Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Nowa ustawa Pzp z września 2019 roku zmieniła nieznacznie wcześniejszą nomenklaturę. Specyfikację istotnych warunków (SIWZ) zastąpiła specyfikacją warunków zamówienia (SWZ). Dokument ten występuje niemalże w każdym trybie przewidzianym w ustawie Pzp. Wyjątek stanowi zamówienie z wolnej ręki oraz partnerstwo innowacyjne. Sprawdź w czytelnej tabeli, w którym trybie sporządzić specyfikację a w jakim wystąpią inne dokumenty zamówienia.
W tym tygodniu kompleksowo omawiamy podstawy prawne i okoliczności faktyczne wykluczenia wykonawcy z postępowania. W 2022 roku do katalogu przesłanek wykluczenia doszły nowe regulacje związane z wojną za naszą wschodnią granicą. Sprawdź w czytelnych tabelach, kiedy i jakie podstawy wykluczenia należy zastosować oraz jak wykonawca może uniknąć wyeliminowania z procedury.
Nieprawidłowości w ocenie ofert skutkują koniecznością powtórzenia czynności zamawiającego. Jeśli zamawiający niesłusznie odrzucił ofertę, powinien ponownie zbadać i ocenić oferty, aby móc zweryfikować błąd (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 lipca 2022 r., sygn. akt KIO 1668/22).
Zasada przejrzystości, nazywana też zasadą transparentności, oznacza, że zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w sposób, który umożliwia weryfikację prawidłowości tego postępowania. Przejrzystość w odniesieniu do decyzji zamawiającego przejawia się w tym, że ich podstawy znajdują umocowanie w dokumentach zamówienia. Ponad to są niezmienne w toku prowadzonego postępowania (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 lipca 2022 r., sygn. akt KIO 1594/22).
Izba oceniła, że przepisy ustawy Pzp na zabraniały zamawiającemu ustanowienia limitu kar umownych w wysokości 50% wynagrodzenia brutto. Limit taki uznano niewątpliwie za bardzo wysoki, ale nie świadczyło to o jego niezgodności z prawem. Zasady dotyczące nakładania kar umownych na wykonawcę określone we wzorze umowy uznano za przejrzyste i niebudzące wątpliwości interpretacyjnych. Wykonawcy mieli zatem pełną świadomość co do sposobu, w jaki powinni kalkulować wynikające z zapisów umowy ryzyko w cenie oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 czerwca 2022 r. sygn. akt KIO 1553/22).
W tym tygodniu w Top tematach przypominamy o regulacjach dotyczących elektronicznego fakturowania w zamówieniach publicznych. Nadal nie wszyscy zamawiający zdają sobie sprawę z tego, że mają obowiązek założyć konto na Platformie Elektronicznego Fakturowania (PEF) na wypadek, gdyby wykonawca w trakcie realizacji umowy chciał składać faktury ustrukturyzowane. Podczas gdy wykonawca ma prawo wybrać sposób wystawiania FV, zamawiający jest bezwzględnie zobowiązany przyjąć FV przesłaną przez oficjalną platformę. Szczegóły związane z tymi zagadnieniami publikujemy w dziale Top tematy.
Kluczowe jest, aby wykonawca składając wyjaśnienia, dołożył należytej staranności. To na podstawie tych wyjaśnień zamawiający podejmuje bowiem ostateczną decyzję co do zgodności oferty z warunkami zamówienia i o jej ewentualnym odrzuceniu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 czerwca 2022 r.; sygn. akt KIO 1549/22).
Zamawiający nie może formułować zarzutów dotyczących technicznych oraz formalnych aspektów oferty, nie wskazując żadnej podstawy własnych twierdzeń lub wątpliwości. Obowiązkiem zamawiającego jest przy tym rozwiewać wszelkie wątpliwości w drodze wyjaśnień składanych przez wykonawcę, a nie poprzez lekturę nieujawnionych materiałów internetowych. Zaniechanie w tym zakresie spowodowało przedwczesność czynności odrzucenia oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 czerwca 2022 r. sygn. akt KIO 1541/22).
Koniecznie sprawdź aktualności, aby wiedzieć, kiedy wykonawca może zostać obciążony karami umownymi, które do tej pory nie były potrącane zgodnie z art. 15r(1) specustawy covidowej. Przepis ten został uchylony i mimo obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego wykonawcom będzie już można naliczać i potrącać kary umowne również te zaległe! W dziale Top tematy piszemy o zasadach udzielania zamówień publicznych od strony praktycznej. Publikujemy także bardzo przydatny schemat procedury podstawowej z możliwością negocjacji. Przeczytasz w nim nie tylko informacje, jakie czynności wykonać krok po kroku. Przy każdym kolejnym etapie publikujemy dziesiątki linków do materiałów pomocniczych – od porad eksperckich, po webinary oraz wzory dokumentów do wykorzystania w procedurze podstawowej.
Od 24 sierpnia 2022 r. nie obowiązuje art. 15r1 specustawy covidowej. Wobec tego zamawiający mogą już zgodnie z prawem potrącać wykonawcom kary umowne i dochodzić ich z zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Nie ma znaczenia okoliczność, iż w Polsce nadal obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego. Warto natomiast zaznaczyć, że tzw. zaległe kary umowne będzie można potrącić wykonawcy w określonych przedziałach czasowych w zależności od tego, kiedy wystąpiło zdarzenie związane z karą. Pierwsze potrącenia mogą nastąpić już 1 października br.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!