Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Dnia 10 listopada br. wejdą w życie zmiany w ustawie Pzp dotyczące m.in. klauzul waloryzacyjnych w umowach w sprawie zamówień publicznych. Zacznie także obowiązywać przepis epizodyczny wyłączający stosowanie Pzp przy nabywaniu dostaw różnego rodzaju opału.
W dziale Top tematy w tym tygodniu ukazał się niezwykle ważny artykuł dotyczący praktycznych aspektów szacowania wartości zamówienia. Każdy zamawiający zna ustawowe reguły określania wartości zamówienia. Konieczność uwzględnienia całkowitego wynagrodzenia wykonawcy bez VAT i zakaz podziału i zaniżania wartości zamówienia na części celem obejścia stosowania przepisów ustawy Pzp to dość ogólnie brzmiące reguły. Jak je zastosować w praktyce? Dodatkowo – na czym konkretnie oprzeć szacunki? Kiedy wystąpić o wycenę do podmiotów działających na rynku, kiedy sprawdzać cenniki na stronach WWW a kiedy zamówić wycenę u profesjonalnego podmiotu? Zajrzyj do działu Top tematy. Znajdziesz tam praktyczne podejście do szacowania oraz gotowe do wykorzystania wzory dokumentów takie jak notatka z szacowania, kosztorys inwestorski czy plan zamówień dla całej jednostki zamawiającej.
Pojęcie tajemnicy przedsiębiorstwa nie może odnosić się do prób utajniania wszelkich informacji, które mogą mieć jakąkolwiek wartość gospodarczą dla podmiotów działających na rynku, w szczególności, gdy nie są one użyteczne w grze rynkowej dla podmiotów konkurencyjnych (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 1 sierpnia 2022 r., sygn. akt KIO 1845/22).
Izba ocenia prawidłowość dokonanych przez zamawiającego czynności m.in. na podstawie uzasadnienia tych czynności, które przygotowuje sam zamawiający. Dodatkowo brane są pod uwagę postanowienia SWZ oraz dokumenty i wyjaśnienia składane przez wykonawcę w postępowaniu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 lipca 2022 r., sygn. akt KIO 1603/22).
Aby wypełnić hipotezę art. 109 ust. 1 pkt 8 lub 10 ustawy Pzp (podanie nieprawdziwych informacji), wszystkie przesłanki zawarte w tych przepisach muszą wystąpić łącznie (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 lipca 2022 r., sygn. akt KIO 1742/22).
W tym tygodniu publikujemy dwa ważne obszerne artykuły, które z pewnością zainteresują zarówno wykonawców jak i zamawiających. W dziale Top tematy przeczytasz o zamówieniach z wolnej ręki. Dowiesz się, kiedy i w jakich sytuacjach można stosować tę procedurę oraz jak w praktyce intepretować przesłanki np. przy zamówieniu dostaw prądu oraz po nieudanych przetargach i trybie podstawowym.
Jeżeli w treści formularza ofertowego wykonawca nie podał wymaganej nazwy inwestora, to zamawiający zasadnie nie przyznał mu punktów w danym kryterium oceny ofert (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 lipca 2022 r., sygn. akt KIO 1775/22).
Jeżeli wykonawca sam nie ma doświadczenia w budowie obiektu mostowego, a posługuje się doświadczeniem podmiotu trzeciego, to podmiot trzeci powinien w ramach przedmiotu zamówienia taki zakres zrealizować. Samo oświadczenie o udostępnieniu doświadczenia nie może zastępować oświadczenia o zakresie robót, jaki podmiot trzeci będzie wykonywał w ramach umowy (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 1 sierpnia 2022 r., sygn. akt KIO 1861/22).
Ustawa Prawo zamówień publicznych z 11 dnia września 2019 r. definiuje zamówienia klasyczne jako zamówienia udzielane przez zamawiającego publicznego oraz zamawiającego subsydiowanego inne niż zamówienie sektorowe i zamówienie w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
W tym tygodniu polecam Ci szczególnie dużą liczbę porad, jakie ukazały się na łamach Portalu ZP. Nasze porady to zawsze przykłady zaczerpnięte z codziennej praktyki zamawiających i wykonawców i kompleksowe wyjaśnienia eksperta. Poruszamy w nich bieżące problemy, jakie pojawiają się na rynku zamówień publicznych. Skorzystaj z konkretnych i praktycznych wskazówek i zastosuj je we własnych procedurach.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!