Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Urząd Zamówień Publicznych wydłużył działanie miniPortalu do końca bieżącego roku, mimo, że wcześniej zapowiadano jego wyłączenie na 1 września. Ponadto uruchomiono ostatnie moduły ogłoszeń unijnych na Platformie e-Zamówienia.
Każdy wykonawca, który przystępuje do przetargu, wie, że najpierw należy sprawdzić, czy sformułowane w nim warunki udziału w postępowaniu, pozwolą złożyć w nim ofertę. Warunki udziału w postępowaniu to wymogi podmiotowe, jakie zamawiający stawia osobie wykonawcy. Czego konkretnie mogą dotyczyć warunki? Kiedy należy uznać, że są nadmierne i walczyć o ich zmianę? Między innymi o tym piszemy w najnowszym Top temacie.
Powołując dysponowanie personelem w odpowiednim wieku, jako jeden z głównych czynników wpływających na obniżenie ceny oferty, wykonawca powinien to udowodnić. Mogło to nastąpić np. poprzez przedstawienie jako dowodów kopii umów o pracę, z których wynikałoby, że osoby, na których właściwości powołuje się wykonawca, faktycznie są w wieku, który pozwala na zaoszczędzenie kosztów. Mogłoby to nastąpić choćby przez odtajnienie pierwszych dwóch cyfr numeru PESEL. Przesądziłoby to o zasadności założeń wykonawcy i realności obniżenia przez niego kosztu oraz spełniłoby obowiązek wykazania realności zaoferowanej ceny. Z pewnych względów wykonawca tego zaniechał, a zamawiający nie mógł bezrefleksyjnie przyjąć oświadczeń przez niego składanych, skoro możliwe było przedłożenie innych dowodów (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 maja 2022 r., sygn. akt KIO 1277/22).
Zakaz dokonywania w ofercie tych poprawek, które powodują istotną zmianę treści oferty, nie jest tożsamy z zakazem korekty omyłek, które dotyczą istotnych elementów przedmiotu zamówienia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 2 czerwca 2022 r., sygn. akt KIO 1292/22).
Ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych zawiera określone nowe obowiązki, jakie muszą realizować podmioty z sektora administracji rządowej, samorządowej oraz wszystkie pozostałe jednostki zamawiające. Przykładowo art. 34 ust. 1 ustawy wymaga, aby od 1 stycznia 2025 r. wśród pojazdów samochodowych, jakie użytkują urzędy naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, było co najmniej 50% pojazdów elektrycznych. Szczegółowe omówienie regulacji ustawy o elektromobilności znajdziesz w cyklu 4 artykułów, jaki ukazał się w naszym serwisie. W poniższym krótki opracowaniu przeczytasz o tym, czy spółka miejska, która chce zamówić usługę ochrony powyżej 750 tys. euro, powinna stosować wymogi z ustawy o elektromobilności.
W tym tygodniu w Top temacie omawiamy najważniejsze kwestie związane ze zlecaniem usług społecznych. Przy udzielaniu zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi stosuje się przepisy ustawy właściwe dla zamówień klasycznych o wartości równej lub przekraczającej progi unijne – jeżeli wartość zamówienia wyrażona w złotych jest równa 750.000 euro lub wyższa od tej kwoty, z uwzględnieniem uproszczeń przewidzianych w art. 360 ustawy Pzp. Przy udzielaniu zamówień społecznych powyżej progu nie ma obowiązku zachowania minimalnych terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert. Jeśli zamawiasz usługi hotelowe, restauracyjne, pocztowe czy zdrowotne, namawiam do zapoznania się z naszym opracowaniem.
Oceniając zasadność zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba nie może orzekać co do kwestii, których nie zawarto w odwołaniu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 3 czerwca 2022 r., sygn. akt KIO 1340/22).
Izba stanęła na stanowisku, że zamawiający unieważniając przetarg na rozstrzyganym etapie, stworzył sytuację prawną, która powoduje, że nawet wcześniejsze, domniemane i hipotetyczne naruszenie przez niego ustawy Pzp jest irrelewantne dla oceny możliwości poniesienia przez odwołującego szkody w przyszłości. Będzie on bowiem miał prawo skorzystać z nowego środka ochrony prawnej, po tym jak zamawiający powtórzy badanie i ocenę oferty konkurencyjnej, a następnie ponownie wybierze najkorzystniejszą ofertę (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 czerwca 2022 r., sygn. akt KIO 1310/22).
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Skoro zatem warunkiem zamówienia, opisanym w SWZ było zaoferowanie przez wykonawcę hotelu o kategorii minimum 3*, to konsekwencją niespełnienia tego warunku jest obowiązek odrzucenia oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 czerwca 2022 r., sygn. akt KIO 1387/22).
Obecnie tryb podstawowy w wariancie I to najpopularniejsza procedura, w jakiej zamawiający dokonują zakupów. Warto jednak przeanalizować przebieg pozostałych dwóch wariantów tego trybu, bo wiążą się z nimi wymierne korzyści dla jednostek zamawiających. Mimo, że trzeba poświęcić im więcej czasu, to rekompensatą będą korzystniejsze ceny i inne warunki realizacji zamówień. W Top temacie w tym tygodniu omawiamy przebieg procedury trybu podstawowego w jego trzech odsłonach – również negocjacyjnych.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!