Poleć znajomemu

Specyfika udzielania zamówień w służbie zdrowia − opis przedmiotu zamówienia, cz. I

Dodano: 17 lipca 2019
Specyfika udzielania zamówień w służbie zdrowia

Szpitale i inne podmioty lecznicze należą do katalogu zamawiających zobowiązanych do dokonywania zakupów w zgodzie z regulacjami ustawy Pzp. Jako podmioty świadczące usługi o doniosłym społecznym charakterze często mają duże problemy z odpowiednim opisaniem potrzebnego zamówienia, tak by z jednej strony postawić na pierwszym miejscu zdrowie pacjentów, a z drugiej nie narazić się na zarzuty podczas kontroli i w odwołaniach.

Ważne w artykule:

  1. Prawo podmiotów leczniczych do tego, by wymagać realizacji przedmiotu zamówienia w jakości wyższej niż standardowa lub o podwyższonych parametrach z reguły nie wywołuje większych wątpliwości i znajduje potwierdzenie w orzecznictwie KIO.
  2. Fakt, że na rynku jest wiele urządzeń służących do wykonywania podobnych lub takich samych badań lekarskich, nie oznacza, że zamawiający nie może nabywać urządzeń o najnowszych rozwiązaniach technicznych, umożliwiających szybszą strategię terapeutyczną.
  3. Dla zamawiających ze służby zdrowia duże trudności sprawia wynikający z art. 29 ust. 3 ustawy Pzp zakaz opisywania przedmiotu zamówienia za pomocą znaków towarowych, patentów i pochodzenia, gdy mogłoby to prowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów.
  4. Warto zwrócić szczególną uwagę na dokonywanie opisu przedmiotu zamówienia na dostawę leków. Chodzi nie tylko o podawanie ich nazw, lecz także o stawianie wymogu konkretnej liczby sztuk, saszetek wyrobu w opakowaniu, przy jednoczesnym żądaniu wskazania jednostek wyrobu i ceny odnoszonej do jednostki.
  5. Czym innym jest potrzeba pełnego otwarcia się na konkurencję przy opisie zamówienia na nabycie np. samochodów, robót budowlanych, a czym innym np. zakup leków do programów terapeutycznych i chemioterapii. Na korzyść podmiotów leczniczych przemawia, że KIO podczas orzekania coraz częściej zauważa społeczną istotność udzielanych przez nich zamówień.
  6. Przy zamawianiu specjalistycznego sprzętu medycznego zasadna jest zawsze analiza:
  • czy i w jakim zakresie dane parametry urządzeń są niezbędne, a w jakim nie mają one technicznego, obiektywnego uzasadnienia oraz
  • czy możliwe jest dopuszczenie innych rozwiązań, w miejsce tych (lub obok nich), które pozostają bez wpływu na wartości użytkowo-diagnostyczne oferowanego sprzętu.

7. Przy zakupie aparatury medycznej za zasadne uznaje się zamieszczenie w siwz wymagania, aby wykonawca wraz z dostarczonym sprzętem przekazał zamawiającemu instrukcję serwisową i kody serwisowe.
8. W praktyce nie są rzadkie przypadki gdy zamawiający – podmioty lecznicze, powołując się na specyfikę zamówień w służbie zdrowia zastrzegają w opisie przedmiotu zamówienia i umowach o zamówienie publiczne „prawo do jednostronnego zmniejszenia ilości zamawianego asortymentu i związanej z tym wartości umowy do faktycznie zamawianego asortymentu w okresie obowiązywania umowy”. KIO zdaje sobie sprawę, że nie tylko trudne, ale również niecelowe byłoby odgórne ustalenie dokładnej ilości zamawianego przedmiotu, bez przewidzenia jakichkolwiek odstępstw wynikających z okoliczności powstałych w toku wykonywania umowy. Niemniej jednak nie akceptuje postanowień umowy dających zamawiającemu całkowitą, nieograniczoną pod względem ilościowym.

Pozostało jeszcze 85 % treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CP

Zamów dostęp

Jeżeli nie posiadasz pełnego dostępu do portalu, możesz wykupić dostęp jednorazowy do wybranego dokumentu.

PayU »
9.00 zł netto (11.07 zł brutto)
SMS »
19.00 zł netto (23.37 zł brutto)
Mam już dostęp

Jeśli masz już konto w Portalu ZP

Adres e-mail lub login:

Hasło:

Nie pamiętam hasła

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Weź udział w BEZPŁATNYM webinarium!

Rażąco niska cena

Wskazówki dla zamawiających i wykonawców

 20 sierpnia (wtorek) godz. 10

Zapisz się już dziś >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Kiedy w przetargu na usługi cateringowe można kierować się jedynie ceną?

Pytanie: Czy w postępowaniu prowadzonym na podstawie art. 138o (usługa cateringu poniżej 750.000 euro) można zastosować cenę 100% jako jedyne kryterium oceny ofert?

Czytaj więcej »
Przetarg prowadzony poza ustawą Pzp – jak zmieniać umowę?

Pytanie: Projekt jest dofinansowany ze środków RPO a zamawiający nie jest zobligowany do stosowania ustawy Pzp. Ogłoszono przetarg nieograniczony o udzielenie zamówienia. Zamawiający przedstawił w siwz wymagania odnośnie do...

krzysztof-hodt
Krzysztof Hodt
16.08.2019
Czytaj więcej »

Aktualności

Konsorcjum – zasady przedkładania wadium, umowy konsorcyjnej i odwołań (cz. III)
W poniższym artykule przeczytasz m.in. o tym, jak wnosić wadium, gdy wykonawcą jest konsorcjum, kiedy przedkładać umowę konsorcjum oraz jakie obowiązują zasady realizacji kontraktu, gdy wykonuje go wspólnie kilku wykonawców.
Elektronizacja postępowań na drobne zamówienia od 2021 roku
Sejm uchwalił ostatecznie nowelizację art. 15 ust. 1 pkt 3 oraz art. 18a ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1020, 1579 i 1920 oraz z 2018 r. poz...
Ogłoszono nabór kandydatów na członków Rady Zamówień Publicznych
Minister Przedsiębiorczości i Technologii zaprasza do składania zgłoszeń w naborze kandydatów na członków Rady Zamówień Publicznych. Termin zgłaszania kandydatur upływa 16 sierpnia 2019 r.

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel