Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Wydruk elektronicznej oferty a następnie jej podpisanie i zeskanowanie nie przesądza o tym, iż dokumentu nie sporządzono w postaci elektronicznej. Dokument po zeskanowaniu zyskuje postać dokumentu elektronicznego, który pozwala na opatrzenie go podpisem zaufanym bądź osobistym (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 lipca 2021 r., sygn. akt KIO 1561/21).
Oczywista omyłka pisarska dotyczy tych błędów, które są łatwe do zauważenia. Jej oczywistość, rozumiana jako określona niedokładność, nasuwa się każdemu. Może to być błąd pisarski, logiczny, przypadkowe przeoczenie lub inna niedokładność. Korekta takiej omyłki polega na wprowadzeniu do oferty zmian, które przywrócą zamierzone brzmienie, w miejsce omyłkowego. Nie może przy tym prowadzić do tego, by wykonawca zaoferował inny przedmiot zamówienia, niż pierwotnie wskazany oraz by zmieniło się jego oświadczenie woli (wyrok KIO z 29 lipca 2021 r., sygn. akt KIO 1716/21).
Jeśli wykonawca nie zgadza się z daną treścią warunku udziału w postępowaniu, może – w stosownym czasie – wnieść odwołanie na jego treść. Skoro takiego odwołania nie złożono, stwierdzić należy, że wykonawcy zaakceptowali treść warunku. Wobec tego był on wiążący zarówno dla nich, jak i dla zamawiającego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 2 sierpnia 2021 r., sygn. akt KIO 2100/21).
Zamawiający może w treści wezwania do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny wskazać szczegółowo, jakich informacji wymaga od wykonawcy. Ciężar dowodu obciąża w tym przypadku oferenta. Jeżeli wykonawca temu ciężarowi nie podoła, to spełnia się przesłanka odrzucenia oferty. Wówczas bowiem istnieje tzw. domniemanie rażąco niskiej ceny, któremu wykonawca nie zaprzeczył (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 sierpnia 2021 r., sygn. akt KIO 1663/21).
Chcesz zamówić usługę, dostawę bądź robotę, która nie odpowiada standardom a musi zostać dostosowana i udoskonalona do Twoich potrzeb w drodze prac badawczo-rozwojowych? Być może tryb partnerstwa innowacyjnego będzie w tym przypadku najodpowiedniejszy. Sprawdź jak partnerstwo innowacyjne uregulowano w nowym Pzp.
Jak co roku, prezes Urzędu Zamówień Publicznych sporządził sprawozdanie z funkcjonowania rynku zamówień publicznych. Omawia ono najważniejsze kwestie dotyczące statystyki zamówień publicznych w 2020 roku. Zawiera także rekomendacje co do dalszych działań w tym obszarze.
Sam brak wskazania w treści odwołania przepisów Pzp nie jest przeszkodą do skierowania odwołania na rozprawę i rozpoznania go co do istoty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 20 lipca 2021 r., sygn. akt KIO 1559/21).
Wątpliwości interpretacyjne SWZ, których nie da się usunąć za pomocą ogólnych reguł wykładni oświadczeń woli, należy rozstrzygać na niekorzyść strony, która zredagowała tekst wywołujący wątpliwości. Na tym etapie wykładni decyduje obiektywne rozumienie oświadczenia woli, w chwili w której złożono je adresatowi (zob. uchwała składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 29 czerwca 1995 r., sygn. akt III CZP 66/95, OSNC 1995, nr 12, poz. 168, oraz wyroki Sądu Najwyższego z 31 stycznia 2003 r., sygn. akt IV CKN 1706/00, z 10 grudnia 2003 r., sygn. akt V CK 46/03, niepubl., z 8 października 2004 r., sygn. akt V CK 670/03, OSNC 2005, nr 9, poz. 162, z 23 stycznia 2008 r., sygn. akt V CSK 474/07, OSNC-ZD 2008, nr D, poz. 109, z 7 marca 2008 r., sygn. akt II CSK 348/06, niepubl. i z 17 grudnia 2008 r., sygn. akt I CSK 250/08, niepubl.) – wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 lipca 2021 r. (sygn. akt KIO 1520/21).
Artykuł 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp nakazuje zamawiającemu odrzucenie oferty niezgodnej z SWZ tj. z warunkami zamówienia. Regulacja ta jest następcą prawnym art. 89 ust. 1 pkt 2 poprzednio obowiązującej ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.). Oba przepisy regulują ten sam zakres przedmiotowy. Różnią się wyłącznie nomenklaturą. Poprzedni przepis stanowił, że zamawiający odrzuca ofertę, której treść jest niezgodna z treścią siwz. Tożsamość obu norm sprawia, że orzeczenia dotyczące tej regulacji wydane zgodnie ze starą ustawą Pzp są nadal aktualne (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 lipca 2021 r., sygn. akt KIO 1614/21).
Urząd Zamówień Publicznych poinformował na swojej stronie WWW, iż wykonawca zrealizował kolejny moduł platformy e-Zamówienia tzw. moduł składania ofert i wniosków (MOW). Aktualnie trwają prace odbioru modułu, które zakończą się w drugiej połowie września br. Następnie rozpocznie się test modułu, w którym będą uczestniczyć wykonawcy i zamawiający. Jeśli chcesz wziąć udział w pilotażu, zapisz się już dzisiaj. Zgłoszenia przyjmowane są do 17 września br.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!