Jak wykorzystać chatGPT OpenAI w przetargach (czy roboty zastąpią specjalistów ds. zamówień publicznych?...)

Stan prawny na dzień: 11.04.2023
ChatGPT OpenAI a zamówienia publiczne

Dnia 30 listopada br. ubiegłego roku uruchomiono ogólnodostępne narzędzie sztucznej inteligencji ChatGPT 3. Jest to stworzona przez OpenAI platforma, która w największym skrócie po prostu umożliwia rozmowę z robotami. Aplikacja została zasilona zasobami wiedzy z Internetu, przy czym ostatnie dane pozyskała w 2021 roku. Chatbot ChatGPT służy do generowania wypowiedzi, które mogą stanowić odpowiedzi na konkretnie postawione pytania, ale też polecenia opracowania treści potrzebnych nam dokumentów czy plików. Wielu twierdzi, że to jedynie kwestia czasu, kiedy sztuczna inteligencja zastąpi pracowników merytorycznych, takich jak choćby prawnicy czy specjaliści ds. zamówień publicznych. Aktualnie z pewnością nie ma takiego zagrożenia. Bardzo trudno natomiast przewidzieć, na ile i kiedy technologia zostanie rozbudowana i udoskonalona i jaki będzie jej faktyczny wpływ na życie zawodowe każdego z nas.

Model ChatGPT 3 (2022) i premiera ChatGPT 4 (2023) firmy OpenAI

Aktualna wersja narzędzia to wypuszczony w marcu br. Chat GPT-4, który jest wydaniem płatnym. Poprzedni model ChatGPT 3 jest wersją darmową i możliwość korzystania z niej ma każdy zalogowany użytkownik.

Chatbot GPT 3 w przetargu – przykłady praktycznego zastosowania

Chatbot służy przede wszystkim do odpowiedzi na zadane pytania, ale jeśli użytkownik poprosi go o przygotowanie treści pisma np.:

  • wezwania do uzupełnienia dokumentów zgodnie z art. 128 Prawa zamówień publicznych,
  • odpowiedzi na zapytanie wykonawcy o treść specyfikacji warunków zamówienia,
  • umowy o realizację konkretnego zamówienia publicznego, a może i
  • treści wyroku w konkretnym stanie faktycznym związanym z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego,

aplikacja wypełni polecenie.

Chatbot GPT podejmie też inne wyzwania takie jak np.: zaprojektowanie treści newslettera, napisanie rymowanego wiersza, części brakującego kodu źródłowego oprogramowania, opisu produktu czy określonej treści marketingowej. Z pewnością chatbot będzie można wykorzystywać jako wsparcie działów obsługi klienta, aby m.in. udzielać automatycznie odpowiedzi na pytania użytkowników na stronie WWW czy udzielać im informacji na temat działania firmy. To tylko część możliwych zastosowań aplikacji.

Chat GPT 3 w przetargu – jak opracować potrzebne nam pismo (generowanie tekstu wezwania do uzupełnienia dokumentu)

Warto od razu zaznaczyć, iż póki co omawiane narzędzie AI nie jest doskonałe i ma pewne ograniczenia. Dotyczy to szczególnie złożonych spraw prawnych w skomplikowanych stanach faktycznych, w których istotna jest znajomość aktualnych i wciąż zmieniających się przepisów i niuanse konkretnych okoliczności.

ChatGPT 3 posiada dane wprowadzane do niego do 2021 roku, zatem nie uwzględnia późniejszych nowelizacji regulacji prawnych. Jego odpowiedzi są dość ogólne, często też myli on intencję pytającego, który nie przekaże w zapytaniu wystarczających informacji.

Przykładowo pytając jedynie o „odrzucenie oferty”, możesz uzyskać odpowiedź niezwiązaną z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, a z prawem pracy. Im bardziej ogólne polecenie/pytanie, tym bardziej ogólną i mniej prawidłową pozyskasz odpowiedź. Poniżej wklejam przykład. Poprosiłam chatGPT o sporządzenie prostego pisma w przetargu.

Szkolenia z obsługi chatbot GPT3 i chatbot GPT 4 – jak zadać pytanie, by uzyskać wartościową odpowiedź...?

Problemem będzie zatem umiejętność odpowiedniego zadania pytania lub sformułowania polecenia. Chatbot nie da rady samodzielnie odnieść się do każdego możliwego zagadnienia związanego z zapytaniem. Potencjalny użytkownik będzie musiał tak sformułować treść polecenia, by odpowiedź zwrotna nie była obarczona ryzykiem luki informacyjnej.

Wydaje się zatem, że nawet jeśli chaty zostaną wdrożone do codziennej pracy choćby specjalisty ds. zamówień publicznych, to jednak nadal zadaniem człowieka będzie nadzór tworzonych treści, ich szczegółowa weryfikacja i umiejętne zlecanie generowania odpowiedzi. Innymi słowy kluczowa będzie wiedza merytoryczna pracownika, która pozwoli tak zarządzić współpracą z chatbotem, iż wygenerowane przez niego treści faktycznie okażą się wartościowe.

ChatGPT – czy sztuczna inteligencja nam zagraża, czy oznacza dalsze ułatwienie i przyspieszenie pracy?

Warto wspomnieć, że mimo, iż to dopiero początek narzędzia chatbotGPT, już wywołuje ono obawy dotyczące bezpieczeństwa prywatności osób. We Włoszech chatbot został zablokowany w wyniku decyzji tamtejszego urzędu ochrony danych osobowych. Włoskie urzędy wskazują na brak zabezpieczeń, które chroniłyby prywatność użytkowników i odpowiednio kontrolowały korzystanie z niego przez osoby niepełnoletnie.

Dochodzenie w sprawie firmy OpenAI toczy się także w Kanadzie, a to w wyniku skargi w sprawie zbierania, użycia i przekazywania prywatnych danych bez zgody. 

W Polsce chatbot GPT nadal jest dostępny do użytku. Jak poinformowała Rzeczpospolita: „Urząd Ochrony Danych Osobowych nie prowadzi w tej sprawie żadnego postępowania. Do UODO nie trafiły w tej sprawie też żadne skargi od firmy lub osób prywatnych. Nie oznacza to, że nie zmieni się to w przyszłości, gdy zakaz zacznie obowiązywać w innych państwach”.

ChatGPT stale się rozwija i jest udoskonalany. Trudno przewidzieć, na ile, kiedy i czy w ogóle aplikacja stanie się codziennym „pomocnikiem” a może „współpracownikiem” większości z nas. Jako dotychczasowy sceptyk podchodzący z rezerwą do tego narzędzia i rozumiejący kontrowersje, jakie wywołuje, od kilku tygodni poznaję jego możliwości i próbuję skorzystać z jego potencjału. Nie podzielam przy tym czarnych przepowiedni straszących nas utratą pracy, raczej zastanawiam się, jak aplikacja może ułatwić, przyspieszyć i usprawnić realizację zadań.

Jeśli chcesz przetestować Chatbota GPT 3 (niekoniecznie w toczącym się postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego!), podaję stronę WWW, na której znajdziesz narzędzie: https://chat.openai.com/chat

Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej przeczytasz tutaj >> https://twojasystent.pl/portal-zamowienia-publiczne

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...