opis przedmiotu zamówienia

Opis zamówienia – kiedy odwołać się do KIO

Analiza opisu przedmiotu zamówienia od strony wykonawcy – kiedy odwołać się do KIO na jego zapisy?

Pierwszym kryterium dla wykonawcy, który szuka dla siebie przetargu, będzie selekcja ogłoszeń pod kątem przedmiotu zamówienia. Już po wstępnej analizie często okazuje się, że treść opisu zamówienia dyskryminuje niektóre podmioty, zawiera niedozwolone prawem zapisy np. wskazujące markę produktów bądź dopuszcza do przetargu tylko jednego konkretnego wykonawcę. Tego typu zabiegi powinny być przedmiotem odwołań wykonawców do KIO. Sprawdź, jak przeanalizować zapisy OPZ, aby w porę zdecydować, które z nich należy zgodnie z prawem zakwestionować. Jeśli jesteś zamawiającym, upewnij się, czy w Twoich dokumentach zamówienia nie ma niedozwolonych postanowień.

Jak przygotować postępowanie na zamówienie?

Jak przygotować postępowanie na zamówienie publiczne – opis przedmiotu zamówienia i szacowanie wartości zamówienia

Sprawdź, jak przygotować postępowanie na zamówienie zgodnie z Prawem zamówień publicznych. Podpowiadamy krok po kroku, m.in. w jaki sposób opisać przedmiot zamówienia i oszacować jego wartość. Z artykułu dowiesz się także, o czym pamiętać, przeprowadzając konsultacje rynkowe. Przeczytasz o tym, jak sporządzić projekt umowy z wykonawcą. Zobacz, jak przygotować postępowanie na zamówienie publiczne w 5 uporządkowanych etapach.

W tym artykule
  • Zamawiający, który zastanawia się, jak przygotować postępowanie na zamówienie, a przede wszystkim od czego zacząć procedurę, powinien zajrzeć do regulacji art. 83 ustawy Pzp. Analiza potrzeb i wymagań jest obowiązkowym etapem w przetargach unijnych. Przepis wskazuje na kilka elementów, które pozwolą sprawnie sporządzić raport z przeprowadzonej analizy.
  • Jeśli zamawiający nie wie, jak sporządzić OPZ, może zasięgnąć wiedzy z rynku danych zamówień. W tym celu powinien skorzystać ze wstępnych konsultacji rynkowych. Jest to narzędzie służące zamawiającym, którym brakuje dostatecznej praktycznej wiedzy, jak przygotować postępowanie na zamówienie.
  • W zakresie OPZ ustawa Pzp z 2019 roku nie modyfikuje w sposób znaczący regulacji względem starej ustawy Pzp z 2004 roku.
  • Przygotowując postępowanie, zamawiający opisuje warunki kontraktu, jaki chce podpisać z wykonawcą. Czynność ta ma fundamentalne znaczenie, aby prawidłowo przeprowadzić postępowanie oraz zapewnić sprawną współpracę stronom. Warto zwrócić uwagę na to, jakie postanowienia są aktualnie obowiązkowe w umowie (np. zawieranej na czas ponad 12 miesięcy) oraz zabronione. Część postanowień będzie właściwa dla określonych umów w zależności od przedmiotu zamówienia.    
  • Obecnie należy łącznie traktować dostawy podobne i zlecać je w procedurach właściwych dla ich zsumowanej wartości. Wobec tego należy ze szczególną ostrożnością podchodzić do szacowania wartości artykułów spożywczych, sprzętu komputerowego i akcesoriów komputerowych czy różnego rodzaju sprzętu sportowego. Zamówienia te, dotychczas traktowane jako odrębne, należy traktować jako podobne, a procedurę ich udzielenia dobierać, uwzględniając ich łączną szacunkową wartość.

O tym, jak przygotować postępowanie na zamówienie, przeczytasz także w artykułach:

Opis robót z odniesieniem się do norm, ocen i specyfikacji technicznych, kwestie równoważności i środków przedmiotowych

Pytanie:

Zamawiający opisał przedmiot zamówienia w specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, odnosząc się do norm, ocen technicznych, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 ustawy Pzp. Wskazał we wspomnianej specyfikacji, że dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym, a odniesieniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważne”. Czy biorąc pod uwagę art. 101 ust. 5 ustawy Pzp, powinien w SWZ umieścić zapis, że żąda złożenia przedmiotowych środków dowodowych, o których mowa w art. 104–107 ustawy Pzp, w celu wykazania, że proponowane przez wykonawcę rozwiązania w równoważnym stopniu spełniają te z opisu przedmiotu zamówienia? Zamawiający nie potrafi sprecyzować, jakie to miałyby być przedmiotowe środki dowodowe. A może zamiast wspomnianego zapisu należy umieścić postanowienie: „Zamawiający nie żąda złożenia przedmiotowych środków dowodowych”. Zamawiający chce przewidzieć w SWZ, że jeżeli wykonawca nie złożył przedmiotowych środków dowodowych lub złożone przedmiotowe środki dowodowe są niekompletne, wezwie do ich złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie. tóry z powyższych zapisów jest prawidłowy, a jeżeli żaden to proszę o podanie prawidłowych zapisów do SWZ.

Opis przedmiotu zamówienia publicznego na remont budynku objętego planem prac konserwatorskich

Pytanie:

Zamawiający – muzeum zamierza przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie prac związanych z remontem konserwatorskim elewacji pałacu będącego jednocześnie siedzibą zamawiającego. Zgodnie z art. 99 ustawy Pzp przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności z użyciem znaków towarowych, z opisanymi w przepisach wyjątkami. Remontowany obiekt jest wpisany do rejestru zabytków. Zamawiający ma decyzję konserwatorską wraz z zatwierdzonym przez konserwatora zabytków programem prac konserwatorskich. Program prac konserwatorskich stanowi w tym postępowaniu element opisu przedmiotu zamówienia. Zawiera on jednak nazwy własne produktów, którymi zgodnie z tym programem należy przeprowadzić np. dezynfekcję tynków w miejscach porażonych korozją biologiczną lub produktu określającego nazwę tynku renowacyjnego. Czy zamawiający może pozostawić tak ukształtowane zapisy opisu programu prac konserwatorskich ze względu na specyfikę zamówienia? Czy użycie znaków uzasadnia zatwierdzony program konserwatorski, który cały czas na etapie tworzenia był uzgadniany z konserwatorem? Czy może ze względu na zapisy ustawy Pzp należy dookreślić parametry równoważności dla zatwierdzonego programu konserwatorskiego? Spowoduje to z pewnością konieczność zwrócenia się do konserwatora o wyrażenie zgody na tę czynność.