Procedura „odwrócona” w pytaniach i odpowiedziach – skorzystaj ze wskazówek UZP

Stan prawny na dzień: 30.08.2016
cbbb2316c3fb18fe90607cd92484714a58580b5e-large

Ułatwienia w przetargu nieograniczonym potocznie zwane „odwróconą procedurą” wciąż stanowią źródło wielu wątpliwości zamawiających. Kiedy żądać oświadczenia własnego i dokumentu JEDZ od wykonawców? Jak wówczas przeprowadzić procedurę uzupełnienia z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp? Odpowiedzi m.in. na te pytania UZP udzielił w zakładce „Repozytorium wiedzy” na swojej stronie WWW. Poniżej znajdziesz ich skrót.

UZP przypomina: „Zgodnie z treścią art. 24aa ustawy Pzp zamawiający może, w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego, najpierw dokonać oceny ofert, a następnie zbadać, czy wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu, o ile taka możliwość została przewidziana w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w ogłoszeniu o zamówieniu”.

Ułatwienie sprowadza się do tego, że zamawiający nie musi podmiotowo oceniać wówczas wszystkich wykonawców, a jedynie tego, który przedstawił najkorzystniejszą ofertę.  Najpierw zatem ocenia oferty:

  • pod kątem przesłanek odrzucenia (art. 89 ust. 1 ustawy Pzp) oraz
  • z uwagi na kryteria oceny ofert opisane w siwz.

Następnie względem wykonawcy, którego ofertę ocenił najwyżej, bada oświadczenie wstępne, a potem żąda przedłożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 lub 2 ustawy Pzp.

Warto jednak pamiętać w tej sytuacji o dwóch kwestiach:

1)      w przypadku „procedury odwróconej” obowiązują takie same zasady jak w każdym postępowaniu, jeśli chodzi o załączenie oświadczeń do oferty, tj. oświadczenia (lub JEDZ) są składane wraz z ofertą, choć w tej szczególnej procedurze podlegają ocenie dopiero na zakończenie oceny ofert i to wyłącznie w odniesieniu do wykonawcy, którego oferta uplasowała się na najwyższej pozycji rankingowej,

2)      art. 26 ust. 3 ustawy Pzp dotyczący uzupełniania brakujących lub błędnych dokumentów  będzie miał zastosowanie w odniesieniu do braku, niekompletności czy błędów dotyczących oświadczenia, o którym mowa art. 25a ust. 1 ustawy Pzp, jedynie do wykonawcy, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza. W sytuacji gdy ten podmiot nie dołączy do oferty oświadczenia lub JEDZ (lub są one błędne), zamawiający wezwie go do jego uzupełnienia, ale dopiero na etapie, gdy ustali, która z ofert jest najwyżej oceniona. 

Źródło: „Pytania i odpowiedzi dotyczące przepisów nowelizacji ustawy Pzp”, www.uzop.gov.pl

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska
prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, aktualnie pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej, od wielu lat redaktor prowadząca publikacji o tematyce zamówień publicznych dla zamawiających i wykonawców

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...