Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą uwzględnienie zarzutu głównego skutkuje brakiem podstaw do rozpoznawania zarzutu ewentualnego. Wystąpi wówczas także brak podstaw do zbadania dowodów czy też okoliczności faktycznych, które dotyczą żądania ewentualnego, skoro żądanie ewentualne nie jest przedmiotem orzeczenia wskutek uwzględnienia zarzutu głównego (wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 1 października 2021 r., sygn. akt XXIII Zs 53/2).
Dotychczas eksperci dość ostrożnie podchodzili do możliwości podziału dostaw artykułów spożywczych na kategorie i zlecania ich w osobnych procedurach. Urząd Zamówień Publicznych wskazał jednak w swojej publikacji, iż zamawiający może udzielić niezależnego zamówienia na dany asortyment, jeśli ustali, że dostawą są w sposób naturalny zainteresowani wykonawcy z danego sektora. Zastrzega przy tym, że zawsze należy wziąć pod uwagę konkretny stan faktyczny, w którym zamawiający szacuje zamówienia.
Do dziś tj. do 31 stycznia należy przekazać ministrowi ds. transportu informację o liczbie i kategoriach pojazdów objętych zamówieniami z art. 68a ustawy o elektromobilności. Sprawozdanie obejmie dane za okres od 2 sierpnia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.
Styczeń to miesiąc planowania – także w zamówieniach publicznych. Polecam zatem Twojej uwadze 4 nowe praktyczne artykuły dotyczące sporządzania planu postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Sprawdzisz w nich m.in., czy wolno zlecić zamówienie, nawet gdy nie zdążyłeś uwzględnić go w planie oraz kiedy w praktyce opublikować plan – wobec czynności przyjęcia budżetu.
Firmy i ich pracownicy powinni mieć świadomość, że archiwizacja dokumentów stanowi istotny aspekt zarządzania wewnętrzną bazą danych. Niezrozumienie procedur archiwizacji, zwłaszcza powierzonych osobie trzeciej, może prowadzić do poważnych problemów w przyszłości. W związku z tym dołożymy wszelkich starań, aby problem był jak najbardziej zrozumiały, nie zaniedbując jednocześnie jego strony merytorycznej.
Z art. 127 ust. 2 ustawy Pzp, wynika, że wykonawca nie ma obowiązku składać podmiotowych środków dowodowych, które zamawiający posiada, jeżeli wykonawca wskaże te środki oraz potwierdzi ich prawidłowość i aktualność. W rozpatrywanej sprawie wykonawca po pierwsze nie wskazał zamawiającemu, że zamawiający posiada już te środki, a po drugie nie potwierdził ich prawidłowości i aktualności (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 27 października 2021 r. sygn. akt KIO 3007/21).
Czy w związku ze zmianą w art. 108 ust. 1 pkt 1 lit. c, która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., należy zmienić podstawę prawną wskazywaną w zaświadczeniu z KRK? Zaświadczenie jest wystawiane w 2022 dla osoby fizycznej w zakresie danych z art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. Nasz ekspert wyjaśnia, że nie jest istotne, czy we wniosku wskazano aktualną podstawę prawną dla wydawanej informacji. Jeśli wykonawca składa zaświadczenie z adnotacją „NIE FIGURUJE”, to pozwala to jednoznacznie stwierdzić, że nie był karany za jakiekolwiek przestępstwa. Szczegóły w artykule.
Czy dla inwestycji realizowanych z dofinansowaniem z programu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, zamawiający jest zobowiązany wprowadzić do umowy dodatkowe klauzule bądź zasady, jeśli udziela zamówienia zgodnie z przepisami ustawy Pzp? Sprawdź wyjaśnienie eksperta.
Początek roku upływa pod znakiem nowych regulacji prawnych ustawy Prawo zamówień wykonawczych i aktów wykonawczych do ustawy. Aby ułatwić Ci poruszanie się pośród nowych przepisów, przygotowaliśmy zestawienie zmian w prawie, które weszły w życie na początku 2022 roku oraz które czekają uczestników zamówień publicznych w dalszej perspektywie tego roku.
Zamawiający ma obowiązek przedstawić dostateczne dane pozwalające ocenić okoliczności, które uzasadniają odstąpienie od zawarcia umowy. Samo zawarte we wniosku twierdzenie, iż musi zabezpieczyć pacjentom szpitala całodzienne wyżywienie i decyduje to o bezpiecznej i prawidłowej hospitalizacji, nie może zostać uznane za argument wystarczający, by uchylić zakaz zawarcia umowy. Izba wskazała, że niewątpliwie zapewnienie pacjentom odpowiedniego żywienia jest niezbędne dla ich prawidłowej hospitalizacji. Niemniej jednak zamawiający, na którym ciąży ten obowiązek, powinien z należytą starannością podejmować działania, które zmierzają do zabezpieczenia jego prawidłowej realizacji (postanowienie w sprawie wniosku o uchylenie zakazu zawarcia umowy Krajowej Izby Odwoławczej z 15 listopada 2021 r. sygn. akt KIO/W 93/21).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!