Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Oferty złożone w postępowaniu muszą być porównywalne, w przeciwnym wypadku postępowanie podlega unieważnieniu. Nie jest możliwy wybór oferty najkorzystniejszej w sytuacji, gdy złożone oferty nie dają się obiektywnie porównać. Naruszałoby to zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. W rozpoznawanej sprawie zamawiający podjął decyzję najdalej idącą, tj. unieważnił postępowanie. Czynność ta została oceniona jako prawidłowa (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 marca 2023 r., sygn. akt KIO 497/23).
Podczas postępowania niejednokrotnie spotykamy się z koniecznością zmiany czy to treści ogłoszenia o zamówieniu czy specyfikacji warunków zamówienia. Modyfikacje przebiegają różnie w procedurach unijnych i krajowych i warto o nich pamiętać, aby bezbłędnie przeprowadzić formalności.
Dokumenty dotyczące danego zamówienia (np. SWZ lub ogłoszenie) określają minimalne wymagania, które muszą spełnić uczestnicy postępowania (warunki udziału w postępowaniu). Sformułowane wymogi mogą obejmować np. posiadanie stosownych uprawnień, odpowiednią zdolność techniczną lub zawodową, a także sytuację finansową wykonawcy. W przypadku tego ostatniego aspektu, często spotykamy się z koniecznością posiadania odpowiedniego ubezpieczenia. Zbadaj, jakie zagadnienia w tej dziedzinie były analizowane przez Krajową Izbę Odwoławczą, aby mieć pewność, jak prawidłowo ocenić, czy warunek postawiony w danym postępowaniu został spełniony. W Top temacie w tym tygodniu skupiamy się na problemach, jakie mogą wiązać się z polisą ubezpieczeniową OC i jej weryfikacją.
Przedmiotowe środki dowodowe, składane na wezwanie zamawiającego, mogą być aktualne na dzień ich złożenia. Należy dostrzec różnice redakcyjne w treści art. 107 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w stosunku do przepisów art. 126 ust. 1 i art. 128 ust. 2 ustawy Pzp. Zauważenia wymaga, że art. 107 ustawy Pzp nie odwołuje się do aktualności dokumentów przedmiotowych składanych przez wykonawcę w wyniku wezwania do uzupełnienia, jak to ma miejscu w przypadku art. 128 ust. 2 ustawy Pzp (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 8 marca 2023 r., sygn. akt KIO 482/23).
Urząd Zamówień Publicznych poinformował na swojej stronie WWW, że od 25 października br. ogłoszenia unijne będzie można publikować tylko na nowych e-formularzach poprzez narzędzie eNotice2. Nowe formularze określa rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej (KE) 2019/1780 z 23 września 2019 r. ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 (Urz. UE L 272 z 25.10.2019 r.,7).
Urząd Zamówień Publicznych opublikował na swojej stronie WWW raport z kontroli, w którym omówiono 2 przykłady naruszeń związanych z wyjaśnianiem rażąco niskiej ceny przez wykonawców. Sprawdź, jak ich uniknąć we własnych procedurach.
Prawo zamówień publicznych wymienia wiele okoliczności, w których zamawiający musi bądź może (jeśli przewidział taką przesłankę w dokumentach zamówienia) wykluczyć wykonawcę z postępowania. Wśród nich jest tzw. zmowa przetargowa między uczestnikami postępowania oraz udział wykonawcy, który złożył ofertę, w przygotowaniu procedury. Między innymi o tym, jak interpretować regulacje prawne i oceniać okoliczności konkretnych postępowań w tym zakresie, piszemy w Top temacie opublikowanym w tym tygodniu.
Samo formalne przytoczenie w wyjaśnieniach wymogu z wezwania zamawiającego bez przedstawienia poszczególnych informacji nie wypełnia obowiązku wyjaśnienia kalkulacji ceny (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 lutego 2023 r., sygn. akt KIO 238/23, KIO 252/23).
Zamawiający ma prawo wyboru – czy przeprowadzi postępowanie na całość zamówienia, w tym przypadku: odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów, czy też osobno na odbiór i transport odpadów oraz oddzielnie na zagospodarowanie odpadów. Każdorazowo jest to indywidualna decyzja jednostki samorządu terytorialnego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 stycznia 2023 r., sygn. akt KIO 38/23).
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy pozwala zamawiającemu w razie konieczności zaspokoić jego roszczenia w przypadku nienależytego wywiązania się wykonawcy z umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zamawiający ma prawo pokryć roszczenia środkami z zabezpieczenia bez konieczności kierowania sprawy do sądu. Sprawdź, w jakich formach i w jakiej wysokości można wnieść zabezpieczenie oraz jak dokonać jego zwrotu zgodnie z prawem.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!