energia elektryczna

Ustawa o środkach nadzwyczajnych a zapisy SWZ

Pytanie:

Nasza gmina zleciła przeprowadzenie zamówienia na energię elektryczną podmiotowi zewnętrznemu w ramach większej grupy zakupowej. Powtarzane zamówienia nie doprowadziły do udzielenia zamówienia. W związku z tym, że nie możemy na tym poprzestać i kupować prądu na podstawie tzw. umów rezerwowych, spróbujemy przeprowadzić własne postępowanie w trybie podstawowym bez negocjacji. I tu pojawia się problem, UZP, a także publikatory internetowe wypowiadają się w kwestii postępowania w przypadku już podpisanej umowy, tj. na temat możliwości jej zmiany w związku z nowymi przepisami dotyczącymi tzw. ceny maksymalnej dla podmiotów uprawnionych. Trudność stanowi opracowanie SWZ i wzoru umowy w kontekście nowych przepisów. Przegląd aktualnie ogłaszanych postępowań wskazuje na to, że zamawiający robią wszystko „po staremu”, jakby nowych regulacji nie było. Zastanawiamy się, czy jest to prawidłowe. Nie znaleźliśmy rozwiązania sposobu opracowania zapisów SWZ i umowy, żeby wykonawca od razu wiedział, iż jesteśmy podmiotem uprawnionym i chcemy kupować prąd po cenie określonej w nowej ustawie. Nie jesteśmy przecież uprawnieni, aby wyznaczać wykonawcy cenę, za którą będzie realizował zamówienie. Takie postępowanie będzie bezcelowe, bo każdy wykonawca musiałby zaoferować tę samą cenę. Podpisanie umowy na starych zasadach, a następnie dążenie do jej aneksowania też byłoby dziwne, bo na etapie ogłaszania zamówienia mamy wiedzę o nowej cenie dla podmiotów uprawnionych. UZP mówi o zmianach umowy już istniejącej, a nie zawieranej pod rządami nowych przepisów. Czy w SWZ należy wskazać, że wymagamy obliczenia ceny zgodnie z nowymi przepisami, w przeciwnym przypadku odrzucimy ofertę?

Zmiana cen energii elektrycznej a zmiana umowy z dostawcą – na jakiej podstawie jej dokonać?

Pytanie:

Mamy podpisaną umowę sprzedaży energii elektrycznej (wykonawca był wybrany w trybie przetargu nieograniczonego) z terminem realizacji do 31 grudnia br. W związku ze wzrostem cen energii elektrycznej na giełdzie wykonawca od czerwca br. monituje nas – powołując się na wystąpienie nadzwyczajnej zmiany stosunków – o rozwiązanie umowy lub podwyższenie ceny za 1 kWh energii.

Kategorycznie nie zgadzaliśmy się na powyższe, jednak obecnie sytuacja się zmieniła, w związku z faktem że o ile wyrazilibyśmy zgodę na podwyższenie ceny jednostkowej kWh energii elektrycznej, to zmiana ta byłaby mniejsza od 10% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie i nie przekraczałaby kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 – czyli zaistniałaby okoliczność z art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp. Obawiamy się, że wykonawca po prostu przestanie nam dostarczać energię elektryczną i zostaniemy automatycznie przerzuceni na rezerwę, gdzie ceny energii są bardzo wysokie.

Cena zaproponowana przez wykonawcę jest bardzo korzystna w stosunku do cen, jakie teraz funkcjonują na rynku – ale o ok. 40% wyższa od naszej ceny przetargowej.

Nawet jeżeli przeprowadziłabym w trybie pilnym przetarg nieograniczony z ewentualną opcją dostawy energii w tym roku (po rozwiązaniu obowiązującej umowy) to jestem przekonana, że uzyskana cena będzie przewyższała tę zaproponowaną przez wykonawcę. Czy zgoda na propozycję wykonawcy i podpisanie aneksu nie jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych?