Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Jednym z najistotniejszych elementów umowy w sprawie zamówienia jest termin jej realizacji. Prawo zamówień publicznych zawiera konkretne wytyczne, jak ustalić ten termin, jak go liczyć i w razie potrzeby modyfikować. W tym tygodniu w dziale Top tematy opublikowaliśmy kompleksowy artykuł na ten temat. Nasze opracowanie to nie tylko kilkadziesiąt praktycznych wskazówek, ale też zapisy gotowe do wykorzystania we własnych procedurach.
Nawet dostatecznie sprecyzowane domniemanie faktyczne, że doszło do zawarcia niedozwolonego porozumienia, może zostać obalone. Izba podzieliła w całości stanowisko wyrażone w wyroku Sądu Najwyższego z 17 marca 2021 r. (sygn. akt I NSKP 4/21). Sąd wskazał, że dopuszczalne jest stosowanie domniemań faktycznych również w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów. W przypadku braku dowodów bezpośrednich fakt zawarcia zakazanego porozumienia można uznać za udowodniony. Stanie się tak m.in. w sytuacji, gdy analizowanego postępowania przedsiębiorców nie da się racjonalnie wyjaśnić inaczej niż przez uzgodnienie ich zachowań na rynku. Przy tym istnienie porozumienia należy oceniać na podstawie całokształtu okoliczności sprawy, przesłanek i rezultatów, których łączne wystąpienie wskazuje na zawarcie niedozwolonego porozumienia (zob. wyroki Sądu Najwyższego: z 09.08.2006 r., III SK 6/06; z 14.01.2009 r., III SK 26/08) – <a >wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 1 sierpnia 2022 r., sygn. akt KIO 1795/22.
Jeżeli wykonawca uprawdopodobnił, że zamawiający ograniczył konkurencję w postępowaniu, to zamawiający powinien pokazać, że takie ograniczenie nie nastąpiło. To zamawiający ma obowiązek wykazać, że określenie parametrów na przyjętym przez niego poziomie nie ogranicza konkurencji bądź że jest uzasadnione jego konkretnymi, w pełni uzasadnionymi potrzebami (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 27 lipca 2022 r., sygn. akt KIO 1912/22).
W tym tygodniu polecam twojej uwadze dwa artykuły o procedurach krok po kroku. Sprawdź, jak przeprowadzić zamówienie z wolnej ręki – dowiedz się o formie komunikacji w tym trybie, czy w procedurze występuje oferta oraz jak w praktyce przeprowadzić negocjacje. Drugie opracowanie dotyczy przetargu nieograniczonego. W dziale Top tematy publikujemy schemat postępowania w 11 etapach w z pomocnymi linkami do porad, webinariów i wzorów dokumentów.
Sam fakt naliczenia kary umownej nie jest podstawą automatycznego wykluczenia wykonawcy z postępowania zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. Do wykluczenia muszą zaistnieć wszystkie przesłanki wskazane w tym przepisie. Tylko jeśli zostały spełnione, należy uwzględnić tę informację w JEDZ. Takie wnioski płyną z opinii prezesa UZP pt. „Kara umowna w kontekście przesłanki wykluczenia wykonawcy z powodu nieprawidłowości w realizacji wcześniejszych umów a sposób wypełnienia JEDZ”.
W świetle art. 97 ust. 5 w zw. z art. 98 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp należy przyjąć, że brak jest podstawy prawnej, która nakazywałaby wykonawcy utrzymywać wadium w okresie przypadającym po upływie terminu związania ofertą. Zamawiający nie może zatem wymagać, aby czas ważności wadium był dłuższy niż termin związania wykonawcy złożoną w postępowaniu ofertą. Żaden przepis ustawy Pzp nie przewiduje możliwości ustanawiania dodatkowego terminu na zgłoszenie przez zamawiającego roszczeń gwarantowi po upływie terminu związania ofertą. Takie wnioski płyną z najnowszej opinii prezesa Urzędu Zamówień Publicznych pt. „Gwarancja wadialna w kontekście terminu związania ofertą i żądania zapłaty w terminie jej obowiązywania”.
Dnia 10 listopada br. wejdą w życie zmiany w ustawie Pzp dotyczące m.in. klauzul waloryzacyjnych w umowach w sprawie zamówień publicznych. Zacznie także obowiązywać przepis epizodyczny wyłączający stosowanie Pzp przy nabywaniu dostaw różnego rodzaju opału.
W dziale Top tematy w tym tygodniu ukazał się niezwykle ważny artykuł dotyczący praktycznych aspektów szacowania wartości zamówienia. Każdy zamawiający zna ustawowe reguły określania wartości zamówienia. Konieczność uwzględnienia całkowitego wynagrodzenia wykonawcy bez VAT i zakaz podziału i zaniżania wartości zamówienia na części celem obejścia stosowania przepisów ustawy Pzp to dość ogólnie brzmiące reguły. Jak je zastosować w praktyce? Dodatkowo – na czym konkretnie oprzeć szacunki? Kiedy wystąpić o wycenę do podmiotów działających na rynku, kiedy sprawdzać cenniki na stronach WWW a kiedy zamówić wycenę u profesjonalnego podmiotu? Zajrzyj do działu Top tematy. Znajdziesz tam praktyczne podejście do szacowania oraz gotowe do wykorzystania wzory dokumentów takie jak notatka z szacowania, kosztorys inwestorski czy plan zamówień dla całej jednostki zamawiającej.
Pojęcie tajemnicy przedsiębiorstwa nie może odnosić się do prób utajniania wszelkich informacji, które mogą mieć jakąkolwiek wartość gospodarczą dla podmiotów działających na rynku, w szczególności, gdy nie są one użyteczne w grze rynkowej dla podmiotów konkurencyjnych (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 1 sierpnia 2022 r., sygn. akt KIO 1845/22).
Izba ocenia prawidłowość dokonanych przez zamawiającego czynności m.in. na podstawie uzasadnienia tych czynności, które przygotowuje sam zamawiający. Dodatkowo brane są pod uwagę postanowienia SWZ oraz dokumenty i wyjaśnienia składane przez wykonawcę w postępowaniu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 lipca 2022 r., sygn. akt KIO 1603/22).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!