Realizacja umowy w sprawie zamówienia publicznego Pzp 2023 – 9 ważnych pytań i odpowiedzi

Stan prawny na dzień: 25.04.2023
Realizacja umowy o zamówienie publiczne 2023

Podpisując umowę w sprawie zamówienia publicznego zamawiający i wykonawca nie zawsze są w stanie przewidzieć, jak potoczy się jej realizacja. Prócz nieplanowanych zdarzeń na rynkach krajowym i zagranicznych, zmiany mogą także wystąpić po stronie samych kontrahentów. Dlatego tak istotne jest, aby zastosować w umowie  odpowiednie zabezpieczenia, takie jak klauzule dotyczące modyfikacji umowy czy ustalenie terminów realizacji etapów zamówienia. Ważnym narzędziem w zarządzaniu ryzykiem jest także monitorowanie postępów wykonania zamówienia oraz ewentualnych problemów, które mogą wpłynąć na jego efektywność. Dzięki temu można w porę zapobiec ewentualnym trudnościom i zminimalizować ryzyko ich wpływu na realizację umowy. W tekście przeczytasz o 9 trudnych sytuacjach, jakie w praktyce napotkali zamawiający i wykonawcy podczas realizacji umów. Sprawdź, ja uniknąć ich podczas współpracy.

W tym artykule
  • Zgodnie z Prawem zamówień publicznych zamawiający nie może uchylić się od podpisania umowy. Postępowanie musi zakończyć się albo podpisaniem kontraktu, albo unieważnieniem przetargu. Jeżeli zamawiający nie ma podstaw, by unieważnić procedurę, wykonawca może żądać podpisania umowy. Jeżeli zamawiający odmawia, wykonawca może dochodzić swoich praw na drodze sądowej.
  • Jeśli zamawiający nie przewidział klauzul waloryzacyjnych i nie wyraża zgody na aneks na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, wykonawca może domagać się tzw. waloryzacji sądowej lub rozwiązania umowy przez sąd.
  • Zamawiający nie może – co do zasady – zlecić dodatkowych robót budowlanych, jeśli umowa przewiduje  wynagrodzenie ryczałtowe. Niemniej, ostateczna ocena sytuacji odbywa się w konkretnym stanie faktycznym.
  • Obecna inflacja może być podstawą zmiany wysokości wynagrodzenia w umowie. Jednak wykonawca musi pamiętać, że inflacja sama w sobie nie stanowi dostatecznej podstawy do aneksowania umowy i zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy. To wykonawca musi wykazać, że w toku realizacji nieoczekiwanie zmieniły się koszty. Należy również pamiętać, że niezależnie od okoliczności, zamawiający nie ma obowiązku aneksować umowy.

Sprawdź także:

Treść umowy o zamówienie publiczne wg ustawy Pzp – elementy, na które trzeba zwrócić uwagę!

Pozostało jeszcze 93% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...