Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Transmisja on-line odbędzie się już jutro 21 lipca w godz. 10–11. Uczestnicząc w bezpłatnym webinarium „Aktualne problemy związane z wykorzystaniem elektronicznych narzędzi w komunikacji elektronicznej”, dowiesz się m.in.: jak poprawnie opisać reguły komunikacji elektronicznej w dokumentach postępowania, jak uniknąć błędów w postępowaniu prowadzonym na miniPortalu oraz jak właściwie dokonać otwarcia elektronicznych ofert.
W myśl art. 90 ustawy Pzp zamawiający jest uprawniony żądać wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny nie tylko w sytuacjach określonych w art. 90 ust. 1a pkt 1 ustawy Pzp. Nie będą to zatem jedynie przypadki, w których całkowita cena oferty jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia z VAT, ustalonej przed wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. Może to uczynić w każdej sytuacji, gdy cena wydaje mu się rażąco niska i budzi wątpliwości co do możliwości wykonania zamówienia zgodnie z jego wymaganiami lub z wymaganiami wynikającymi z przepisów odrębnych (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 maja 2021 r., sygn. akt KIO 1017/21).
Obowiązująca od 1 stycznia 2021 r. nowa ustawa Pzp w pewnym zakresie przemodelowuje dotychczasowe przepisy odnoszące się do zamówień publicznych. Nakłada ona na zamawiających wiele nowych, dotychczas nieistniejących obowiązków. Budzą one obawy co do prawidłowości ich wypełniania w codziennej praktyce zamówieniowej. Taką nowością jest konieczność sporządzania analizy potrzeb i wymagań, która ma poprzedzać niektóre postępowania zakupowe albo prowadzić do ich nieogłaszania.
Nowa ustawa Pzp od 1 stycznia 2021 r. zrewolucjonizowała proces zlecania zamówień na usługi społeczne. Jak wskazano w uzasadnienie do projektu ustawy, przyczyną szeroko zakrojonych zmian był fakt, że „(…) dotychczasowe rozwiązanie w zakresie zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi jest nadmiernie skomplikowane i wymaga od zamawiającego samodzielnego opisania całej procedury na okoliczność udzielania takich zamówień”. Dlatego też ustawodawca odwołał się do przepisów właściwych dla zamówień klasycznych.
Już za tydzień 21 lipca br. nasz ekspert poprowadzi bezpłatne szkolenie internetowe dotyczące praktycznych aspektów związanych z komunikacją elektroniczną w przetargach. Jeśli chcesz skorzystać ze wskazówek i zadać nurtujące Cię pytania w tym temacie, zachęcamy do zapisania się na webinar już dziś.
Niskie ceny to często występujące zjawisko na rynku zamówień publicznych. Cena zaczyna być problematyczna, gdy znacząco odbiega od innych ofert. Jest to jeden z elementów, które obligują do jej wyjaśnienia. Czy jeżeli jednak nie zachodzą bezpośrednio przesłanki wynikające z regulacji ustawy Pzp, które wprost obligują do weryfikacji wysokości ceny, zamawiający powinien rozpocząć taką procedurę? A jeżeli tak, to co powinno wzbudzić jego wątpliwości? Sprawdź, jakie stanowisko zaprezentowała w tym zakresie Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 4 marca 2021 r. (sygn. akt KIO 426/21).
Istotą aukcji elektronicznej jest bieżące informowanie wykonawców o pozycji złożonej oferty, otrzymanej punktacji, a także o punktacji najkorzystniejszej oferty. Bieżące informowanie oznacza, że aktualne informacje powinny być dostępne każdemu wykonawcy w czasie rzeczywistym, po każdym złożonym postąpieniu. Mając powyższe na uwadze, Izba stwierdziła, że w toku aukcji przeprowadzonej przez zamawiającego 2 stycznia 2020 r. nie została zapewniona możliwość bieżącego uzyskiwania przez odwołującego informacji o pozycji jego oferty, otrzymanej punktacji, a także o punktacji najkorzystniejszej oferty. Naruszyło to art. 91c ust. 3 ustawy Pzp i w konsekwencji art. 7 ust. 1 ustawy Pzp (wyrok z 27 stycznia 2020 r., sygn. akt KIO 65/20).
Z uwagi na rangę kryteriów oceny ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiający nie może wywodzić z oświadczenia złożonego przez wykonawcę treści, której oświadczenie to wprost nie zawiera. Nie wolno mu też poprawiać go w sposób, który nie jest oczywisty (wyrok z 11 lutego 2020 r., sygn. akt KIO 177/20).
Po upływie terminu składania ofert nie jest dopuszczalne uszczegóławianie opisów warunków udziału w postępowaniu, tj. uzupełnianie ich o treści, które nie zostały w nich uprzednio zawarte. Zamawiający jest zobowiązany zbadać, czy wykonawcy spełniają warunki udziału w postępowaniu w odniesieniu do treści tych warunków ustalonej przed upływem terminu składania ofert (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 kwietnia 2021 r., sygn. akt KIO 806/21).
Na stronie WWW Urzędu Zamówień Publicznych w zakładce Nowe Pzp w pytaniach i odpowiedziach opublikowano wyjaśnienie dotyczące obowiązku informacyjnego względem prezesa UZP w przypadku prowadzenia procedury z wolnej ręki na zamówienie o wartości równej progom unijnym bądź wyższej od nich.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!