Ustawa o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej a Pzp 2023

Stan prawny na dzień: 03.01.2023
Ustawa o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii

Co w praktyce dla zamawiających oznacza ustawa o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej? Jak przekłada się na ich obowiązki i prawa w świetle ustawy Pzp? Jak radzić sobie w sytuacji, gdy dostawcy energii nie składają ofert w przetargach na prąd i nie są zainteresowani negocjowaniem warunków umowy w trybie z wolnej ręki?

Obszerny artykuł na temat bieżących problemów z zamówieniami publicznymi na dostawy energii elektrycznej znajdziesz tutaj: „Zamówienie publiczne na dostawę energii elektrycznej – trudności, pytania, interpretacje nowych przepisów”.

Ustawa o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej nie wprowadza żadnych zmian w stosowaniu przepisów ustawy Pzp. Celem ustawy jest przede wszystkim ochrona wybranych podmiotów przed podwyżkami cen energii elektrycznej. Ochroną objęte są m.in. podmioty (tzw. odbiorcy uprawnieni) będące zamawiającymi w świetle przepisów ustawy Pzp. Ustawodawca przyjął, że w stosunku do nich przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną (tzw. podmiot uprawniony) stosuje cenę maksymalną energii w wysokości 785 zł/MWh (bez podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego).

W sytuacji gdy odbiorca uprawniony nie otrzymuje w postępowaniu na dostawę energii elektrycznej ofert, może skorzystać ze sprzedaży rezerwowej.

Sprzedawca rezerwowy dostarcza do odbiorcy energię elektryczną w przypadku gdy:

1)     dotychczasowy sprzedawca zaprzestał dostarczania energii, z przyczyn leżących po stronie tego sprzedawcy,

2)     wygaśnie umowa (sprzedaży lub kompleksowa) z dotychczasowym sprzedawcą, a odbiorca nie zgłosił swojemu operatorowi systemu dystrybucyjnego (OSD, do którego sieci jest przyłączony) informacji o zawarciu umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży z innym sprzedawcą energii w ramach procedury zmiany sprzedawcy,

3)     wybrany przez odbiorcę sprzedawca nie rozpoczął sprzedaży energii elektrycznej.

Takie rozwiązanie ma na celu zagwarantowanie odbiorcom ciągłości dostaw do czasu wybrania przez nich nowego sprzedawcy energii elektrycznej. Umowa sprzedaży rezerwowej jest zawierana na czas nieokreślony i obowiązuje od dnia zaprzestania wykonywania umowy sprzedaży przez dotychczasowego sprzedawcę energii elektrycznej.

Umowa ta może ulec rozwiązaniu:

  • w dowolnym terminie na mocy porozumienia stron lub
  • w drodze wypowiedzenia przez odbiorcę z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia ze skutkiem na ostatni dzień miesiąca następujący po miesiącu, w którym nastąpiło doręczenie oświadczenia o wypowiedzeniu umowy, przy czym odbiorca może wskazać późniejszy jej termin wypowiedzenia.

Przed wejściem w życie ustawy o środkach nadzwyczajnych nabywanie energii na podstawie sprzedaży rezerwowej było bardzo niekorzystane dla odbiorcy. Stawki stosowane przez sprzedawcę rezerwowego były znacznie wyższe od rynkowych. Sytuacja ta uległa jednak zmianie na skutek uchwalenia ustawy o środkach nadzwyczajnych. Zgodnie z art. 7 tej ustawy w przypadku korzystania przez odbiorcę uprawnionego z usług sprzedawcy rezerwowego stosuje się ograniczenie do ustalonej w ustawie maksymalnej ceny energii.

W sytuacji, gdy umowa na sprzedaż energii wygasła, a zamawiający nie może znaleźć nowego dostawcy, zobowiązany jest zawrzeć umowę ze sprzedawcą rezerwowym. W mojej ocenie, pomimo podpisania takiej umowy zamawiający powinien dalej podejmować działania zmierzające do podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranym w trybie ustawy Pzp dostawcą energii.

Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się tutaj >> https://twojasystent.pl/portal-zamowienia-publiczne

Podstawa prawna

ustawa z 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (Dz.U. poz. 2243)

Autor:

Krzysztof Hodt

Krzysztof Hodt

Krzysztof Hodt

praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, aktualnie specjalista w wydziale zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce

Powiązane treści