Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zignorowanie przez zamawiającego przyznania się przez wykonawcę do kalkulacji ceny oferty w sposób odmienny niż wynikający z SWZ naruszyło art. 224 ust. 6 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają rażąco niskiej ceny lub kosztu tej oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 9 maja 2022 r., sygn. akt KIO 1107/22).
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Jak przyjmuje się w orzecznictwie, by można było zastosować sankcję w postaci odrzucenia oferty na tej podstawie, stwierdzona niezgodność musi mieć charakter jednoznaczny (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 maja 2022 r., sygn. akt KIO 1087/22).
Zawirowania na rynkach światowych przekładają się na sytuację gospodarczą w Polsce. To z kolei powoduje trudności w obszarze realizacji długoterminowych kontraktów także w przedmiocie zamówień publicznych. Jak poradzić sobie, gdy nieprzewidziane sytuacje typu inflacja bądź wstrzymanie dostaw określonych komponentów uniemożliwiają realizację zamówienia na dotychczasowych zasadach? Co zrobić, gdy wykonawca wnioskuje o wydłużenie terminu wykonania prac? Jak podejść do problemu zmiany ryczałtu, gdy umowa przewiduje klauzule waloryzacyjne? To tylko część pytań, na które odpowiadamy w tym tygodniu w Top temacie. Zapoznaj się z omówieniem najważniejszych przesłanek zmiany umowy.
Coraz częściej wykonawcy rezygnują z realizacji zamówienia publicznego, zazwyczaj po tym, jak podjęli próbę zmiany kontraktu i zamawiający nie wyraził na nią zgody. Jak formalnie zakończyć współpracę, jeśli sama umowy nie daje wykonawcy prawa odstąpienia od niej?
Jeżeli zamawiający nie wskazał, że wady nieistotne nie uniemożliwią odbioru robót budowlanych, to nie oznacza to automatycznie, że ma on zamiar postępować niezgodnie z art. 647 Kodeksu cywilnego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 9 maja 2022 r., sygn. akt KIO 922/22, KIO 924/22).
Jeden z wykonawców w postępowaniu podniósł zarzut zaniechania odrzucenia oferty jako zawierającej rażąco niską cenę. Jako uzasadnienie wskazał na bezsporną wagę składnika ceny i proste porównanie wartości arytmetycznych w złożonych ofertach. KIO nie zgodziła się, że jedynie taka okoliczność może stanowić o konieczności wyeliminowania wykonawcy i jego oferty z postępowania (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 kwietnia 2022 r., sygn. akt KIO 823/22).
W tym tygodniu polecam szczególnie artykuł związany z ogłoszeniem o wykonaniu umowy. Obowiązek ten wprowadzony ustawą Pzp z 2019 roku do dziś jest źródłem wielu wątpliwości zamawiających. W dziale Top tematy sprawdzisz m.in. jak określić termin publikacji ogłoszenia i który moment jest chwilą wykonania umowy, jak wypełnić ogłoszenie, gdy naliczyłeś wykonawcy kary umowne oraz jak zachować się w sytuacji, gdy umowę rozwiązano przed terminem jej obowiązywania.
Czy do umowy zawartej w 2020 roku i zrealizowanej w 2022 roku należy zamieścić w odpowiednim publikatorze ogłoszenie o wykonaniu umowy? Odpowiedzi na te i inne pytania związane z ogłoszeniem o wykonaniu zamówienia znajdziesz w Top temacie: „Ogłoszenie o wykonaniu umowy w Biuletynie Zamówień Publicznych – krok po kroku”.
Zamawiający jest zobowiązany formułować swoje intencje w postępowaniu w sposób, który nie pozwala na ich dowolną interpretację. W każdej sytuacji, w której można różnie zinterpretować zapisy SWZ, zachodzi niejednoznaczność jej postanowień. Ta z kolei nie może powodować negatywnych skutków dla wykonawców. Wszelkie wątpliwości zamawiający powinien rozstrzygać na korzyść oferenta (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 kwietnia 2022 r., sygn. akt KIO 878/22).
Wykonawcy i zamawiający często stają przed potrzebą modyfikacji zapisów umów, które zawarto w reżimie poprzednio obowiązującej ustawy Pzp z 2004 roku. Jak podejść do przewidzianej w nich waloryzacji wynagrodzenia, jeśli dotyczy ona zmiany cen proporcjonalnie do obowiązującego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, podczas gdy obecna inflacja znacznie go przewyższa? Czy ta okoliczność wystarczy, aby zmienić jedynie umowne ceny cząstkowe bez dalszych modyfikacji kontraktu? Okazuje się, że nie.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!