Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Argumentacja instytucji zamawiającej oparta wyłącznie na:- sekwencji zdarzeń w postępowaniu, bez doprecyzowania nawet, kiedy doszło do zarzucanej zmowy przetargowej, i sprowadzającej się do przypuszczeń;- niesprecyzowanym doświadczeniu zamawiającego, jest niewystarczająca dla przyjęcia, że doszło do zmowy przetargowej. Dla wykonawcy niemożliwe będzie jednoznaczne i niepodważalne wykazanie faktu negatywnego, czyli czegoś, czego nie było (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 sierpnia 2022 r., sygn. akt KIO 2051/22).
Osoba ujawniona w KRS jako upoważniona do reprezentacji w oddziale może podejmować wszelkie czynności związane z działalnością przedsiębiorcy zagranicznego na terenie Polski (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 sierpnia 2022 r., sygn. akt KIO 2052/22).
Sam wybór najlepszej oferty nie oznacza końca pracy zamawiającego. Po zakończeniu procedury na zamawiającym ciążą jeszcze określone obowiązki informacyjne. Z uwagi na dość dużą liczbę pytań naszych Czytelników dotyczących wypełniania ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, w tym tygodniu omawiamy praktyczne kwestie związane z tym zagadnieniem. Zajrzyj do działu Top tematy.
Waloryzacja powinna być dokonywana w sposób, który nie zachwieje równowagi ekonomicznej stron. Żadna ze stron nie powinna przejmować na siebie w pełni ryzyka związanego ze wzrostem cen (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 sierpnia 2022 r., sygn. akt KIO 2063/22).
Zamawiający nie muszą stosować reguł Prawa zamówień publicznych do postępowań, których przedmiotem są usługi badawcze lub rozwojowe (za wyjątkiem kilku konkretnych kodów CPV). Muszą przy tym spełnić dwa ważne warunki, o których mowa poniżej. Z przedmiotowych zwolnień korzystają często uczelnie wyższe, które prowadzą badania z użyciem różnego rodzaju substancji (odczynników). Dość często pojawiają się u nich wątpliwości, które z nich łączyć i zamawiać w jednej procedurze i jak dzielić je na grupy. Aby je rozwiać, UZP wraz z grupą roboczą złożoną z przedstawicieli kilkunastu uczelni przygotowali tabelaryczne zestawienie poszczególnych odczynników, które można potraktować jako grupy.
Od 3 listopada br. samorządy mogą nabywać dostawy paliwa stałego z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych poza przepisami ustawy Pzp. Po dokonaniu takiego zakupu muszą ogłosić go w Biuletynie Zamówień Publicznych. Urząd Zamówień Publicznych wydał instrukcję krok po kroku, jak wypełnić i opublikować ogłoszenie. Poniżej krótkie streszczenie instrukcji.
W tym tygodniu polecam twojej uwadze dział Aktualności, w którym omawiamy m.in. możliwość zamówienia węgla poza procedurami Prawa zamówień publicznych. Zwolnienie dotyczy zakupów opału po preferencyjnej cenie realizowanych przez samorządy. Drugie opracowanie w tym dziale omawia z kolei opinię Urzędu Zamówień Publicznych w sprawie ewentualnej zmiany umów w przedmiocie energii elektrycznej w związku z zamrożeniem jej cen do 31 grudnia 2023 r.
Od 10 listopada br. każda umowa w sprawie zamówienia zawarta na ponad 6 miesięcy musi przewidywać mechanizm waloryzacji bez względu na przedmiot zamówienia. Nowe przepisy to zazwyczaj trudności i wiele niewiadomych na początku ich stosowania. Sprawdź, jakie pytania zadali nasi Czytelnicy w związku z nowelizacją ustawy Pzp i skorzystaj z podpowiedzi ekspertów.
Dnia 4 listopada br. weszły w życie przepisy ustawy z 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (Dz.U. poz. 2243). Reguluje ona m.in. maksymalną cenę sprzedaży energii elektrycznej stosowaną w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi w okresie od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. Zamawiający zastanawiają się, co z umowami na energię elektryczną, które zostały już zawarte i przykładowo zawierają wyższe ceny, niż przewidziane ustawą. Urząd Zamówień Publicznych wydał w tym zakresie opinię, w której omawia reguły ewentualnej zmiany umowy o zamówienie publiczne z uwagi na nowe przepisy prawa.
Od 3 listopada br. gminy mogą kupować węgiel od importerów za 1.500 zł za tonę, a następnie sprzedawać go swoim mieszkańcom po nie więcej niż 2.000 zł za tonę. Zamówienia na zakup węgla samorządy mogą organizować poza procedurami Prawa zamówień publicznych. W Dzienniku Ustaw 2 listopada 2022 r. ogłoszono ustawę z 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (Dz.U. poz. 2236). Przepisy weszły w życie 3 listopada br.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!