Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Obowiązek zgłaszania zagranicznych wkładów finansowych, jakie przedsiębiorcy działający w UE otrzymali od władz państw spoza UE, będzie dotyczył m.in. postępowań o zamówienia publiczne o wartości co najmniej 250 mln euro i subsydium co najmniej 4 mln euro. Nowy obowiązek wynika z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny.
Z danych Urzędu Zamówień Publicznych wynika, że zamawiający, chcąc dokonać potrzebnych zakupów, najczęściej wybierają procedury trybu podstawowego (dla zamówień krajowych) i przetargu nieograniczonego (dla zamówień unijnych). Obydwa tryby to postępowania w pełni otwarte na konkurencję, a dodatkowo możliwe do zastosowania w każdym przypadku – bez względu na wartość zamówienia i dodatkowe okoliczności.
Jeśli wykonawca zdecydował się w postępowaniu skorzystać z pomocy podwykonawców, to zarówno po stronie zamawiającego jak i wykonawców mogą pojawić się wątpliwości związane z procedowaniem. Czy podwykonawca może realizować całe zamówienie? Czy wolno zmienić podwykonawcę w trakcie realizacji umowy? Jakie dokumenty wykonawca złoży dla swojego podwykonawcy z ofertą? Na te i inne pytania związane z umową o podwykonawstwo odpowiadamy w Top temacie.
Aby wyjaśnienia były konkretne i wiarygodne, muszą być również poparte dowodami, na potwierdzenie istotnych okoliczności mających wymierny wpływ na wysokość zaoferowanej ceny (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 kwietnia 2023 r., sygn. akt KIO 1026/23).
Powszechnie wiadomo, że dokumenty, jakie powstają podczas prowadzenia procedury na zamówienie podprogowe poniżej 130.000 zł – tj. niepodlegające ustawie Pzp, stanowią informację publiczną. Wobec tego, wykonawca, który chce pozyskać do nich dostęp, czyni to na podstawie regulacji ustawy o dostępie do informacji publicznej. Co w sytuacji gdy zamawiający pozostaje bierny i nie odpowiada na wniosek? W jaki sposób wykonawca może wyegzekwować od zamawiającego udostępnienie informacji publicznej?
Urząd Zamówień Publicznych w jednej z niedawnych opinii prawnych opublikowanych na swojej stronie WWW wypowiedział się w kwestii waloryzacji umów koncesji, w których wynagrodzeniem jest albo sama możliwość eksploatacji wykonanego przedmiotu zamówienia – obiektu budowlanego albo możliwość eksploatacji wraz z prawem uzyskania dopłaty od zamawiającego. Możliwość oraz zasady waloryzacji zależą właśnie do rodzaju tego wynagrodzenia. Najważniejsze wnioski z opinii publikujemy poniżej („Waloryzacja wynagrodzenia koncesjonariusza za etap robót budowlanych w ramach umów koncesji, w których wynagrodzeniem koncesjonariusza jest wyłącznie prawo do eksploatacji obiektu budowlanego albo takie prawo wraz z płatnością”).
Wybór oferty to nie ostatnia czynność, która poprzedza zawarcie umowy z wybranym w postępowaniu wykonawcą. Zamawiający powinien pamiętać o kilku formalnościach, których musi dopełnić, aby zgodnie z prawem zawrzeć kontrakt w sprawie zamówienia. Omawiamy je w tym tygodniu w Top temacie.
W wyniku dokonania i zakomunikowania wykonawcom wyboru oferty najkorzystniejszej dochodzi pomiędzy wykonawcą wybranym a zamawiającym do nawiązania stosunku, który w doktrynie uznawany jest za nawiązanie umowy przedwstępnej. Co istotne z punktu widzenia zamówienia publicznego, ustawodawca nie ograniczył zamawiającemu, po dokonaniu wyboru oferty najkorzystniejszej, możliwości podejmowania czynności w postępowaniu o zamówienie (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 kwietnia 2023 r., sygn. akt KIO 3061/22).
Czynność szacowania zamówienia może przysporzyć sporo trudności. Zamawiający poświęcają jej szczególnie dużo uwagi, ponieważ to od wartości zamówienia zależą konkretne obowiązki proceduralne w postępowaniu.
Urząd Zamówień Publicznych poinformował na swojej stronie WWW, że od 20 lipca 2023 r. wstrzymano możliwość wysyłania za pośrednictwem usługi eSendera Platformy e-Zamówienia ogłoszeń do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej na formularzach unijnych F01, F02, F04, F05, F07, F12, F17 oraz F24 dla wszystkich typów ogłoszeń a także formularzy F21, F22 oraz F23 dla typów ogłoszenia innych niż Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia.
Czy istnieją banki, w których łatwiej o kredyt? To pytanie zapewne zadaje sobie wielu zainteresowanych uzyskaniem dodatkowych środków pieniężnych. Przed udaniem się do danej instytucji warto wiedzieć jednak nie tylko to, ale przede wszystkim, co zrobić, by ułatwić bankowi podjęcie pozytywnej decyzji.
Rozliczanie się z podatku PIT to obowiązek każdej osoby, która osiągnęła jakiekolwiek dochody podlegające opodatkowaniu. Obecnie w dobie cyfryzacji rozliczanie z tzw. fiskusem staje się coraz łatwiejsze. Co więcej, każdy podatnik może sprawdzić stan swojego rozliczenia online. Jak to zrobić?
Niska zdolność kredytowa, duża liczba otwartych zobowiązań finansowych czy negatywny wpis w BIK. Wiele jest czynników, które przyczyniają się do niemożności uzyskania kredytu. Proces weryfikacji, jaki trzeba przejść, jest wnikliwy i nie zawsze kończy się pozytywną decyzją. Czy w przypadku odmowy udzielenia kredytu jesteśmy na straconej pozycji? Niekoniecznie. Zobacz, jak uzyskać pomoc w przypadku trudnych kredytów.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!