Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Na podstawie art. 6 ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw wprowadza się do ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych art. 34a. Wskazuje on na obowiązek prowadzenia rejestru umów, jakie zawierają jednostki sektora finansów publicznych. Nasz Czytelnik pyta, czy wobec tego jednostki organizacyjne gminy posiadające status zamawiającego i odrębną księgowość (np. szkoły, biblioteki) będą zobowiązane prowadzić taki rejestr? Czy 1 lipca 2022 r. trzeba będzie wprowadzić do rejestru umowy zawarte od 1 stycznia 2022 r.? Czy w rejestrze trzeba będzie wskazywać jedynie umowy zawarte w formie pisemnej? Czy np. wydatek powyżej 500 zł realizowany na podstawie faktury (a więc umowy ustnej) także będzie podlegać rejestracji? Czy należy tutaj brać pod uwagę kwotę netto czy brutto? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w wyjaśnieniu naszej ekspertki.
Uchylenie zakazu zawarcia umowy jest wyjątkiem od zasady. Nie wolno go uzasadniać okolicznościami, które wiążą się z przedłużającym się postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego (postanowienie w sprawie wniosku o uchylenie zakazu zawarcia umowy z 14 października 2021 r., sygn. akt KIO/W 90/21).
W minionym tygodniu na szczególną uwagę zasługuje artykuł dotyczący zmian w prawie opublikowany w dziale Aktualności Portalu ZP. Od 1 stycznia 2022 r. zmienią się bowiem progi unijne w zamówieniach publicznych oraz średni kurs euro, który służy do przeliczania wartości progów. Jak wiadomo od tych kwot zależy wiele obowiązków zamawiającego i wykonawców w postępowaniach, stąd wiedza na ich temat jest absolutnie niezbędna.
Wynikająca z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp zasada niezmienności oferty gwarantuje zachowanie podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych, w tym przede wszystkim reguły równego traktowania wykonawców. Zmiany oferty są dopuszczalne tylko w ściśle określonych ustawą przypadkach. Przy czym nieuprawniona jest wykładnia oświadczenia woli wprost przeciwna do jasnego brzmienia tego oświadczenia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 15 października 2021 r., sygn. akt KIO 2874/21).
Z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia ślemy do Państwa życzenia spokoju, spełnienia planów i marzeń, zadowolenia i sukcesów z podjętych wyzwań oraz obfitości na każdym polu. Nade wszystko jednak życzymy Państwu zdrowia, witalności i pogody ducha. Niech te grudniowe dni przyniosą wszystkim dobry czas w gronie najbliższych i odpoczynek od codziennych obowiązków.
Przedmiotem postępowania jest robota budowlana o wartości ok. 40.000 zł. Zamawiający prowadzi w związku z tym procedurę na podstawie wewnętrznego regulaminu. Czy w tej sytuacji przedmiot zamówienia należy opisywać na podstawie dokumentów, o których mowa w ustawie Pzp? Czy szacowanie opierać na kosztorysach?
Instytucja uzupełnienia dokumentu nie służy do zastępowania informacji nieprawdziwych informacjami prawdziwymi. Taka praktyka jest sprzeczna z zasadą uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 września 2021 r., sygn. akt KIO 2720/21).
Aby zamawiający mógł zastosować procedurę opisaną w art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, musi wnikliwie ocenić treść złożonej oferty i ocenić, czy omyłki są na tyle nieistotne, że poddają się korekcie. Jeżeli zamawiający stwierdzi, że omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, dają się poprawić i nie powodują istotnych zmian w treści oferty, to taka czynność zamawiającego jest jak najbardziej prawidłowa (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 stycznia 2021 r., sygn. akt KIO 2627/21).
W tym tygodniu na Portalu ZP znajdziesz kolejną porcję wzorów dokumentów właściwych dla procedury konkursu prowadzonego według Prawa zamówień publicznych. Polecamy także wzory specyfikacji warunków zamówienia w przetargu nieograniczonym oraz wzór informacji o wpływie COVID-19 na realizację umowy w sprawie zamówienia. Skorzystaj także z omówienia praktyki składania zaświadczenia o niekaralności w przetargu. Kompleksowe wyjaśnienie tego zagadnienia znajdziesz w Top temacie.
Działając w sieci, masz świadomość, że dla jej użytkowników najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Dlatego, wchodząc na kanał Twojej firmy w mediach społecznościowych lub jej stronę WWW, muszą być pewni, że znaleźli się w dobrym miejscu. Z tego powodu wiele firm stawia na zapewnienie spójności wizerunkowej i komunikacyjnej w internecie. Niestety, części przedsiębiorców wciąż nie udaje się wypracować podobnej stylistyki, grafik i komunikacji na stronie WWW i w prowadzonych mediach społecznościowych. Jak marka osobista wpływa na wizerunek Twojej firmy w sieci i dlaczego spójność w internecie jest tak ważna?
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!