Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Aby wypełnić hipotezę art. 109 ust. 1 pkt 8 lub 10 ustawy Pzp (podanie nieprawdziwych informacji), wszystkie przesłanki zawarte w tych przepisach muszą wystąpić łącznie (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 lipca 2022 r., sygn. akt KIO 1742/22).
W tym tygodniu publikujemy dwa ważne obszerne artykuły, które z pewnością zainteresują zarówno wykonawców jak i zamawiających. W dziale Top tematy przeczytasz o zamówieniach z wolnej ręki. Dowiesz się, kiedy i w jakich sytuacjach można stosować tę procedurę oraz jak w praktyce intepretować przesłanki np. przy zamówieniu dostaw prądu oraz po nieudanych przetargach i trybie podstawowym.
Jeżeli w treści formularza ofertowego wykonawca nie podał wymaganej nazwy inwestora, to zamawiający zasadnie nie przyznał mu punktów w danym kryterium oceny ofert (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 lipca 2022 r., sygn. akt KIO 1775/22).
Jeżeli wykonawca sam nie ma doświadczenia w budowie obiektu mostowego, a posługuje się doświadczeniem podmiotu trzeciego, to podmiot trzeci powinien w ramach przedmiotu zamówienia taki zakres zrealizować. Samo oświadczenie o udostępnieniu doświadczenia nie może zastępować oświadczenia o zakresie robót, jaki podmiot trzeci będzie wykonywał w ramach umowy (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 1 sierpnia 2022 r., sygn. akt KIO 1861/22).
Ustawa Prawo zamówień publicznych z 11 dnia września 2019 r. definiuje zamówienia klasyczne jako zamówienia udzielane przez zamawiającego publicznego oraz zamawiającego subsydiowanego inne niż zamówienie sektorowe i zamówienie w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
W tym tygodniu polecam Ci szczególnie dużą liczbę porad, jakie ukazały się na łamach Portalu ZP. Nasze porady to zawsze przykłady zaczerpnięte z codziennej praktyki zamawiających i wykonawców i kompleksowe wyjaśnienia eksperta. Poruszamy w nich bieżące problemy, jakie pojawiają się na rynku zamówień publicznych. Skorzystaj z konkretnych i praktycznych wskazówek i zastosuj je we własnych procedurach.
Nowe Prawo zamówień publicznych z 2019 roku nie przewiduje zamówień uzupełniających. Zamawiający nie może już zatem jak kiedyś w trybie z wolnej ręki zlecić zamówienia uzupełniającego. Ważne jednak, że zastąpiono tego typu procedurę zamówieniami podobnymi polegającymi na powtórzeniu usług bądź robót oraz dodatkowymi dostawami.
Ustawa Pzp z 2019 roku wprowadziła do zamówień publicznych pojęcie przedmiotowych środków dowodowych. Są to dokumenty, oświadczenia i inne środki, które potwierdzają m.in., czy oferowany przedmiot zamówienia spełnia wymogi zamawiającego. W tym tygodniu w Top tematach przeczytasz szczegółowe wytyczne dotyczące składania przedmiotowych środków dowodowych oraz ich uzupełniania.
Ostatnie miesiące obfitują we wnioski o zmianę wynagrodzenia oraz przesunięcie terminu realizacji zamówienia publicznego w zawartych kontraktach. Potrzeba zmian wynika z inflacji oraz rosnących cen materiałów i kosztów spowodowanych wojną i pandemią koronawirusa. Wiele umów zostało niestety rozwiązanych, gdyż wykonawcy nie byli w stanie realizować ich na dotychczasowych zasadach. Aby zapobiec podobnym trudnościom w przyszłości, trwają prace nad wprowadzeniem obowiązku przewidywania klauzul waloryzacyjnych we wszystkich umowach na zamówienie publiczne zawartych na ponad 6 miesięcy. Planuje się także wprowadzenie regulacji, które umożliwią zmiany kontraktów zamówieniowych z uwagi na nadzwyczajne zmiany cen materiałów lub kosztów, które mają wpływ na realizację zamówienia publicznego.
W regulacjach ustawy Pzp dotyczących wyłączenia jej stosowania oraz warunków udziału w postępowaniu zaszły drobne zmiany. Wynikają one z nowelizacji ustawy o Służbie Więziennej i niektórych innych ustaw.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!