Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
W tym tygodniu Twojej szczególnej uwadze polecam nowe wzory dokumentów opublikowane na naszej stronie WWW. Znajdziesz wśród nich wzór wypowiedzenia umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz porozumienia stron odnośnie do jej rozwiązania. Dla wykonawcy przydatne będą: wzór wniosku o podwyższenie wynagrodzenia za zamówienie oraz wzór wniosku o wydłużenie terminu realizacji umowy. Zachęcam także do śledzenia nowych wyroków, jakie ukazują się w serwisie, a które wiążą się bezpośrednio z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego i jego późniejszą realizacją. Dostęp do nich znajdziesz tutaj: Prawo/Orzeczenia sądów.
W obliczu elektronizacji systemu zamówień publicznych problematyczne może być zagadnienie zawarcia umowy. Zgodnie bowiem z art. 432 ustawy Pzp umowa, pod rygorem nieważności, wymaga zachowania formy pisemnej, chyba że przepisy odrębne wymagają formy szczególnej. Kwestia ta już jakiś czas temu została podniesiona w pytaniach kierowanych przez instytucje kontrolujące do Urzędu Zamówień Publicznych „Czy zgodnie z przepisami nowej ustawy Pzp można zawrzeć umowę w formie elektronicznej, czyli w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym?”.
Od 1 sierpnia br. zamawiający będą mogli przekazywać kolejne ogłoszenia unijne za pośrednictwem eSendera Platformy e-Zamówienia do publikacji w TED. Nowa funkcjonalność API MO i BZP umożliwi także przekazywanie ogłoszeń z zewnętrznych portali e-usług do Biuletynu Zamówień Publicznych. UZP uprzedza o niedostępności platformy w związku z wdrożeniem nowych modułów w dniach 29 – 31 lipca br.
Od 1 lipca br. Urząd Zamówień Publicznych prowadzi swój serwis informacyjny pod nowym adresem WWW https://www.gov.pl/web/uzp. Użytkownicy nadal mają dostęp archiwalnej strony https://www.uzp.gov.pl/.
Parę miesięcy temu Urząd Zamówień Publicznych wydał opinię dotyczącą zamówień na dostawy artykułów spożywczych. W nowej ustawie Pzp wskazuje się bowiem, że zamawiający ma obowiązek łącznie szacować dostawy tzw. podobne. To z kolei wywołuje wiele wątpliwości wśród zamawiających, którzy nie wiedzą, czy np. dostawy mięsa oraz warzyw i owoców mają charakter podobnych czy nie. Odpowiedź na to pytanie jest o tyle istotna, że determinuje sposób prowadzenia postępowania. Jeśli potrzebujesz uzyskać wskazówki na ten temat, sprawdź Top temat. Publikujemy w nim odpowiedzi na pytania, jak szacować dostawy artykułów spożywczych, jak zmieniać umowę w związku z rosnącymi cenami dostaw oraz jak podejść do kwestii czasowo obniżonego VAT na tego rodzaju dostawy.
Jeżeli zamawiający zażądał od wykonawcy, aby ten załączył do wyjaśnień rażąco niskiej ceny stosowne dowody na poparcie realności zaproponowanej ceny, to wykonawca nie może poprzestać jedynie na gołosłownych deklaracjach. Na ich podstawie nie można uzyskać jednoznacznych informacji, czy wyliczone przez wykonawcę koszty przyjęto na poziomie, który umożliwia realizację zamówienia publicznego. W takim przypadku brak jest jakiegokolwiek potwierdzenia, że poprawnie i rzetelnie wyliczono cenę ofertową, która uwzględnia wszystkie elementy składające się na opis przedmiotu zamówienia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 marca 2022 r.; sygn. akt KIO 600/22).
Izba nie podzieliła stanowiska zamawiającego, zgodnie z którym omyłka pisarska w oznaczeniu nazwy jednego z konsorcjantów w treści wezwania do złożenia dokumentów, nie ma znaczenia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 marca 2022 r. sygn. akt KIO 646/22).
Rozporządzenie ma na celu wprowadzić narzędzia, które ułatwią wykonawcom z państw unijnych konkurowanie o zamówienia publiczne w państwach trzecich. Instrumenty Zamówień Międzynarodowych mają wspomóc otwarcie rynku zamówień dla przedsiębiorców z państw Unii Europejskiej.
Zamawiający i wykonawcy wciąż komunikują nam problemy, jakie napotykają w związku z realizacją umów w sprawie zamówień publicznych na pierwotnych warunkach. Dynamicznie zmieniająca się sytuacja na rynkach światowych powoduje, że wykonywanie zamówień publicznych na dotychczasowych zasadach jest często nieopłacalne dla wykonawców. Dotyczy to różnego rodzaju kontraktów – od robót budowlanych po dostawy artykułów spożywczych. Dodatkowo wczorajsza – dziesiąta już od października ubiegłego roku – podwyżka stóp procentowych zwiększyła koszty obsługi kredytów, jakie zaciągnęli zamawiający. W tym tygodniu piszemy m.in. o tym, kiedy wnioskować o zmianę wynagrodzenia, jak regulować klauzule waloryzacyjne w umowach z wynagrodzeniem ryczałtowym oraz jak zmieniać umowy kredytu, by zrekompensować ich wciąż rosnące koszty.
Rada Polityki Pieniężnej w dniu wczorajszym ponownie podniosła stopy procentowe. Zwiększa to koszty kredytów – także tych, które zamawiający zaciągnęli po przeprowadzeniu procedur z ustawy Pzp. Czy w związku z rekordową na przestrzeni ostatnich trzech dekad inflacją oraz wynikającą z niej bezpośrednio kolejną podwyżką stóp procentowych rzutującą na wysokość rat kredytowych możliwe są zmiany w umowach kredytowych zawartych w trybie ustawy Pzp?
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!