Wynagrodzenie wykonawcy w umowie w sprawie zamówienia publicznego

Stan prawny na dzień: 02.05.2023
Wynagrodzenie wykonawcy jest istotnym elementem umowy o zamówienie publiczne i zarówno jego wysokość jak i formy i warunki płatności muszą być jasno określone.

Wynagrodzenie wykonawcy jest istotnym elementem umowy o zamówienie publiczne i zarówno jego wysokość jak i formy i warunki płatności muszą być jasno określone.

Cena za realizację zamówienia może być ustalona w formie ryczałtu, co oznacza, że będzie ona stała niezależnie od ostatecznego wykonanego zakresu zamówienia. Możliwe jest również ustalenie wynagrodzenia kosztorysowego, czyli uwzględniającego rzeczywiste koszty poniesione przez wykonawcę w trakcie realizacji umowy. Coraz częściej zamawiający stosują płatności częściowe, czyli rozkładają wynagrodzenie na kilka rat. Dodatkowo wykonawca może (a niekiedy musi) otrzymać zaliczkę na poczet wynagrodzenia, która ma na celu zabezpieczenie jego interesów finansowych.

Wszystkie te elementy trzeba precyzyjnie określić w umowie o zamówienie publiczne, aby zapewnić jej prawidłową realizację.

W artykule omówimy różne formy wynagrodzenia, takie jak płatności częściowe, zaliczki, ryczałt czy wynagrodzenie kosztorysowe, a także wyjaśnimy, jak ustala się wynagrodzenie w takich umowach.

W tym artykule
  • W przypadku wynagrodzenia ryczałtowego zarówno zamawiający, jak i wykonawca ponoszą ryzyko. Zamawiający nie może zmniejszyć wynagrodzenia wykonawcy, gdy ceny prac lub materiałów spadają lub gdy zakres prac ulega zmniejszeniu. Z kolei wykonawca nie ma prawa żądać podwyższenia wynagrodzenia, gdy koszty lub zakres prac zwiększają się.
  • W przypadku wynagrodzenia kosztorysowego ostateczna jego wysokość jest ustalana po realizacji zamówienia. Sam kosztorys jest jedynie szacunkową prognozą kosztów. W trakcie wykonywania umowy mogą wystąpić nieprzewidziane okoliczności, co może wpłynąć na wzrost lub obniżenie kosztów. Przy zmianie zakresu prac, koszty realizacji mogą ulec zmianie, co powoduje, że kosztorys nie ma charakteru ostatecznego.
  • Aby zapewnić płynność finansową wykonawcy, zamawiający może zdecydować się na wypłatę wynagrodzenia w częściach. W umowie zostanie określony procent wynagrodzenia wypłacanego za każdy etap realizacji zamówienia, co pozwoli na regularne wpływy finansowe dla wykonawcy. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z przepisami, wartość ostatniej części wynagrodzenia nie powinna przekraczać 50% całkowitej wartości wynagrodzenia umownego
  • Zgodnie z przepisami prawa, termin płatności ustalony w umowie o zamówienie publiczne nie może być dłuższy niż 30 dni, które liczy się od daty doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku potwierdzającego dostawę towaru lub wykonanie usługi. Powyższy wymóg wynika z ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych i ma na celu zapobieganie nadmiernym opóźnieniom w regulowaniu płatności między podmiotami gospodarczymi.

Sprawdź też:

3 pytania o waloryzację umów Pzp zgodnie z ustawą o uproszczeniach procedur administracyjnych dla obywateli

Pozostało jeszcze 83% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...