Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Już 26 maja odbędzie się Ogólnopolska Konferencja „Nowy Świat Zamówień Publicznych”, współorganizowana przez PortalZP. Konferencja ma formę online i jest bezpłatna.
W nowo wydanej opinii UZP odpowiada na coraz częściej pojawiające się wątpliwości zamawiających i wykonawców dotyczące tego, czy szczególne przepisy ustawy o COVID-19 m.in. w zakresie zmiany umowy oraz zakazu naliczania wykonawcom kar umownych mogą być stosowane również do umów zawartych zgodnie z poprzednią ustawą Pzp z 29 stycznia 2004 r. Brzmienie regulacji ustawowych jest w tym przypadku niejednoznaczne. Autor opinii pt. „Dopuszczalność zastosowania art. 15r oraz art. 15r1 ustawy o COVID-19 (w aktualnym brzmieniu) do umów o zamówienie publiczne zawieranych przed wejściem w życie nowej ustawy Prawo zamówień publicznych” nie pozostawia jednak wątpliwości, iż przepisy te dotyczą zarówno umów zawartych zgodnie z nową ustawą Pzp z 11 września 2019 r. jak i poprzednio obowiązującą ustawą Pzp z 29 stycznia 2004 r.
Wiceprezes Rady Ministrów Minister Rozwoju, Pracy i Technologii Jarosław Gowin powołał, 1 maja 2021 r., w skład Rady Zamówień Publicznych, Katarzynę Alicję Skwierczyńską.
Izba podzieliła w całej rozciągłości stanowisko wyrażone w wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z 15 lipca 2011 r. XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy (sygn. akt XXIII Ga 416/11), iż „(...) Z punktu widzenia Zamawiającego, oznacza to że nie może on zmienić ani rozszerzać podstawy faktycznej decyzji o wykluczeniu wykonawcy z postępowania po wniesieniu przez tego drugiego odwołania. W świetle związania KIO, Sądu Okręgowego i Odwołującego zarzutami podniesionymi w odwołaniu, sprzeczne z naczelną zasadą postępowania cywilnego, jaką jest zasada równouprawnienia stron, byłoby dopuszczenie do rozszerzenia podstawy faktycznej decyzji o wykluczeniu Odwołującego. Wobec związania swoimi zarzutami, Odwołujący nie mógłby bowiem odnieść się do nowych okoliczności przedstawionych przez Zamawiającego, po wniesieniu odwołania. Z tych względów postępowanie Zamawiającego, polegające na przedstawieniu nowych dowodów w odpowiedzi na odwołanie i skargi, nie można traktować jedynie jako rozszerzenia argumentacji zawartej w decyzji o wykluczeniu. Powyższej wykładni nie podważa zasada ekonomiki procesowej ani zasada dyspozycyjności formalnej czyli rozporządzania przez stronę czynnościami procesowymi. Zasady te aczkolwiek ważne, nie mogą mieć charakteru dominującego. Z punktu widzenia naczelnych zasad postępowania cywilnego z pewnością ważniejszą rolę odgrywa zasada równouprawnienia stron a dokładniej zasada równości środków procesowych” – wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 9 marca 2021 r. sygn. akt KIO 409/21.
Zgodnie z art. 781 § 1 Kodeksu cywilnego, do zachowania elektronicznej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Uchybienie wymogowi opatrzenia oferty kwalifikowanym podpisem elektronicznym niesie za sobą skutek w postaci nieważności oferty. Taki sam skutek pociąga za sobą złożenie oferty bez pliku podpisu w sytuacji, gdy załączenie tego pliku było niezbędne dla stwierdzenia, czy oferta została podpisana (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 marca 2021 r. sygn. akt KIO 419/21).
Wykonawca, do którego zwrócił się zamawiający, musi liczyć się z ciężarem gatunkowym składanych wyjaśnień. Powinien także wziąć pod uwagę, że od tych wyjaśnień zależy, czy oferta wykonawcy zostanie odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 lub art. 90 ust. 3 ustawy Pzp. Izba uznała, że nie może aprobować stanowiska odwołującego, który podszedł do wyjaśnień zbyt lekceważąco i przedstawił w nich informacje ogólne i niewiarygodne dotyczące najistotniejszych cen urządzeń w przedmiocie zamówienia. Informacje te stały się następnie powodem odrzucenia oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 marca 2021 r., sygn. akt KIO 473/21).
Urząd Zamówień Publicznych poinformował na swojej stronie WWW, że zakończyły się prace nad komentarzem do nowej ustawy Prawo zamówień publicznych. Publikacja liczy ponad 2000 stron. Będzie dostępna zarówno w wersji elektronicznej jak i tradycyjnej – ale w ograniczonej liczbie. Komentarz będzie całkowicie bezpłatny.
Urząd Zamówień Publicznych opublikował na swojej stronie WWW zaproszenie dla przedstawicieli firm, które chcą wejść na nowe rynki, korzystając z możliwości, jakie dają umowy i porozumienia zawarte przez Unię Europejską, na spotkanie on-line o portalu Access2Markets. Access2Markets to interaktywne kompendium wiedzy dla mniejszych firm, dla których handel międzynarodowy jest szansą na rozwój.
Urząd Zamówień Publicznych poinformował na swojej stronie WWW, że udostępnił narzędzie, które wspomaga osoby niesłyszące w korzystaniu z niej. Aby zapewnić większą dostępność cyfrową oraz informacyjno-komunikacyjną, UZP zakupił system pn. Komunikacja bez barier.
Strona internetowa, jaką wykonawca miał określić w formularzu oferty, na której zamieszczone są parametry techniczne oferowanych asortymentów, ma na celu weryfikację spełniania przez oferowane urządzenia wymagań określonych w opisie przedmiotu zamówienia. Skoro adres strony WWW należało wskazać w celu potwierdzenia spełniania przez oferowane produkty zgodności z wymogami siwz, to czynność odrzucenia oferty, której dokonał zamawiający, była przedwczesna. Naruszała przy tym obowiązek wynikający z art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Okoliczność, iż informacja ta znajduje się w formularzu oferty, nie oznacza bowiem, że stanowi ona treść oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 2 marca 2021 r., sygn. akt KIO 289/21).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!