Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
W ramach budowy jednolitego rynku w 2014 roku Parlament Europejski i Rada przyjęły pakiet 3 nowych dyrektyw w zakresie zamówień publicznych. Wszystkie państwa członkowskie mają 2 lata na wdrożenie przepisów dyrektyw do porządków prawnych (termin ten upływa 18 kwietnia 2016 r.) oraz 4 lata na transpozycję przepisów dotyczących elektronizacji zamówień publicznych, tzw. systemu e-zamówień.
Nowa ustawa Pzp ma implementować do polskiego systemu prawnego dyrektywę z 26 lutego 2014 roku co musi nastąpić do 18 kwietnia 2016 roku. Biorąc pod uwagę fakt, iż na jesieni czekają nas wybory parlamentarne, a zgodnie z obowiązującą zasadą dyskontynuacji - parlament, który kończy swoją kadencję zamyka wszystkie sprawy nad którymi pracował - przyjęcie jej w terminie pozwalającym zachować przyzwoity termin vacatio legis jest czysto teoretyczne.
Zmieni się wszystko to, do czego jesteśmy dziś przyzwyczajeni. Przed nami zupełnie nowa ustawa Prawo Zamówień Publicznych i zupełnie nowa praktyka. Będzie więcej elektronizacji zamówień (do kwietnia 2018 roku przejdziemy na elektroniczny system porozumiewania się z wykonawcami i składania dokumentów). Pojawi się profil nabywcy, który powinien być niedyskryminacyjny, ogólnie dostępny i oraz nie powinien ograniczać dostępu wykonawców do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Takie rozwiązanie ma zastąpić docelowo formę pisemną.
Zamawiający oceniając zapisy gwarancji zawierające tzw. klauzulę identyfikacyjną (weryfikacja osób działających w imieniu zamawiającego) musi brać pod uwagę przepisy odrębne. Samo istnienie w treści gwarancji dodatkowej klauzuli nie prowadzi automatycznie do utraty przez gwarancję charakteru bezwarunkowej. W konsekwencji nie świadczy o nieprawidłowym zabezpieczeniu oferty wadium i podstawie do wykluczenia wykonawcy.
Składanie ofert z ceną niższą od wartości oszacowanej przez zamawiającego jest w postępowaniach przetargowych zjawiskiem naturalnym. Nie może być ono automatycznie postrzegane jako okoliczność uzasadniająca wątpliwości co do rzetelności kalkulacji wynagrodzenia. Subiektywne przekonanie danego wykonawcy o wystąpieniu rażąco niskiej ceny i wymuszanie na zamawiającym podjęcia procedury wyjaśnień w tym zakresie nie znajduje potwierdzenia w przepisach ustawy Pzp (wyrok KIO z 25 września 2014 r.; sygn. akt KIO 1859/14)
Komisja Europejska uruchomiła program pilotażowy modułu „Zamówienia publiczne” w systemie wymiany informacji na rynku wewnętrznym(Internal Market Information System - tzw. system IMI). System ten ma służyć m.in. do weryfikacji dokumentacji składanej przez wykonawców z innych państw Unii Europejskiej biorących udział w postępowaniach o udzielenie o wartości przekraczającej progi unijne.
Mimo istniejących możliwości stosowania społecznie odpowiedzialnych rozwiązań, są one wykorzystywane niezwykle rzadko. Klauzule społeczne dotyczące wymogu zatrudniania osób zagrożonych wykluczeniem lub zatrudniania na podstawie umowy o pracę zawarto zaledwie w 12 na 660 sprawdzonych pod tym kątem zamówień. W przypadku aspektów środowiskowych sytuacja jest nieco lepsza gdyż zastosowano je w 22% sprawdzonych zamówień. Jednak w ogromnej części dotyczyły tylko pojedynczych elementów zamówienia.
W pierwszej kolejności należy wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień dotyczących złożonych dokumentów zgodnie z art. 26 ust. 4 ustawy Pzp w celu ustalenia prawidłowych dat realizacji usługi. Wykonawca może wówczas wskazać poprawne daty w piśmie z wyjaśnieniami bądź automatycznie uzupełnić wykaz. Każde z jego działań będzie właściwe.
Pierwsze konkursy w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020 dopiero powolutku ruszają. Dlatego jest to ostatni dzwonek do tego, aby przygotować się do aplikowania o środki z Unii Europejskiej. Dotyczy to zwłaszcza podmiotów z sektora publicznego planujących inwestycje w infrastrukturę. Kwestią, nad którą szczególnie powinny się one pochylić jest partnerstwo publiczno-prywatne (PPP).
Już od 1 lipca zaczną obowiązywać przepisy, które zobowiązują zamawiającego do doliczania do przedstawionej ceny oferty podatku, który miałby obowiązek rozliczyć zgodnie z obowiązującymi przepisami. Nowelizacja ma na celu zagwarantowanie równego traktowania wykonawców, zapewnienie uczciwej konkurencji oraz ochrony zamawiającego przed zaciąganiem zobowiązań pieniężnych ponad planowane potrzeby.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!