Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zamawiający nie może zastępować wykonawcy w wykazywaniu, że cena jego oferty jest realna. To wykonawca ma udowodnić realność tej ceny, a nie zamawiający poszukiwać, czy domniemywać informacji w tym zakresie (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 października 2022 r., sygn. akt KIO 2747/22).
Wykonawca jest uprawniony do zmian, zarówno jeśli chodzi o zakres robót, jakie zamierzał powierzyć podwykonawcom, jak i samych podwykonawców także po terminie składania ofert (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 września 2022 r. sygn. akt KIO 2340/22).
Na etapie oceny ofert zamawiający nie może powoływać się na wymagania, których nie opisał w treści SWZ. Musiałby wykazać istnienie okoliczności, które powodują, że sposób spełniania kwestionowanego warunku udziału w postępowaniu przez wykonawcę jest błędny (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 września 2022 r. sygn. akt KIO 2342/22).
Zbliża się termin przekazania do Urzędu Zamówień Publicznych rocznego sprawozdania o udzielonych w danym roku zamówieniach publicznych. Do 1 marca 2023 r. należy przesłać sprawozdanie na Platformie e-Zamowienia, wykazując w nim zamówienia udzielone w 2022 roku. Na łamach Portalu opublikowaliśmy dwa obszerne opracowania, w których znajdziesz wszystko na temat sporządzenia sprawozdania i przekazania go przez system.
Przez długi czas z uwagi na stan epidemii a potem zagrożenia epidemicznego ogłoszonego w związku z COVID-19 zamawiający nie mieli prawa potrącać wykonawcom kar umownych zastrzeżonych na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. W sierpniu 2022 roku uchylono tę regulację i odblokowano wówczas możliwość potrącenia zaległych kar w określonych przedziałach czasowych. Pierwsze kary zamawiający mogli potrącić już w październiku 2022 roku, kolejne od 1 stycznia 2023 r. Następny termin, od którego wolno naliczyć kary, obejmie okres od 1 kwietnia 2023 r. Istotna jest przy tym data wystąpienia zdarzenia, w związku z którym naliczono karę.
Na stronie WWW UZP ukazał się bilans dwóch lat obowiązywania nowego Prawa zamówień publicznych oraz zestawienie wyzwań i planów, jakie stoją przez rynkiem w 2023 roku. Pełna treść streszczonej informacji jest dostępna tutaj. Poniżej przedstawiamy skrót najważniejszych wniosków.
W grudniu ubiegłego roku UZP wydał opinię prawną dotyczącą szacowania wartości robót budowlanych oraz związanych z nimi usług nadzoru inwestorskiego i projektowania. Stanowisko wyrażone w opinii, jakoby usługi projektowe i nadzoru można było szacować w zakresie danej inwestycji budowlanej, wywołało sporo wątpliwości. Zajrzyj do artykułu „Szacowanie robót budowlanych, szacowanie nadzoru inwestorskiego i usług projektowych – opinia UZP w praktyce” i sprawdź, co na ten temat piszą nasi eksperci. W tym tygodniu polecam też dział wzory dokumentów, w którym publikujemy praktyczne schematy krok po kroku każdej procedury zamówieniowej z ustawy Pzp.
Zamawiający unieważnia postępowanie, gdy wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć. Nie mogą być to okoliczności wynikające z jego własnego działania (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 3 października 2022 r. sygn. akt KIO 2430/22).
Od 1 stycznia 2023 r. na stanowisko prezesa Krajowej Izby Odwoławczej powołano Jana Kuzawińskiego. Wcześniej – od 2019 roku – p. Jan Kuzawiński pełnił rolę wiceprezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Do 30 grudnia 2022 r. wszyscy płatnicy składek (osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) powinni założyć konto na PUE ZUS. Dzięki niemu m.in. każdy wykonawca, który jest płatnikiem składek, będzie w swoim profilu w sposób zautomatyzowany pobierał zaświadczenia o braku zaległości w płatności składek, by przekazać je zamawiającemu.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!