Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Poprawny opis przedmiotu zamówienia jest niezbędny do właściwego oszacowania wartości zakupu, a następnie wyboru trybu postępowania i odpowiedniej procedury, tj. pełnej, uproszczonej bądź zastrzeżonej. Przedmiot zamówienia należy opisać w sposób jednoznaczny, za pomocą szczegółowych i zrozumiałych określeń dla danego rodzaju zamówienia. Ponadto treść opisu nie może kolidować z zasadami uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Szczególne reguły obowiązują w przypadku opisywania przedmiotu zamówienia na roboty budowlane.
Euro jest jedną z najczęściej wymienianych zagranicznych walut. Nic w tym dziwnego, ponieważ jest używane w 19 państwach członkowskich oraz 11 państwach nienależących do Unii. Kurs wymiany euro często decyduje o zyskach lub stratach w wielu przedsiębiorstwach. Gdzie można najkorzystniej wymienić euro?
Czy kierownik zamawiającego podpisujący jedynie umowę w sprawie zamówienia publicznego musi złożyć oświadczenie o istnieniu lub braku istnienia konfliktu interesów? Odpowiedź na to pytanie nurtuje wielu zamawiających. Urząd Zamówień Publicznych udziela na nie odpowiedzi na swojej stronie WWW w zakładce z pytaniami i odpowiedziami dotyczącymi nowej ustawy Pzp.
Konsekwencją braku potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu jest wykluczenie wykonawcy z postępowania. Może ono jednak nastąpić wyłącznie w okolicznościach, kiedy niewykazanie spełnienia warunku nie budzi wątpliwości w stosunku do treści danego wymogu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 maja 2021 r.; sygn. akt KIO 947/21).
Zamawiający ma uprawnienie, by określić przedmiot zamówienia w taki sposób, aby jego realizacja zaspokajała w jak najszerszym kontekście określone potrzeby jednostki zamawiającej. Stąd oczywiste jest, że wskaże on w opisie konkretne wymogi, jakie musi spełnić wykonawca. W praktyce każdy opis przedmiotu zamówienia ogranicza w jakimś stopniu konkurencję. Nie jest możliwy taki opis wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia, aby umożliwiał on wszystkim wykonawcom, którzy działają na danym rynku, złożenie równie korzystnych ofert.
Z istoty przepisu pozwalającego zamawiającemu poprawić omyłki w treści oferty (art. 87 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy Pzp) wynika, że w przypadku gdy zamawiający stwierdzi, iż w złożonej ofercie zachodzi prawdopodobieństwo omyłki, wówczas ma możliwość jej korekty. Oczywiście zamawiający może swoją czynność poprawienia stwierdzonej omyłki poprzedzić wezwaniem wykonawcy do wyjaśnień w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. Jednak nie jest to czynność obligatoryjna, co wynika wprost z brzmienia tego przepisu, który posługuje się sformułowaniem „może” (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 20 maja 2021 r. sygn. akt KIO 955/21).
Nie budzi żadnych wątpliwości w doktrynie i orzecznictwie, iż to zamawiający jest uprawniony do kształtowania postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego. Uprawnienie to nie ma jednak charakteru absolutnego i doznaje kilku ograniczeń (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 maja 2021 r.; sygn. akt KIO 1066/21).
Obowiązek przekazania odwołania zamawiającemu przed upływem terminu do jego wniesienia ma z jednej strony charakter informacyjny – <a >zamawiający musi mieć możliwość zapoznania się z treścią zarzutów i żądań, a także okolicznościami faktycznymi i prawnymi uzasadniającymi odwołanie. Z drugiej strony na postawie merytorycznej treści odwołania i złożonych dowodów zamawiający może przeprowadzić analizę, w wyniku której będzie uprawniony uwzględnić odwołanie w całości bądź w części. Ponadto zamawiający musi otrzymać odwołanie, aby wypełnić obowiązek, o którym mowa w art. 524 ustawy Pzp, a więc przekazać niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni od dnia otrzymania, jego kopii innym wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Jeżeli odwołanie dotyczy treści ogłoszenia o zamówieniu lub dokumentów zamówienia, zamieszcza się je również na stronie internetowej, na której jest opublikowano ogłoszenie o zamówieniu lub są udostępniane dokumenty zamówienia. Jednocześnie zamawiający wzywa wykonawców do przystąpienia do postępowania odwoławczego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 kwietnia 2021 r., sygn. akt KIO 967/21).
Minister Rozwoju, Pracy i Technologii ogłosił postępowanie kwalifikacyjne dla kandydatów na członków Krajowej Izby Odwoławczej. Kandydaci muszą spełniać ściśle określone przepisami prawa wymogi w tym od 1 stycznia br. m.in. być radcą prawnym, adwokatem, sędzią, prokuratorem bądź notariuszem. Zgłoszenia można składać do 5 lipca br.
Izba nie podzieliła poglądu, że interes odwołującego w uzyskaniu zamówienia wyczerpuje się w podnoszeniu zarzutów dotyczących losów jego oferty. Dostrzec należy, że niespornie oferta odwołującego jest mniej korzystna niż pozostałe oferty złożone w postępowaniu. Zatem nawet uznanie, że zamawiający odrzucił ofertę odwołującego z naruszeniem przepisów ustawy, nie da odwołującemu możliwości uzyskania zamówienia. Dla zapewnienia sobie szansy na uzyskanie zamówienia odwołujący musi podnieść zarzuty wobec pozostałych ofert w postępowaniu, w szczególności wobec uznanej za najkorzystniejszą oferty przystępującego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 27 kwietnia 2021 r., sygn. akt KIO 913/21).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!