Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Tarcza antyinflacyjna wprowadziła przejściową 0% stawkę VAT na określone artykuły spożywcze. Otrzymaliśmy w związku z tym pytanie od jednego z Czytelników, jak rozliczać umowę na dostawę artykułów spożywczych po obniżce VAT.
W Monitorze Polskim opublikowano dokument Polityki Zakupowej Państwa tj. uchwałę nr 6 Rady Ministrów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie przyjęcia Polityki Zakupowej Państwa (M.P. poz. 125). Polityka Zakupowa Państwa to konkretne wskazówki i wytyczne dla zamawiających z administracji rządowej. Podpowiadają one, na co zwrócić szczególną uwagę w związku ze zlecaniem określonych kategorii zamówień publicznych. Przewiduje się, że polityka zakupowa przyniesie wymierne korzyści wykonawcom z sektora MŚP. Ma ona bowiem zwiększyć dostępność zamówień dla takich właśnie podmiotów. W artykule przeczytasz o głównych założeniach dokumentu.
Od 1 lutego do 31 lipca 2022 r. obowiązuje przejściowa stawka VAT na energię elektryczną w wysokości 5%. Zmiana wynika z art. 1 ustawy z 13 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. poz. 196). Sprawdź, jak w związku z tym prowadzić postępowania na dostawy energii, które były w toku w dniu wejścia w życie nowej regulacji. Polecam Twojej uwadze także poradę dotyczącą tego, czy zmieniać umowy na zamówienia dostaw energii elektrycznej i jak to zrobić.
W ostatnim czasie wielu wykonawców rozwiązuje umowy na zamówienia publiczne, których przedmiotem są dostawy energii elektrycznej. Jest to prawdopodobnie spowodowane znaczącymi wzrostami cen energii. Urząd Zamówień Publicznych wydał komunikat dotyczący możliwości zastosowania w takim przypadku trybu z wolnej ręki, ale pod pewnymi warunkami.
Zbliża się termin przekazania sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych w 2021 roku. Obowiązku należy dopełnić do 1 marca 2022 r. Czy zamawiający, który w 2021 roku udzielał jedynie zamówień tzw. podprogowych poniżej 130.000 zł, także będzie musiał sporządzić sprawozdanie? Sprawdź w poniższym artykule.
W okresie od 1 lutego do 31 lipca 2022 r. obowiązuje przejściowa stawka VAT dla energii elektrycznej w wysokości 5%. Do 31 stycznia 2022 r. VAT na energię elektryczną wynosił 23%. Zmianę wprowadzono w art. 1 ustawy z 13 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 196). Ustawa została ogłoszona w Dz.U. w dniu 27 stycznia 2022 r. Pojawiają się słuszne pytania, czy np. zmieniać umowy na zamówienia dostaw energii elektrycznej i jak to zrobić? Polecam Twojej uwadze nowe porady na ten temat.
Trwająca pandemia COVID-19 powoduje zamęt zarówno na etapie wyboru wykonawcy jak i realizacji kontraktów na zamówienia publiczne. Ustawodawca wyszedł naprzeciw problemom zamawiających i wykonawców, wprowadzając kilka rozwiązań, które mają za zadanie wspomóc ich w tym trudnym okresie. Jednym z nich jest zakaz naliczania wykonawcom kar umownych. Czy obowiązuje on bezwzględnie w każdym przypadku? Jak w praktyce realizować ten przepis? Piszemy o tym w top temacie „Kary umowne a COVID-19 – praktyczne problemy ze stosowaniem specustawy koronawirusowej”.
Wymóg złożenia przedmiotowych środków dowodowych powinien być odzwierciedlony w SWZ. Środki te powinny także pozostawać w ścisłym związku z przedmiotem zamówienia. W przypadku harmonogramu wskazanego w OPZ cel złożenia tego dokumentu nie został nigdzie wyartykułowany. Zamawiający nie podał, o potwierdzenie jakich wymagań mu chodzi. Nie określił także w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia wymaganych przedmiotowych środków dowodowych. Wobec tego przedmiotowe żądania zamawiającego były spóźnione i nieskuteczne (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 25 listopada 2021 r. sygn. akt KIO 3211/21).
Izba jako dowód w sprawie z urzędu dopuściła akta postępowania odwoławczego (sygn. akt KIO 3575/21). Postępowanie odwoławcze zostało wszczęte wskutek odwołania wykonawcy X. Wykonawca ten zarzuca zamawiającemu niezgodny z przepisami wybór oferty najkorzystniejszej, wskazując, że wybrana oferta powinna zostać odrzucona. Nie kwestionuje przy tym prawidłowości odrzucenia własnej oferty. Wnosi o odrzucenie oferty najkorzystniejszej i unieważnienie postępowania. Wobec tych ustaleń, Izba stwierdziła, że wniosek zamawiającego o uchylenie zawarcia umowy do czasu ogłoszenia przez Izbę rozstrzygnięcia kończącego postępowanie odwoławcze jest uzasadniony (postanowienie ws. wniosku o uchylenie zakazu zawarcia umowy KIO z 15 grudnia 2021 r., sygn. akt KIO/W 101/21).
W rozpoznawanym postępowaniu wykonawca, po zapoznaniu się z ogłoszeniem o zamówieniu, zdecydował się nie brać udziału w postępowaniu. Następnie z uwagi na to, że zamawiający nie przekazał Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej sprostowania, ogłoszenia zmian lub dodatkowych informacji, nie wiedział o zmianie treści SWZ. Takie zaniechanie może być w konkretnych okolicznościach uznane za przejaw naruszenia zasad przejrzystości (uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 21 grudnia 2021 r., sygn. akt KIO/KU 23/21).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!