Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii COVID-19, i przez 90 dni od dnia jego odwołania, zamawiający nie może potrącić kary umownej zastrzeżonej na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy z wynagrodzenia wykonawcy lub z innych jego wierzytelności. Nie wolno mu także dochodzić zaspokojenia z zabezpieczenia należytego wykonania tej umowy. Warunkiem jest, że zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono karę, nastąpiło w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii (art. 15r1 ustawy o COVID-19).
W wielu trwających od tygodni postępowaniach o udzielanie zamówień publicznych zamawiający i wykonawcy mierzą się z nieaktualnością z jednej strony szacunków przedmiotu zamówienia a z drugiej – ich wyceną w ofertach. Wykonawcy odmawiają zawierania umów na warunkach, jakie wcześniej zaproponowali. Przyczyna jest prosta – na przestrzeni kilku tygodni na rynkach określonych usług i dostaw zaszły tak głębokie zmiany, że nie jest możliwa realizacja zamówienia na warunkach opisanych kilka miesięcy wcześniej. Jakie konsekwencje poniesie wybrany wykonawca, który odmawia w takiej sytuacji zawarcia kontraktu? Czy zamawiający może zatrzymać mu w takim przypadku wadium?
Od 9 kwietnia 2022 r. zamawiający z państw unijnych nie mogą zlecać zamówień publicznych podmiotom rosyjskim. Zakaz dotyczy także rosyjskich podwykonawców, dostawców i podmiotów, na których zdolności polega wykonawca, gdy przypada na nich ponad 10% wartości zamówienia. Nowe regulacje dyrektywy obowiązują bezpośrednio także Polskę. W krótkim opracowaniu sprawdzisz definicję podmiotu rosyjskiego i dowiedz się, do jakich konkretnie zamówień stosować nowe przepisy oraz w których sytuacjach wolno odstąpić od zakazu.
Zamawiający, którzy aktualnie prowadzą procedury na zamówienie dostawy gazu, są pełni obaw, czy uda im się rozstrzygnąć postępowanie i zawrzeć niezbędne umowy. Sytuacja na rynku dostaw gazu jest bowiem obecnie nieprzewidywalna. Jak postąpić w sytuacji, gdy ceny ofert przekroczą możliwości finansowe zamawiającego? W jaki sposób zabezpieczyć bieżące dostawy gazu?
Często w trakcie realizacji umowy o zamówienie publiczne pojawiają się nieprzewidziane okoliczności, które powodują, że współpraca na dotychczasowych zasadach jest niemożliwa bądź nieopłacalna. Wówczas konieczna jest zmiana umowy. Aby jednak móc tego dokonać, należy spełnić ustawowe warunki. W zależności od tego, w jakim reżimie prawnym zawarto umowę w sprawie zamówienia, zastosowanie znajdą różne przepisy. Sprawdź, jakie podstawy zmiany zastosować i co zrobić, gdy modyfikacja kontraktu nie będzie możliwa zgodnie z prawem. Szczegóły omawiamy w Top temacie „Zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego 2022”.
Jeżeli wykonawca nie uzupełnia w sposób kompletny JEDZ, to pozbawia się możliwości wykazania, że spełnia określone w SWZ warunki udziału w dniu, w którym składa ofertę. Skład orzekający Izby podzielił stanowisko wyrażone w piśmiennictwie i doktrynie dotyczące jednokrotnego wezwania do uzupełnienia dokumentów, o których mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 listopada 2021 r., sygn. akt KIO 3353/21).
Ciężar dowodu w przypadku zarzutu rażąco niskiej ceny jest ukształtowany odwrotnie do reguły, zgodnie z którą ciężar dowodu spoczywa na stronie, która z danego faktu wywodzi skutki prawne. Wynika to z regulacji art. 534 ust. 1 ustawy Pzp. Jednocześnie pomimo modyfikacji reguły ciężaru dowodu wykonawca, który zarzuca zamawiającemu, że nie odrzucił oferty z rażąco niską ceną, w dalszym ciągu ma obowiązek udowodnić fakty, które pozwalają stawiać tezę o rażąco niskiej cenie (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 listopada 2021 r., sygn. akt KIO 3273/21).
Zgodnie z art. 97 ust. 5 ustawy Pzp wadium wnosi się przed upływem terminu składania ofert i utrzymuje nieprzerwanie do dnia upływu terminu związania ofertą, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 98 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2. Ze wskazanego przepisu jednoznacznie wynika, że graniczną datą, jaką ustawodawca określił jako końcowy termin ważności wadium, jest termin związania ofertą. Z żadnego z przepisów ustawy Pzp nie wynika, aby termin ważności wadium w formie m.in. gwarancji ubezpieczeniowej, by zapewnić możliwość realizacji uprawnień zamawiającego, miał być wydłużony o dodatkową, bliżej nieoznaczoną ilość dni. Nie można nakładać na wykonawców obowiązków, które nie wynikają z przepisów prawa (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 listopada 2021 r., sygn. akt KIO 3362/21).
Wykonawcy, którzy realizują wieloletnie kontrakty zawarte zgodnie z ustawą Pzp z 2004 roku obecnie stanęli przed problemem konieczności ich zmian. Potrzebne modyfikacje dotyczą wynagrodzenia za wykonanie zamówienia z uwagi na m.in. wzrost cen różnego typu materiałów, ale też licznych usług – jak choćby transportowych i budowlanych. W jednej z najnowszych odpowiedzi na pytanie Czytelnika nasz ekspert wyjaśnia, jak dokonać w takim przypadku stosownych modyfikacji zapisów umowy.
Krajowy System e-Faktur - wielu przedsiębiorców z pewnością spotkało się z takim sformułowaniem. W poniższym artykule postaramy się wyjaśnić, czym jest ten system i dlaczego warto się nim zainteresować. Zachęcamy do zapoznania się z tym zagadnieniem, dla wielu osób prowadzących swoją działalność taka wiedza może się bowiem okazać bardzo cenna.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!