Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Sam fakt, że w przeszłości wykonawca przyznał się do przeniesienia kosztów pomiędzy poszczególnymi elementami kalkulacyjnymi, nie może przesądzić do tym, że do takiej samej sytuacji musiało dojść w innym postępowaniu. Zarzut nie może zostać oparty jedynie na przekonaniu, że wykonawca mógł skalkulować koszty niektórych pozycji w kosztach innych pozycji, dopuszczając się manipulacji ceną. Taka teza − w zakresie naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp − nie została udowodniona (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 lipca 2019 r., sygn. akt KIO 1135/19).
Wykonawcy mogą wnioskować o zmianę wynagrodzenia za realizowane zamówienie, jeśli z uwagi na nowelizację przepisów musieli zawrzeć umowy o prowadzenie PPK, które to zwiększyły ponoszone przez nich koszty przy wykonywaniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Sprawdź, w jakich sytuacjach wykonawca ma prawo wnioskować o przeprowadzenie negocjacji w sprawie wynagrodzenia.
W ustawie o płacy minimalnej za pracę wprowadzono zmiany, które przekładają się także na sposób liczenia wynagrodzenia wykonawcy zamówienia publicznego. Przepisy przejściowe do tej ustawy stosuje się już od 1 września br. Wykonawca ma prawo żądać zmiany wynagrodzenia do 31 grudnia br.
Od 1 listopada br. zamawiający będzie musiał w przypadku nabywania niektórych towarów bądź usług doliczyć do ceny ofertowej VAT, który wykonawca rozliczy w miejsce zamawiającego. Regulacja będzie dotyczyć umów w sprawie zamówień publicznych zawartych przed 1 listopada br., ale tylko w odniesieniu do FV wystawionych po tej dacie.
Dnia 27 września 2019 r. w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej pod poz. 1843 opublikowano obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z 11 września 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1843).
Senat nie wprowadził żadnych poprawek w projekcie nowego Prawa zamówień publicznych. Projekt ustawy trafił do podpisu Prezydenta. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2021 r.
Uwzględniając art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, zamawiający ma legitymację do zażądania w toku badania i oceny ofert wyjaśnień od wykonawców dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz − z zastrzeżeniem ust. 1a i 2 tego artykułu − dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 16 lipca 2019 r., sygn. akt KIO 1224/19).
Ustanowienie jednolitego rynku udzielania zamówień publicznych jest jednym z głównych osiągnięć rynku wewnętrznego. Ogłaszanie przetargów w całej UE zapewnia przejrzystość i tworzy możliwości dla przedsiębiorstw we wszystkich państwach Unii. Skuteczniejsze wdrażanie przepisów w przypadku oferentów zagranicznych ma zagwarantować zachowanie najwyższych standardów jakości na wszystkich etapach procedury, dobry stosunek wartości do ceny, zrównoważony charakter projektów oraz równe warunki działania dla przedsiębiorstw z UE i spoza UE, które uczestniczą w procedurach udzielania zamówień publicznych. Z tych powodów Komisja opublikowała „Wytyczne dotyczące udziału oferentów z państw trzecich w unijnym rynku zamówień publicznych oraz wprowadzania na ten rynek towarów z państw trzecich”.
W razie zmiany ogłoszenia o zamówieniu zamawiający ma obowiązek przedłużenia terminu składania ofert, tylko jeśli zmiana ogłoszenia spowoduje konieczność wprowadzenia zmian w ofertach. Długość przedłużenia zaś zależy od okoliczności danej sytuacji i powinna być wystarczająca, aby wprowadzić zmiany w ofercie. Wprowadzona przez zamawiającego w rozpoznawanym postępowaniu modyfikacja siwz nie wymagała zapewnienia wykonawcom dodatkowego czasu na wprowadzenie zmian w przygotowywanych ofertach, gdyż sprowadzała się do ograniczenia wymagań, jakie miały być potwierdzone próbką. Nakład pracy konieczny na przygotowanie próbki uległ zatem zmniejszeniu, a nie zwiększeniu (wyrok KIO z 12 kwietnia 2019 r., sygn. akt KIO 551/19).
Pojęcie proporcjonalności nie ma ustawowej definicji, jednak jego rozumienie zostało szeroko wyjaśnione w orzecznictwie. W wyrokach TSUE określenie „proporcjonalny” jest używane w znaczeniu „zachowujący właściwą proporcję”. W odniesieniu do warunków udziału w postępowaniu pojęcie proporcjonalności oznacza, że opisane przez zamawiającego warunki muszą być uzasadnione wartością zamówienia, charakterystyką, zakresem, stopniem złożoności lub warunkami realizacji zamówienia (wyrok KIO z 4 czerwca 2019 r., sygn. akt KIO 916/19).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!