Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem zbudowanym na gruncie art. 93 ust. 1 pkt 7 poprzedniej ustawy z Pzp niejasność lub nieprecyzyjność opisu przedmiotu zamówienia może stanowić podstawę unieważnienia postępowania (zob. np. orzeczenia z 25 września 2017 r., sygn. akt KIO 1869/17 lub z 4 sierpnia 2017 r., sygn. akt KIO 1507/17) – wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 czerwca 2021 r. (sygn. akt KIO 1343/21).
Od 1 stycznia 2021 r. wszystkie postępowania o udzielenie zamówienia zostały objęte pełną elektronizacją. Wielu zamawiających zdążyło zaznajomić się już z elektronicznymi narzędziami komunikacji w toku prowadzonych od 2018 roku postępowań unijnych o wyższych wartościach. Nadal jednak liczna grupa, zwłaszcza tych „małych” zamawiających, mierzy się z wyzwaniami, jakie niosą za sobą platformy zakupowe w zamówieniach publicznych. Skorzystaj z pomocy naszych ekspertów. Sprawdź, jak zarejestrować się na ogólnodostępnej platformie e-Zamówienia oraz jak korzystać z jej dostępnych funkcjonalności.
Podnoszone w toku postępowania odwoławczego twierdzenia nie mogą być ogólne. Muszą odnosić się do twierdzeń zawartych w treści wyjaśnień poszczególnych wykonawców. Z całą pewnością argumenty nie mogą koncentrować się jedynie na orzeczeniach Izby – to nie one mają stanowić potwierdzenie, że cena oferty konkurentów jest rażąco niska (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 2 czerwca 2021 r., sygn. akt KIO 1069/21).
Urząd Zamówień Publicznych zachęca na swojej stronie WWW do udziału w konferencji „Prawo i doświadczenia”, która tym razem odbędzie się w dwóch turach w Sopocie.
Z dokumentacji postępowania wynikało, że zamawiający określił minimalną wartość świadczenia w przypadku ograniczenia zamówienia na poziomie 70% wartości całkowitej określonej w ofercie. W konsekwencji nie można uznać powyższego postanowienia za niedozwolone w świetle art. 433 pkt 4 ustawy Pzp (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 czerwca 2021 r., sygn. akt KIO 1045/21).
Przyczyny, dla których zamawiający odmówił uznania dowodów self cleaningu za wystarczające, powinny być na tyle szczegółowe i wyczerpujące, by odwołujący uzyskał pełną wiedzę co do podstaw dokonanej czynności wykluczenia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 27 maja 2021 r., sygn. akt KIO 1009/21).
Urząd Zamówień Publicznych zaprasza do udziału w konferencji „Zamówienia Publiczne. Prawo i doświadczenia”, która odbędzie się w Kielcach. Wydarzenie jest częścią cyklu spotkań organizowanych przez UZP z niektórymi uczelniami wyższymi i urzędami wojewódzkimi, na których dyskutowane są praktyczne zagadnienia związane ze stosowaniem nowego Prawa zamówień publicznych.
W przypadku gdy zamawiający żąda wniesienia wadium, przedłużenie terminu związania ofertą następuje wraz z przedłużeniem okresu ważności wadium. Jeżeli nie jest to możliwe, powinno się to odbyć z wniesieniem nowego wadium na przedłużony okres związania ofertą. Sformułowania „następuje wraz z przedłużeniem okresu ważności wadium” nie należy interpretować w ten sposób, że wykonawca, składając oświadczenie o przedłużeniu terminu związania ofertą, w tym samym czasie (dniu, godzinie) ma obowiązek złożyć wadium przedłużone na nowy okres związania ofertą lub nowe wadium. O tym, jak powinno być zrealizowane przedłużenie ważności wadium, przypomniała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 11 lipca 2019 r. (sygn. akt KIO 1206/19).
Na gruncie przepisów ustawy Pzp treść oferty to oświadczenie woli wykonawcy wyrażone w formularzu ofertowym. Stanowi ono jednostronne zobowiązanie wykonawcy do realizacji oznaczonego świadczenia, które zostanie zrealizowane na rzecz zamawiającego. Warunkiem jest oczywiście wybór oferty jako najkorzystniejszej w postępowaniu i zawarcie z wykonawcą umowy. Kryterium rozróżniającym i decydującym o odmiennej kwalifikacji dokumentów przedmiotowych jest cel ich składania oraz zakres informacji wynikający z ich treści (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 czerwca 2021 r., sygn. akt KIO 1249/21).
MiniPortal to ogólnodostępne narzędzie, które służy prowadzeniu komunikacji elektronicznej w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. MiniPortal jest rozwiązaniem bezpłatnym i uniwersalnym. Zamawiający, który chce skorzystać z tego narzędzia musi posiadać Elektroniczną Skrzynkę Podawczą na ePUAP oraz login i hasło do Biuletynu Zamówień Publicznych. Wykonawcy składający oferty za pośrednictwem ePUAP powinni zaś posiadać konto na ePUAP. Pełna instrukcja do miniPortalu jest opublikowana na stronie WWW UZP. W poniższym opracowaniu publikujemy zaś skróconą instrukcję do miniPortalu w formie pytań i odpowiedzi, które pojawiły podczas praktycznego korzystania z miniPortalu przez użytkowników.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!