opis przedmiotu zamówienia

Oferując przedmiot niezgodny z opisem zamawiającego, narażasz się na zarzut odrzucenia oferty

Pytanie:

Gmina prowadzi przetarg nieograniczony na wybór wykonawcy kampanii promocyjnej projektu dotyczącego zagospodarowania cieków wodnych. Jednym z elementów kampanii będzie dostawa gadżetów ekologicznych dla uczestników warsztatów i pikników. Zamawiający zamieścił w treści siwz opisy gadżetów i jednym z nich są „zabawki drewniane, edukacyjne modele zwierząt − gatunki rodzime; materiał: drewno, wymiary minimalne figurek dł. 12 cm x wys. 12 cm; szer. 1,2 cm, gatunki rodzime, np. niedźwiedź, dzik, ryś, jeleń, sowa, itp.”.

Jeden z wykonawców, który złożył najkorzystniejszą ofertę, zaproponował dostawę puzzli drewnianych z nadrukami wizerunków dzikich zwierząt rodzimych zamiast zabawek drewnianych. Puzzle te mają być wykonane z drewnianej ekosklejki.

W siwz zamawiający umieścił zapis: „Sporządzona oferta musi być zgodna z opisem przedmiotu zamówienia zawartym w załączniku nr 6 oraz w załączniku nr 7 do siwz. Jeżeli w opisie przedmiotu zamówienia, w jakimkolwiek zakresie nastąpiło wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę lub wskazanie norm, europejskich ocen technicznych, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy Pzp, Zamawiający dopuszcza oferowanie materiałów lub rozwiązań równoważnych w stosunku do wskazanych w tym opisie pod warunkiem, że zagwarantują one należytą realizację i jakość zlecanych usług/dostaw. Zasady oceny rozwiązań równoważnych obowiązujące w niniejszym postępowaniu obejmują zakres badania i oceny ofert, gdzie niewypełnienie wszystkich elementów tego opisu może być podstawą do odrzucenia oferty. Wykonawca wprowadzając rozwiązanie równoważne, ma obowiązek opisania danego szczegółu oferty z wykazaniem w treści oferty spełnienia wymagań rozwiązania równoważnego przyjętego przez Zamawiającego w tym postępowaniu (w formie załącznika do oferty).

Zasady oceny rozwiązania równoważnego będą także obowiązywać w trakcie realizacji umowy, gdzie w przypadku zamiaru wprowadzenia w trakcie realizacji umowy (przez Wykonawcę lub przez Zamawiającego) rozwiązania równoważnego przewidzianego zapisami niniejszej siwz − będą stanowiły między innymi o tym, czy Zamawiający może dopuścić rozwiązania równoważne czy też nie. Oferowanie rozwiązań równoważnych do wskazanych w opisie przedmiotu zamówienia wymaga dodatkowo wykazania, że oferowane rozwiązanie równoważne ma parametry techniczno-eksploatacyjno- użytkowe nie gorsze niż wymagane przez Zamawiającego. Ciężar wykazania spełnienia tych wymagań leży po stronie Wykonawcy w składanej ofercie lub jeżeli ten przypadek ma miejsce w trakcie realizacji umowy − w chwili zaistnienia konieczności dokonania takiej zmiany. W przypadku zastosowania zasad wskazanych powyżej w trakcie realizacji umowy, mogą one wystąpić, pod warunkiem że zmiany te nie będą wpływać na oferowany w ofercie przedmiot zamówienia i efekt zakreślony niniejszą siwz. Mogą to być przypadki korzystne dla Zamawiającego. Obowiązkiem strony wnoszącej o takie rozwiązanie równoważne jest uzasadnienie tego przypadku w formie pisemnej. Nie mogą one jednak zmienić istotnych elementów oferty czy umowy, przykładowo: wydłużenie terminu realizacji umowy, podwyższenie wynagrodzenia czy też zmiana harmonogramu realizacji w stosunku do tego wymaganego siwz”.

