Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Ze względu na podstawowe zasady udzielania zamówień, z brzmienia art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, biorąc pod uwagę wykładnię systemową, należy wyinterpretować normę, prowadzącą do unieważnienia umowy o udzielenie zamówienia publicznego w wylistowanych sytuacjach (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 marca 2023 r., sygn. akt KIO 610/23).
Określone naruszenie przepisów Prawa zamówień publicznych jest obwarowane sankcją unieważnienia umowy w sprawie zamówienia. O tym, kiedy umowa podlega unieważnieniu, kto może wystąpić o stwierdzenie jej nieważności oraz aspekty praktyczne związane z unieważnieniem kontraktu zamówieniowego omawiamy w tym tygodniu w dziale Top temat.
Kalkulacja cenowa zawiera jednostkowe szczegółowe dane finansowe odnośnie do kosztów ponoszonych przez wykonawcę. Wskazywany jest tam zysk (wynik ze sprzedaży) określony dla każdego elementu składającego się na przedmiot zamówienia, jak i w odniesieniu do całego kontraktu, marża dla każdego elementu, marża średnia itp. Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Okręgowego w Katowicach wyrażonym w wyroku z 8 maja 2007 r. (sygn. akt XIX Ga 167/07), zarówno metoda kalkulacji ceny, jak i konkretne dane cenotwórcze można zakwalifikować jako tajemnicę przedsiębiorstwa. Mogą być one przedmiotem ochrony przez ich utajnienie przed innymi podmiotami, również tymi uczestniczącymi w przetargu. Podobnie przyjmuje się w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 marca 2023 r., sygn. akt KIO 649/23).
O czym pamiętać, prowadząc procedurę trybu podstawowego? W procedowaniu pomogą Ci nasze schematy trybów. Prosta forma graficzna, najważniejsze czynności, mnóstwo dodatkowych przydatnych treści w formie linków odsyłających.
Waloryzacja umów o zamówienia publiczne to temat, który od miesięcy elektryzuje zamawiających i wykonawców. Wysoka inflacja, wahania cen rynkowych różnych towarów i usług z uwagi na wojnę za wschodnią granicą a wcześniej COVID-19 – wszystko to było podstawą do podjęcia działań nowelizacyjnych Prawa zamówień publicznych w obszarze waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy w kontrakcie. Przepisy waloryzacyjne wraz z omówieniem ich praktycznego zastosowania prezentujemy w tym tygodniu w dziale Aktualności.
Z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp wynika, że ocena, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, powinna się odnosić do przedmiotu zamówienia, który jest opisywany w dokumentach zamówienia. W razie powzięcia w tym zakresie wątpliwości zamawiający występuje do wykonawcy o stosowne wyjaśnienia. Przepis ten nie precyzuje okoliczności, które mogą powodować po stronie zamawiającego wątpliwości. Wskazuje natomiast na to, że w sytuacji, gdy takie poweźmie, jest zobowiązany zażądać od wykonawców wyjaśnień (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 lutego 2023 r., sygn. akt KIO 193/23, KIO 238/23, KIO 252/23).
Stosownie do art. 112 ust. 1 ustawy Pzp – zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. To, że warunki powinny zostać określone na minimalnym poziomie, oznacza, że nie mogą one ograniczać dostępu do zamówienia wykonawcom dającym rękojmię jego należytego wykonania (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 marca 2023 r., sygn. akt KIO 455/23).
Kary umowne w zamówieniach publicznych stanowią istotny element zabezpieczający interesy zamawiającego. Stanowią one rodzaj gwarancji, że wykonawca będzie dążył do rzetelnego i terminowego wykonania zamówienia, biorąc pod uwagę potencjalne konsekwencje finansowe niewłaściwej realizacji obowiązków. Należy jednak pamiętać, że istnieją ograniczenia w stosowaniu kar, zarówno w kontekście ich wysokości, jak i możliwości ich nałożenia. W tym tygodniu analizujemy procedurę nakładania kar umownych w umowie o zamówienie publiczne zgodnie z ustawą Pzp.
Nie sposób podzielić stanowiska, że skoro z treści dokumentu poświadczającego należyte wykonanie zamówienia nie wynika zakres danego zadania – to taki dokument jest niewystarczający. Należy podkreślić, że referencje mają za zadanie potwierdzać należyte wykonanie konkretnego zamówienia, a wykonawcy nie mają wpływu na ich treść, gdyż te wystawiane są przez podmiot od nich niezależny (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 marca 2023 r., sygn. akt KIO 609/23).
Wielu wykonawców w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia i zaraz po jego zakończeniu korzysta z możliwości odwołania do KIO celem zakwestionowania decyzji zamawiającego. Koszty postępowania przed KIO – szczególnie dla mniejszych przedsiębiorców – mogą okazać się barierą swobodnego dostępu do procedur odwoławczych. Czy faktycznie tak jest? W naszym zestawieniu sprawdzicie,. Przedstawiamy fragmenty analiz systemowych Urzędu Zamówień Publicznych, z których można również dowiedzieć się, ile odwołań wpłynęło do KIO w I kwartale 2023 roku oraz jaki odsetek spraw wygrywają wykonawcy a jaki zamawiający.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!