Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Czy konsorcjum może złożyć jedno oświadczenie w zakresie niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 7 ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. poz. 835)? Czy oświadczenie w procedurze odwróconej złoży jedynie pierwszy w rankingu wykonawca, czy powinni to zrobić wszyscy?
Na stronie WWW Urzędu Zamówień Publicznych pojawiły się interpretacje nowych przepisów tzw. specustawy ukraińskiej. Sprawdź wyjaśnienia wątpliwości zamawiających i wykonawców, którzy w bardzo krótkim czasie musieli przystosować dokumentację do nowych regulacji prawnych.
Od 1 lipca br. zamierzano wprowadzić nowy obowiązek sprawozdawczy dla zamawiających. Przygotowane zmiany ustawy o podatku dochodowym objęły jednak także przesunięcie daty wejścia w życie przepisów związanych z rejestrem umów powyżej 500 zł. Zamawiający trwają w niepewności, od kiedy będą musieli faktycznie rejestrować umowy. Już dziś przygotowują się do wprowadzenia nowych zadań w jednostkach. W tym tygodniu odpowiadamy na pytania czytelników o rejestr umów powyżej 500 zł w praktyce zamawiającego. W Top temacie sprawdzisz, jakie są zalecenie w zakresie rejestrowania umów o pracę, zlecenia i FV. W Poradach publikujemy zaś krótki artykuł o tym, czy i w jakim zakresie zmieniać regulamin zamówień poniżej 130.000 zł, aby dostosować go do nowych regulacji związanych z rejestrem umów. Linki znajdziesz poniżej.
Nie każdy zamawiający wprowadził zmiany w dokumentach zamówienia, aby dostosować je do nowych przesłanek wykluczenia. Co zrobić, jeśli termin składania ofert przypadał po 16 kwietnia 2022 r. tj. dacie wejścia w życie nowych przesłanek? Jakie decyzje podjąć, jeśli zamawiający nie zweryfikował odpowiednio wcześnie sytuacji wykonawców biorących udział w procedurach i nie sprawdził ich pod kątem nowych sankcji?
Coraz częściej pojawia się potrzeba podwyższenia wynagrodzenia pierwotnie ustalonego przez zamawiającego i wykonawcę w umowie o zamówienie publiczne. Jak przygotować wniosek w sprawie waloryzacji? O czym pamiętać, kierując prośbę o zmianę wynagrodzenia do zamawiającego?
Od 1 lipca br. zamierzano wprowadzić obowiązek informowania o umowach, jakie zawierają zamawiający, w rejestrze Ministra Finansów (sprawdź planowaną datę przesunięcia terminu wejścia w życie nowych przepisów – Rejestr umów powyżej 500 zł od 2023 roku zamiast od lipca br.?). Obowiązek w założeniu dotyczył kontraktów, których wartość nie przekracza 500 zł (po zmianach ma to być 5.000 zł). Czy wobec tego wskazane są modyfikacje regulaminu zamówień tzw. bagatelnych, który dotyczy zakupów poniżej 130.000 zł?
Karta kredytowa to kawałek plastiku, który może być naszym wielkim dobrodziejstwem lub równie dobrze, wpędzić nas w poważne tarapaty. Wszystko zależy od tego, czy dobrze zrozumiemy, na jakiej zasadzie działa i po prostu nauczymy się nią posługiwać. Co trzeba wiedzieć zanim pierwszy raz zapłacisz kartą z wypukłymi numerami?
Od 1 lipca br. miał zacząć obowiązywać rejestr umów powyżej 500 zł. Tymczasem przygotowano już nowelizację uchwalonych przepisów, która przewiduje przesunięcie daty wejścia w życie nowych regulacji prawnych na październik 2022 roku oraz I kwartał 2023 roku. Szczegóły sprawdzisz w Aktualnościach.
Zgodnie z art. 3 pkt 41 rozporządzenia eIDAS, walidacja oznacza proces weryfikacji i potwierdzenia ważności podpisu elektronicznego lub pieczęci. Zgodnie z rozporządzeniem eIDAS, występują dwie formy walidacji podpisów elektronicznych: 1) usługa walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych (art. 32 rozporządzenia eIDAS) oraz 2) kwalifikowana usługa walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych (art. 33 rozporządzenia eIDAS) – wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 1 marca 2022 r.; sygn. akt KIO 356/22.
Wydaje się, że rację ma KIO, uznając w wyrokach, że małżeństwo nie stanowi grupy kapitałowej. Złożenie zatem odrębnych ofert przez małżonków nie powoduje automatycznie konieczności odrzucenia ich ofert. Artykuł 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp odwołuje się do grupy kapitałowej w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Ustalając zatem, czy dane podmioty należą do grupy kapitałowej, trzeba kierować się ustawową definicją tego pojęcia. Wątpliwe jest, aby w przypadku małżonków prowadzących odrębne działalności gospodarcze można było wykazać, że jeden z nich sprawuje kontrolę (bezpośrednią lub pośrednią) nad drugim przedsiębiorcą.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!