Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Nowe Prawo zamówień publicznych z 2019 roku nie przewiduje zamówień uzupełniających. Zamawiający nie może już zatem jak kiedyś w trybie z wolnej ręki zlecić zamówienia uzupełniającego. Ważne jednak, że zastąpiono tego typu procedurę zamówieniami podobnymi polegającymi na powtórzeniu usług bądź robót oraz dodatkowymi dostawami.
Ustawa Pzp z 2019 roku wprowadziła do zamówień publicznych pojęcie przedmiotowych środków dowodowych. Są to dokumenty, oświadczenia i inne środki, które potwierdzają m.in., czy oferowany przedmiot zamówienia spełnia wymogi zamawiającego. W tym tygodniu w Top tematach przeczytasz szczegółowe wytyczne dotyczące składania przedmiotowych środków dowodowych oraz ich uzupełniania.
Ostatnie miesiące obfitują we wnioski o zmianę wynagrodzenia oraz przesunięcie terminu realizacji zamówienia publicznego w zawartych kontraktach. Potrzeba zmian wynika z inflacji oraz rosnących cen materiałów i kosztów spowodowanych wojną i pandemią koronawirusa. Wiele umów zostało niestety rozwiązanych, gdyż wykonawcy nie byli w stanie realizować ich na dotychczasowych zasadach. Aby zapobiec podobnym trudnościom w przyszłości, trwają prace nad wprowadzeniem obowiązku przewidywania klauzul waloryzacyjnych we wszystkich umowach na zamówienie publiczne zawartych na ponad 6 miesięcy. Planuje się także wprowadzenie regulacji, które umożliwią zmiany kontraktów zamówieniowych z uwagi na nadzwyczajne zmiany cen materiałów lub kosztów, które mają wpływ na realizację zamówienia publicznego.
W regulacjach ustawy Pzp dotyczących wyłączenia jej stosowania oraz warunków udziału w postępowaniu zaszły drobne zmiany. Wynikają one z nowelizacji ustawy o Służbie Więziennej i niektórych innych ustaw.
Nowa ustawa Pzp z września 2019 roku zmieniła nieznacznie wcześniejszą nomenklaturę. Specyfikację istotnych warunków (SIWZ) zastąpiła specyfikacją warunków zamówienia (SWZ). Dokument ten występuje niemalże w każdym trybie przewidzianym w ustawie Pzp. Wyjątek stanowi zamówienie z wolnej ręki oraz partnerstwo innowacyjne. Sprawdź w czytelnej tabeli, w którym trybie sporządzić specyfikację a w jakim wystąpią inne dokumenty zamówienia.
W tym tygodniu kompleksowo omawiamy podstawy prawne i okoliczności faktyczne wykluczenia wykonawcy z postępowania. W 2022 roku do katalogu przesłanek wykluczenia doszły nowe regulacje związane z wojną za naszą wschodnią granicą. Sprawdź w czytelnych tabelach, kiedy i jakie podstawy wykluczenia należy zastosować oraz jak wykonawca może uniknąć wyeliminowania z procedury.
Nieprawidłowości w ocenie ofert skutkują koniecznością powtórzenia czynności zamawiającego. Jeśli zamawiający niesłusznie odrzucił ofertę, powinien ponownie zbadać i ocenić oferty, aby móc zweryfikować błąd (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 lipca 2022 r., sygn. akt KIO 1668/22).
Zasada przejrzystości, nazywana też zasadą transparentności, oznacza, że zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w sposób, który umożliwia weryfikację prawidłowości tego postępowania. Przejrzystość w odniesieniu do decyzji zamawiającego przejawia się w tym, że ich podstawy znajdują umocowanie w dokumentach zamówienia. Ponad to są niezmienne w toku prowadzonego postępowania (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 lipca 2022 r., sygn. akt KIO 1594/22).
Izba oceniła, że przepisy ustawy Pzp na zabraniały zamawiającemu ustanowienia limitu kar umownych w wysokości 50% wynagrodzenia brutto. Limit taki uznano niewątpliwie za bardzo wysoki, ale nie świadczyło to o jego niezgodności z prawem. Zasady dotyczące nakładania kar umownych na wykonawcę określone we wzorze umowy uznano za przejrzyste i niebudzące wątpliwości interpretacyjnych. Wykonawcy mieli zatem pełną świadomość co do sposobu, w jaki powinni kalkulować wynikające z zapisów umowy ryzyko w cenie oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 czerwca 2022 r. sygn. akt KIO 1553/22).
W tym tygodniu w Top tematach przypominamy o regulacjach dotyczących elektronicznego fakturowania w zamówieniach publicznych. Nadal nie wszyscy zamawiający zdają sobie sprawę z tego, że mają obowiązek założyć konto na Platformie Elektronicznego Fakturowania (PEF) na wypadek, gdyby wykonawca w trakcie realizacji umowy chciał składać faktury ustrukturyzowane. Podczas gdy wykonawca ma prawo wybrać sposób wystawiania FV, zamawiający jest bezwzględnie zobowiązany przyjąć FV przesłaną przez oficjalną platformę. Szczegóły związane z tymi zagadnieniami publikujemy w dziale Top tematy.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!