Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Skład orzekający zgodził się ze stanowiskiem wyrażonym w wyroku KIO z 4 maja 2011 r. (sygn. akt KIO 810/11) na temat gwarancji, w której podano nazwę zobowiązanego, ale nie przywołano imienia i nazwiska osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Stwierdzono wówczas, że: „Biorąc pod uwagę restrykcyjne regulacje prawne dotyczące prowadzenia działalności ubezpieczeniowej czy zasady współżycia społecznego i zwyczaje handlowe panujące w danej dziedzinie stosunków gospodarczych, w sposób niebudzący wątpliwości można przyjąć, iż (...) wystawiając przedmiotową gwarancję, w dobrej wierze, której domniemanie należy przyjąć, zobowiązała się do wypłaty kwoty gwarantowanej na pisemne żądanie określonego beneficjenta gwarancji, w przypadku wystąpienia wskazanych w niej okoliczności niezależnie od własnego błędu w oznaczeniu firmy, pod którą osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą” − wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 sierpnia 2019 r. (sygn. akt KIO 1446/19, KIO 1421/19).
Osoba uczestnicząca w wykonywaniu niektórych prac przygotowawczych w postępowaniu może znajdować się w korzystniejszej sytuacji przy sporządzaniu swojej oferty względem pozostałych wykonawców. Wynika to z faktu, że w trakcie wykonywania wspomnianych prac przygotowawczych mogła ona uzyskać informacje o przedmiocie danego zamówienia publicznego. Z tego względu wspomniana osoba może znaleźć się w sytuacji prowadzącej do konfliktu interesów. Chodzi o to, że − jak słusznie podkreśla Komisja Wspólnot Europejskich − będąc oferentem w danym zamówieniu publicznym osoba taka może, nawet w sposób niezamierzony, wpłynąć na jego warunki w sensie dla niej korzystnym. Taka sytuacja zniekształcałaby konkurencję między oferentami (wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 3 marca 2005 r. w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03 Fabricom SA przeciwko Państwo Belgijskie) − wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 sierpnia 2019 r. (sygn. akt KIO 1446/19, KIO 1449/19).
W dziale Temat tygodnia publikujemy materiał dotyczący najważniejszych nowych przepisów ustawy z 11 września 2019 r. − Prawo zamówień publicznych. Regulacje zaczną obowiązywać 1 stycznia 2021 r. Skorzystaj z zestawienia ważnych zmian w procedurach i już dziś przygotuj się na stosowanie nowych regulacji.
Od 1 stycznia 2021 r. zacznie obowiązywać nowa ustawa Prawo zamówień publicznych. Sprawdź już teraz, jak przyszłe regulacje zmienią Twoje prawa i obowiązki w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Polecam szkolenie z dr Andrzelą Gawrońską-Baran, które odbędzie się 2 grudnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza dopuszcza sytuację, w której wadium złożone w postępowaniu obejmuje okres dłuższy niż pierwotnie ustalony termin związania ofertą. Wówczas wykonawca przedłużający termin związania ofertą, informując jednocześnie zamawiającego o takim zamiarze, może przedłużyć wadium (dodatkowe) na dodatkowy okres, dopiero w chwili kiedy pierwotne wadium przestaje zabezpieczać ofertę. Oczywiście wadium musi mieć przy tym charakter ciągły, tj. zabezpieczać ofertę bez żadnej przerwy. Takie rozumienie „jednoczesności” w ocenie Izby ma swoje racjonalne uzasadnienie i w pełni wpisuje się w normę prawną omawianego przepisu. Wtedy bowiem termin związania ofertą oraz jednocześnie wadium zabezpieczające tę ofertę zostają przedłużone, czyli jednocześnie zostają spełnione dwa wymagania (wyrok KIO z 11 lipca 2019 r., sygn. akt KIO 1206/19).
Izba przypomniała, że w aktualnym stanie prawnym warunki udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia muszą być spełnione na dzień składania ofert (nawet jeśli wraz z ofertą nie są wymagane inne dokumenty prócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu) i muszą trwać przez cały okres postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W rozpoznawanym postępowaniu zamawiający wymagał posiadania ubezpieczenia OC na stosowną kwotę i takie ubezpieczenie wykonawca powinien mieć w chwili składania oferty, jak i przedstawić dokument na jego potwierdzenie (polisę) − wyrok KIO z 22 sierpnia 2019 r. (sygn. akt KIO 1551/19).
To, że dany dokument potwierdza należyte wykonanie zamówienia, może wynikać z samego faktu wystawienia takiego dokumentu skierowanego do wykonawcy oraz tego, że nie zawiera jakichkolwiek zastrzeżeń (negatywnych sformułowań) względem wykonanych prac (wyrok KIO z 16 lipca 2019 r.; sygn. akt KIO 1274/19).
Wykonawca, który nie jest w stanie samodzielnie potwierdzić, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, może w pewnym zakresie skorzystać z potencjału podmiotu trzeciego i niejako „pożyczyć” potrzebne mu zasoby. O tym, jakie błędy popełniają zamawiający i wykonawcy, korzystając z tej konstrukcji, przeczytasz w poniższym tekście. Artykuł bazuje na opracowaniu wyników kontroli UZP opublikowanym w Informatorze UZP nr 3/2019.
Za przyjęciem faktu przynależności do grupy kapitałowej należy rozumieć każdą więź między wykonawcami, która może prowadzić do zakłócenia konkurencji w postępowaniu (tak wyrok KIO z 4 czerwca 2019 r., sygn. akt KIO 885/19). Zdaniem Izby już samo podpisanie formularzy ofertowych przez jedną osobę, a więc znajomość parametrów cenowych drugiej oferty świadczy niezbicie o zakłócaniu konkurencji. W sytuacji, w której wspólnikiem oraz podmiotem jednoosobowo prowadzącym działalność gospodarczą jest jedna i tama sama osoba, więź tego rodzaju jest więcej niż oczywista (wyrok KIO z 30 września 2019 r., sygn. akt KIO 1830/19).
Pomimo istniejącego od października 2018 roku obowiązku elektronizacji zamówień, a w konsekwencji posługiwania się przez zamawiających platformami zakupowymi, sam zakres informowania wykonawców nie uległ zasadniczej zmianie. Tym samym zamawiający nadal nie mają obowiązku przekazywania wszystkim wykonawcom „do wiadomości” informacji o czynnościach podejmowanych przez siebie podczas badania ofert, korespondencji toczonej z innymi wykonawcami, jak też przesyłania im innych dokumentów – poza tymi, co do których wyraźnie wskazano na taki obowiązek, np. w art. 92 ust. 1 i 1a ustawy Pzp (wyrok KIO z dnia 24 lipca 2019 r. sygn. KIO 1318/19).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!