników o możliwe zmiany umowy m.in. w przypadku wzrostu cen dostaw oraz braku ich dostępności.

W tym artykule
  • Specustawa koronawirusowa umożliwia zmianę umów o zamówienie publiczne. Jednak zmiana oferowanego asortymentu na inny jest, co do zasady, niedopuszczalna. Nie należy aneksować umowy, przewidując inny przedmiot świadczenia, niż pierwotnie.
  • W sytuacji potrzeby zmiany cen w ofercie trzeba: przedstawić rzetelne dowody, w tym konkretne wyliczenia zysku tzn. ceny zakupowej na dzień sporządzania kalkulacji, a także ceny zakupowej na dzień składania wniosku lub udokumentować wysokość procentowych podwyżek asortymentu.
  • Analiza złożonych wraz z wnioskiem wykonawcy dokumentów, które uzasadniają zmianę, powinna wykazać, iż  wzrost cen ma  charakter faktycznie nagły i nieprzewidywalny. Strony, być może w ramach dodatkowych negocjacji, stwierdzając określone zjawiska, mogą porozumieć się co do konieczności zmiany umowy. Należy wówczas odpowiednio zwiększyć wartość umowy. Można także rozwiązać umowę za porozumieniem stron lub wnioskować o sądową waloryzację wynagrodzenia bądź rozwiązanie umowy.

O waloryzacji umów w sprawie zamówień publicznych i innych zmianach piszemy w artykułach: