Usługa doręczenia elektronicznego a stosowanie Prawa zamówień publicznych – skrót opinii UZP

Stan prawny na dzień: 19.10.2023
Usługa e-doręczenia realizowana do końca 2025 roku przez Pocztę Polską S.A. jest zwolniona od stosowania Prawa zamówień publicznych

Usługa e-doręczenia realizowana do końca 2025 roku przez Pocztę Polską S.A. jest zwolniona od stosowania Prawa zamówień publicznych, jeśli zleca ją zamawiający publiczny. Przedstawiamy argumentację Urzędu Zamówień Publicznych w tej materii na podstawie opinii prawnej pt. „Zamówienia na publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publiczną usługę hybrydową” (LINK).

Usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego polega na możliwości wysłania lub odbioru korespondencji za potwierdzeniem odbioru drogą elektroniczną (tzw. e-doręczenia).

Opinia Urzędu Zamówień Publicznych odpowiada na pytanie o to, czy zamówienia na publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publiczną usługę hybrydową, o których mowa w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 285) udzielane przez zamawiających publicznych podlegają Prawu zamówień publicznych.

Poniżej skrót 5 najważniejszych informacji wynikających z opinii:

  1. Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, o której mowa w art. 3 pkt 36  rozporządzenia 910/2014, którą świadczy operator wyznaczony (art. 2 pkt 8 ustawy o doręczeniach elektronicznych). Publiczna usługa hybrydowa, zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o doręczeniach elektronicznych jest to usługa pocztowa, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, świadczona przez operatora wyznaczonego, jeżeli nadawcą przesyłki listowej jest podmiot publiczny.
  2. Zgodnie z art. 149 ust. 1 ustawy o doręczeniach elektronicznych, obowiązki operatora wyznaczonego powierzono Poczcie Polskiej S.A. do 31 grudnia 2025 r. Jest to jedyny podmiot, który do tego czasu będzie mógł świadczyć usługę elektronicznego doręczenia i usługę hybrydową.
  3. Wskazane usługi są odpłatne według cennika operatora wyznaczonego.
  4. Zamówienie tych usług wpisuje się w definicję zamówienia publicznego zgodnie z art. 7 pkt 32 ustawy Pzp.
  5. Zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp, przepisów ustawy Pzp nie stosuje się do zamówień na usługi udzielane przez zamawiającego publicznego i zamawiającego sektorowego zamawiającemu publicznemu, któremu wyłączne prawo do świadczenia tych usług przyznano na podstawie ustawy lub innego aktu normatywnego podlegającego publikacji.
  6. Jeżeli zatem:
  • zamówienia udziela zamawiający publiczny,
  • przedmiotem świadczenia jest publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publiczna usługa hybrydowa, 
  • usługodawcą jest Poczta Polska S.A., która jest zarówno zamawiającym publicznym jak i jedynym uprawnionym do świadczenia usługi jako operator wyznaczony do 31 grudnia 2025 r.,

spełniona jest przesłanka wyłączenia stosowania ustawy Pzp, o którym mowa w art. 10 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp. Przedmiotowe usługi są zamawiane poza ustawą Pzp.

Opracowanie na podstawie źródła:

https://www.gov.pl/web/uzp/zamowienia-na-publiczna-usluge-rejestrowanego-doreczenia-elektronicznego-oraz-publiczna-usluge-hybrydowa

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...