Czy zamawiający może uznać proponowane przez wykonawcę puzzle drewniane z wizerunkami zwierząt za rozwiązanie równoważne w stosunku do oczekiwanych przez zamawiającego zabawek (figurek) drewnianych, czy też powinien odrzucić ofertę jako niezgodną z treścią siwz?

Specyfika udzielania zamówień w służbie zdrowia

Specyfika udzielania zamówień w służbie zdrowia − opis przedmiotu zamówienia, cz. I

Szpitale i inne podmioty lecznicze należą do katalogu zamawiających zobowiązanych do dokonywania zakupów w zgodzie z regulacjami ustawy Pzp. Jako podmioty świadczące usługi o doniosłym społecznym charakterze często mają duże problemy z odpowiednim opisaniem potrzebnego zamówienia, tak by z jednej strony postawić na pierwszym miejscu zdrowie pacjentów, a z drugiej nie narazić się na zarzuty podczas kontroli i w odwołaniach.

Ważne w artykule:

  1. Prawo podmiotów leczniczych do tego, by wymagać realizacji przedmiotu zamówienia w jakości wyższej niż standardowa lub o podwyższonych parametrach z reguły nie wywołuje większych wątpliwości i znajduje potwierdzenie w orzecznictwie KIO.
  2. Fakt, że na rynku jest wiele urządzeń służących do wykonywania podobnych lub takich samych badań lekarskich, nie oznacza, że zamawiający nie może nabywać urządzeń o najnowszych rozwiązaniach technicznych, umożliwiających szybszą strategię terapeutyczną.
  3. Dla zamawiających ze służby zdrowia duże trudności sprawia wynikający z art. 29 ust. 3 ustawy Pzp zakaz opisywania przedmiotu zamówienia za pomocą znaków towarowych, patentów i pochodzenia, gdy mogłoby to prowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów.
  4. Warto zwrócić szczególną uwagę na dokonywanie opisu przedmiotu zamówienia na dostawę leków. Chodzi nie tylko o podawanie ich nazw, lecz także o stawianie wymogu konkretnej liczby sztuk, saszetek wyrobu w opakowaniu, przy jednoczesnym żądaniu wskazania jednostek wyrobu i ceny odnoszonej do jednostki.
  5. Czym innym jest potrzeba pełnego otwarcia się na konkurencję przy opisie zamówienia na nabycie np. samochodów, robót budowlanych, a czym innym np. zakup leków do programów terapeutycznych i chemioterapii. Na korzyść podmiotów leczniczych przemawia, że KIO podczas orzekania coraz częściej zauważa społeczną istotność udzielanych przez nich zamówień.
  6. Przy zamawianiu specjalistycznego sprzętu medycznego zasadna jest zawsze analiza:
  • czy i w jakim zakresie dane parametry urządzeń są niezbędne, a w jakim nie mają one technicznego, obiektywnego uzasadnienia oraz
  • czy możliwe jest dopuszczenie innych rozwiązań, w miejsce tych (lub obok nich), które pozostają bez wpływu na wartości użytkowo-diagnostyczne oferowanego sprzętu.

7. Przy zakupie aparatury medycznej za zasadne uznaje się zamieszczenie w siwz wymagania, aby wykonawca wraz z dostarczonym sprzętem przekazał zamawiającemu instrukcję serwisową i kody serwisowe.
8. W praktyce nie są rzadkie przypadki gdy zamawiający – podmioty lecznicze, powołując się na specyfikę zamówień w służbie zdrowia zastrzegają w opisie przedmiotu zamówienia i umowach o zamówienie publiczne „prawo do jednostronnego zmniejszenia ilości zamawianego asortymentu i związanej z tym wartości umowy do faktycznie zamawianego asortymentu w okresie obowiązywania umowy”. KIO zdaje sobie sprawę, że nie tylko trudne, ale również niecelowe byłoby odgórne ustalenie dokładnej ilości zamawianego przedmiotu, bez przewidzenia jakichkolwiek odstępstw wynikających z okoliczności powstałych w toku wykonywania umowy. Niemniej jednak nie akceptuje postanowień umowy dających zamawiającemu całkowitą, nieograniczoną pod względem ilościowym.