Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych zawiera określone nowe obowiązki, jakie muszą realizować podmioty z sektora administracji rządowej, samorządowej oraz wszystkie pozostałe jednostki zamawiające. Przykładowo art. 34 ust. 1 ustawy wymaga, aby od 1 stycznia 2025 r. wśród pojazdów samochodowych, jakie użytkują urzędy naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, było co najmniej 50% pojazdów elektrycznych. Szczegółowe omówienie regulacji ustawy o elektromobilności znajdziesz w cyklu 4 artykułów, jaki ukazał się w naszym serwisie. W poniższym krótki opracowaniu przeczytasz o tym, czy spółka miejska, która chce zamówić usługę ochrony powyżej 750 tys. euro, powinna stosować wymogi z ustawy o elektromobilności.
W tym tygodniu w Top temacie omawiamy najważniejsze kwestie związane ze zlecaniem usług społecznych. Przy udzielaniu zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi stosuje się przepisy ustawy właściwe dla zamówień klasycznych o wartości równej lub przekraczającej progi unijne – jeżeli wartość zamówienia wyrażona w złotych jest równa 750.000 euro lub wyższa od tej kwoty, z uwzględnieniem uproszczeń przewidzianych w art. 360 ustawy Pzp. Przy udzielaniu zamówień społecznych powyżej progu nie ma obowiązku zachowania minimalnych terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert. Jeśli zamawiasz usługi hotelowe, restauracyjne, pocztowe czy zdrowotne, namawiam do zapoznania się z naszym opracowaniem.
Oceniając zasadność zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba nie może orzekać co do kwestii, których nie zawarto w odwołaniu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 3 czerwca 2022 r., sygn. akt KIO 1340/22).
Izba stanęła na stanowisku, że zamawiający unieważniając przetarg na rozstrzyganym etapie, stworzył sytuację prawną, która powoduje, że nawet wcześniejsze, domniemane i hipotetyczne naruszenie przez niego ustawy Pzp jest irrelewantne dla oceny możliwości poniesienia przez odwołującego szkody w przyszłości. Będzie on bowiem miał prawo skorzystać z nowego środka ochrony prawnej, po tym jak zamawiający powtórzy badanie i ocenę oferty konkurencyjnej, a następnie ponownie wybierze najkorzystniejszą ofertę (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 czerwca 2022 r., sygn. akt KIO 1310/22).
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Skoro zatem warunkiem zamówienia, opisanym w SWZ było zaoferowanie przez wykonawcę hotelu o kategorii minimum 3*, to konsekwencją niespełnienia tego warunku jest obowiązek odrzucenia oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 czerwca 2022 r., sygn. akt KIO 1387/22).
Obecnie tryb podstawowy w wariancie I to najpopularniejsza procedura, w jakiej zamawiający dokonują zakupów. Warto jednak przeanalizować przebieg pozostałych dwóch wariantów tego trybu, bo wiążą się z nimi wymierne korzyści dla jednostek zamawiających. Mimo, że trzeba poświęcić im więcej czasu, to rekompensatą będą korzystniejsze ceny i inne warunki realizacji zamówień. W Top temacie w tym tygodniu omawiamy przebieg procedury trybu podstawowego w jego trzech odsłonach – również negocjacyjnych.
Zignorowanie przez zamawiającego przyznania się przez wykonawcę do kalkulacji ceny oferty w sposób odmienny niż wynikający z SWZ naruszyło art. 224 ust. 6 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają rażąco niskiej ceny lub kosztu tej oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 9 maja 2022 r., sygn. akt KIO 1107/22).
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Jak przyjmuje się w orzecznictwie, by można było zastosować sankcję w postaci odrzucenia oferty na tej podstawie, stwierdzona niezgodność musi mieć charakter jednoznaczny (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 maja 2022 r., sygn. akt KIO 1087/22).
Zawirowania na rynkach światowych przekładają się na sytuację gospodarczą w Polsce. To z kolei powoduje trudności w obszarze realizacji długoterminowych kontraktów także w przedmiocie zamówień publicznych. Jak poradzić sobie, gdy nieprzewidziane sytuacje typu inflacja bądź wstrzymanie dostaw określonych komponentów uniemożliwiają realizację zamówienia na dotychczasowych zasadach? Co zrobić, gdy wykonawca wnioskuje o wydłużenie terminu wykonania prac? Jak podejść do problemu zmiany ryczałtu, gdy umowa przewiduje klauzule waloryzacyjne? To tylko część pytań, na które odpowiadamy w tym tygodniu w Top temacie. Zapoznaj się z omówieniem najważniejszych przesłanek zmiany umowy.
Coraz częściej wykonawcy rezygnują z realizacji zamówienia publicznego, zazwyczaj po tym, jak podjęli próbę zmiany kontraktu i zamawiający nie wyraził na nią zgody. Jak formalnie zakończyć współpracę, jeśli sama umowy nie daje wykonawcy prawa odstąpienia od niej?
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!