Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie stanowi procedury, w której zamawiający ma kupić cokolwiek, co wykonawcy zechcą mu sprzedać. Zamawiający w postępowaniu – jak każdy gospodarz dbający o swoje potrzeby – jest uprawniony kupić określone rzeczy. W ramach tych określonych rzeczy nieuprawniona jest jednak taka specyfikacja techniczna, która eliminowałaby w sposób niezasadny określone przedmioty, a przez to ich producentów czy dystrybutorów. Stanowi to istotę konkurencyjności w ramach danego zamówienia. Z drugiej strony konkurencja nie polega na tym, że zamawiający musi umożliwić złożenie oferty na cokolwiek. Ma on prawo określić swoje potrzeby (wyrok z 16 stycznia 2020 r., sygn. akt KIO 2628/19).
Wykonawca nie może powołać się na doświadczenie w realizacji prac przez wszystkich członków konsorcjum. Musi to być doświadczenie, które faktycznie nabył, realizując określone zadania. Przyjęcie stanowiska przeciwnego pozwalałoby w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego ukształtować praktykę, która dopuszcza fikcję w wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu. Umożliwiałaby uzyskanie zamówień podmiotom, które nie są zdolne do ich właściwej realizacji (wyrok z 6 lutego 2020 r., sygn. akt KIO 126/20)*.
Wykonawca aż do upływu terminu składania ofert ma prawo dokonać zmian w swojej ofercie, nawet jeśli złożył ją już zamawiającemu. Aktualnie problem sprowadza się do tego, jak technicznie dokonać zmiany w treści dokumentu, gdy np. zamawiający korzysta z miniPortalu. Z takim problemem zwrócił się do nas jeden z Czytelników. Sprawdź wskazówki naszej ekspertki.
Negocjacje z ogłoszeniem to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. W następnej kolejności zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych. Prowadzi z nimi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert wstępnych i tych składanych na etapie negocjacji. Po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych.
Nowa ustawa Pzp z 11 września 2019 r. do udzielenia zamówienia poniżej progów unijnych tj. tzw. krajowego przewiduje tryb podstawowy w 3 wariantach. Dwa z nich obejmują negocjacje ofert – obowiązkowe bądź fakultatywne. Ustawodawca zachęca do skorzystania z tych procedur, wskazując w uzasadnieniu do projektu ustawy Pzp ich liczne zalety. Jeśli chcesz uzyskać korzystniejsze ceny, zapobiec konieczności unieważnienia postępowania z uwagi na brak wystarczających środków, tryby negocjacyjne będą dobrym rozwiązaniem.
Analiza treści gwarancji ubezpieczeniowej sprowadza się do oceny, czy zawiera ona wszelkie niezbędne dane, które umożliwiają zamawiającemu skuteczne zaspokojenie się z niej (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 sierpnia 2021 r., sygn. akt KIO 2281/21).
W postępowaniu odwoławczym strony (tj. odwołujący i zamawiający) oraz uczestnicy postępowania odwoławczego (tj. wykonawcy, którzy skutecznie przystąpili do postępowania odwoławczego) mogą działać osobiście lub przez pełnomocników. Ustawa – Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 poz. 2019 ze zm.), dalej „NPZP”, ograniczyła krąg podmiotów, które mogą być pełnomocnikami przed KIO do osób wymienionych w art. 510 NPZP. Wyczerpujące wyliczenie, kto może być pełnomocnikiem w postępowaniu odwoławczym, oznacza, że żadna inna osoba takim pełnomocnikiem nie może być skutecznie ustanowiona.
Zamawiający nie ma obowiązku precyzować kryteriów oceny ofert, w taki sposób aby w równym stopniu spełniać oczekiwania każdego z wykonawców na danym rynku usług (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 sierpnia 2021 r., sygn. akt KIO 2201/21).
Rolą Izby jest rozstrzyganie na datę zamknięcia rozprawy. Skarżenie czynności przeprowadzenia aukcji elektronicznej, która na moment zamknięcia rozprawy nie istniała, nie daje Izbie podstaw prawnych do stwierdzenia naruszenia. Zamawiający powtórzył bowiem czynność aukcji elektronicznej (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 sierpnia 2021 r., sygn. akt KIO 1932/21).
Nowe oraz zmodyfikowane przesłanki wyłączenia stosowania ustawy Pzp do zamówień: związanych z zastosowaniem rządowych instrumentów stabilizacji finansowej oraz na usługi Banku Gospodarstwa Krajowego. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!