Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Kluczowe jest, aby wykonawca składając wyjaśnienia, dołożył należytej staranności. To na podstawie tych wyjaśnień zamawiający podejmuje bowiem ostateczną decyzję co do zgodności oferty z warunkami zamówienia i o jej ewentualnym odrzuceniu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 czerwca 2022 r.; sygn. akt KIO 1549/22).
Zamawiający nie może formułować zarzutów dotyczących technicznych oraz formalnych aspektów oferty, nie wskazując żadnej podstawy własnych twierdzeń lub wątpliwości. Obowiązkiem zamawiającego jest przy tym rozwiewać wszelkie wątpliwości w drodze wyjaśnień składanych przez wykonawcę, a nie poprzez lekturę nieujawnionych materiałów internetowych. Zaniechanie w tym zakresie spowodowało przedwczesność czynności odrzucenia oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 czerwca 2022 r. sygn. akt KIO 1541/22).
Koniecznie sprawdź aktualności, aby wiedzieć, kiedy wykonawca może zostać obciążony karami umownymi, które do tej pory nie były potrącane zgodnie z art. 15r(1) specustawy covidowej. Przepis ten został uchylony i mimo obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego wykonawcom będzie już można naliczać i potrącać kary umowne również te zaległe! W dziale Top tematy piszemy o zasadach udzielania zamówień publicznych od strony praktycznej. Publikujemy także bardzo przydatny schemat procedury podstawowej z możliwością negocjacji. Przeczytasz w nim nie tylko informacje, jakie czynności wykonać krok po kroku. Przy każdym kolejnym etapie publikujemy dziesiątki linków do materiałów pomocniczych – od porad eksperckich, po webinary oraz wzory dokumentów do wykorzystania w procedurze podstawowej.
Od 24 sierpnia 2022 r. nie obowiązuje art. 15r1 specustawy covidowej. Wobec tego zamawiający mogą już zgodnie z prawem potrącać wykonawcom kary umowne i dochodzić ich z zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Nie ma znaczenia okoliczność, iż w Polsce nadal obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego. Warto natomiast zaznaczyć, że tzw. zaległe kary umowne będzie można potrącić wykonawcy w określonych przedziałach czasowych w zależności od tego, kiedy wystąpiło zdarzenie związane z karą. Pierwsze potrącenia mogą nastąpić już 1 października br.
Zapewnienie udziału w realizacji robót budowlanych przez cały okres wykonywania inwestycji jest wystarczającym przyrzeczeniem oddania wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów. Wykonawca nie musu dysponować zasobami innego podmiotu już w dniu składania oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 czerwca 2022 r., sygn. akt KIO 1337/22).
Prowadząc postępowanie w trybie podstawowym z fakultatywnymi negocjacjami, zamawiający może zwrócić się do wykonawców, już po upływie terminu składania ofert, o ulepszenie tych ofert. Czynność ta musi być jednak poprzedzona negocjacjami. Co istotne, sam fakt wskazania w dokumentach zamówienia, że postępowanie jest prowadzone w trybie określonym w art. 275 pkt 2 ustawy Pzp nie rodzi po stronie zamawiającego obowiązku negocjowania.
W tym tygodniu w Aktualnościach przeczytasz o najważniejszych wnioskach, jakie płyną ze sprawozdania prezesa UZP o funkcjonowaniu rynku zamówień publicznych w 2021 roku. Dowiesz się także, jakie są plany odnośnie działania miniPortalu i platformy e-Zamówienia.
Zgodnie z art. 11 ust. 8 Prawa zamówień publicznych z 2004 roku (nieobowiązującego od 1 stycznia 2021 r.) minister właściwy do spraw gospodarki określał, w drodze rozporządzenia, kwoty wartości zamówień oraz konkursów, od których zależał obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, mając na względzie obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa Unii Europejskiej (czyli tzw. progi unijne). Obecnie art. 11 ust. 8 Pzp zastąpił art. 3 ust. 1–4 ustawy Pzp z 11 września 2019 r. (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1710).
Dnia 1 stycznia 2021 r. tj. w dacie wejścia w życie nowego Prawa zamówień publicznych przestał obowiązywać art. 4 pkt 8 ustawy Pzp. Regulacja ta stanowiła, że przepisów ustawy Pzp nie stosujemy do zamówień o wartości poniżej 30.000 euro. Obecnie zastępuje go art. 2 ust. 1 pkt 1 nowej ustawy Pzp. Prób bagatelności zamieniono na 130.000 zł.
Wartość udzielonych w 2021 roku zamówień publicznych wyniosła 184,6 mld złotych, co stanowiło 7,04% PKB w 2021 roku. Nadal zatem rynek przetargów daje przedsiębiorcom ogromne szanse na stały i pewny zarobek. Warto przy tym zaznaczyć, że średnia liczba ofert w postępowaniach nie jest zbyt duża, bo wynosi ok. 2,5, zatem nie ma tutaj znaczącej konkurencji. Inne ciekawe i istotne dla uczestników rynku zamówień publicznych wnioski wynikające ze sprawozdania opisujemy w tabeli poniżej.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!