Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Aby właściwie ocenić, czy korekta „innej omyłki” spowoduje istotną zmianę w treści oferty, należy odnieść się do konkretnej sytuacji faktycznej. Pojęcie „istotnych zmian w treści oferty” jest nieostre i ma charakter ocenny. Poniżej 3 reguły, którymi warto kierować się przy weryfikacji istotności oczywistych omyłek (wyrok z 13 stycznia 2022 r., sygn. akt KIO 3772/21).
Należy podkreślić, że poważne naruszenie obowiązków zawodowych, o którym mowa w art. 109 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, nie może być utożsamiane z jakąkolwiek nieprawidłowością w wykonaniu zamówienia, za którą odpowiada wykonawca i która spowodowała rozwiązanie wcześniejszej umowy. Nie ma uzasadnienia, aby wykluczać wykonawcę z postępowania z powodu drobnych, krótkotrwałych, niepowtarzających się wiele razy uchybień (wyrok z 3 stycznia 2022 r., sygn. akt KIO 3672/21).
Wykonawca, który przedstawia dokumenty na wezwanie zamawiającego (np. zgodnie z art. 126 ust. 1 i art. 128 ust. 2 ustawy Pzp) musi złożyć podmiotowe środki dowodowe aktualne na dzień ich złożenia. Pojęcie aktualności odnosi się do środka dowodowego, a nie do okoliczności spełniania warunku. Jednocześnie należy przyjąć domniemanie, że wykonawca, który składa podmiotowe środki dowodowe aktualne na dzień ich złożenia, potwierdzające spełnianie warunku udziału w postępowaniu na ten dzień, spełniał też warunki przez cały czas trwania postępowania, od dnia składania ofert (wyrok z 11 stycznia 2022 r., sygn. akt KIO 3753/21).
Obecnie każda umowa zawierana na czas ponad 6 miesięcy musi obowiązkowo przewidywać klauzule waloryzacyjne na wypadek wzrostu ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia. Możliwe są oczywiście także klauzule w umowach zawartych na krótszy okres. UZP wraz z grupą roboczą przygotował dokument, w którym zawarł przykładowe 3 rodzaje klauzul waloryzacyjnych w sektorze budownictwa (bez konkretnych wartości). Poniżej skrót najważniejszych informacji wynikających z opracowania.
Wyznaczenie ustawowej maksymalnej ceny energii dla odbiorców uprawnionych mnoży wątpliwości i pytania zamawiających o stosowanie nowych regulacji – szczególnie w odniesieniu do realizowanych na bieżąco umów na dostawę energii, ale także zaplanowanych postępowań. W tym tygodniu w dziale Top tematy przeczytasz artykuł: „3 pytania o nowe przepisy dotyczące maksymalnej ceny energii elektrycznej w związku z Pzp”, z którego dowiesz się m.in.: czy zmiana bieżącej umowy na dostawę prądu jest zawsze konieczna a także co zrobić w postępowaniu z ofertą, w której wykonawca proponuje cenę wyższą od maksymalnej ceny ustawowej.
Na stronie Urzędu Zamówień Publicznych opublikowano raport firmy MarketPlanet sporządzony z udziałem wielu uczestników rynku zamówień publicznych reprezentujących zarówno wykonawców jak i zamawiających podsumowujący zamówienia publiczne w 2022 roku. Raport wskazuje m.in., jak rynek wyglądał od strony zamawiającego, jakie największe potrzeby i wyzwania wiążą się z udzielaniem zamówień publicznych oraz jakie są rekomendacje i dobre praktyki w tym obszarze. W artykule przedstawiamy najciekawsze wnioski wynikające z raportu. Jego pełna treść dostępna jest na stronie UZP w dokumencie pt. „Raport 2022: Przyszłość i wyzwania zamówień publicznych”.
Objęcie tajemnicą przedsiębiorstwa wyjaśnień w zakresie kalkulacji ceny ofertowej nie wyklucza możliwości ich zakwestionowania w drodze środków ochrony prawnej. Izba nie podzieliła stanowiska podmiotu zamawiającego, zgodnie z którym zarzut dotyczący rażąco niskiej ceny był bezprzedmiotowy, z uwagi na fakt, że wykonawca nie zna treści złożonych przez konkurenta wyjaśnień i nie wniósł o dokonanie ich odtajnienia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 września 2022 r. sygn. akt KIO 2192/22).
Jeżeli zapisy SWZ są niejednoznaczne i dopuszczalna jest szersza interpretacja, to należy pamiętać, że wszelkie niejasności w treści dokumentacji sporządzonej przez zamawiającego należy tłumaczyć na korzyść wykonawców (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 września 2022 r.; sygn. akt KIO 2249/22, KIO 2250/22).
Jeśli jesteś przedsiębiorcą i zaczynasz startować w przetargach, polecam Twojej uwadze artykuł o najważniejszych kwestiach związanych z zamówieniami publicznymi. W opracowaniu opublikowanym w tym tygodniu w dziale Top tematy przeczytasz m.in. o tym, gdzie szukać zamówień publicznych, jak czytać dokumenty zamówienia, które przygotował zamawiający oraz jak przygotować ofertę i dokumenty do niej, aby zwiększyć swoje szanse na wygraną.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego – co podkreśla się w orzecznictwie i doktrynie – jest sformalizowanym procesem, podczas którego wykonawcy muszą stosować się do terminów ściśle określonych również w wezwaniu kierowanym na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp. Termin określony datą i godziną jest terminem precyzyjnym i jego przekroczenie nawet o niecałą minutę może skutkować odrzuceniem oferty. Uchybienie terminowi dotyczy także braku przedłożenia pełnomocnictwa dla pełnomocnika konsorcjum w wyznaczonym czasie. Konsekwencją jest w tym przypadku odrzucenie oferty konsorcjum (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 września 2022 r. sygn. akt KIO 2284/22).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!