Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Ze względu na specyfikę aukcji elektronicznej nie da się po jej zakończeniu przeprowadzić procedury opisanej przepisami art. 87 ustawy Pzp, tj. żądania wyjaśnień, czy też poprawienia omyłek w ofercie. Niemniej, jeżeli w toku prowadzonej aukcji wystąpią okoliczności, których ujawnienie mogłoby prowadzić do zachwiania zasady określonej art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, to zamawiający po zakończeniu aukcji powinien zbadać, czy przeprowadzonej aukcji nie należałoby unieważnić. Tak orzekła Krajowa Izba Odwoławcza w yroku z 5 listopada 2015 r. (sygn. akt KIO 2275/15).
W razie złożenia oferty obliczonej z zastosowaniem niewłaściwej stawki VAT należy rozważyć możliwość jej poprawienia w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem zamawiający poprawia w ofercie inne omyłki polegające na niezgodności ofert ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty. Według Sądu Najwyższego będzie to jednak możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy w ramach sposobu obliczenia ceny oferty zamawiający określił stawkę podatku (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 2 listopada 2015 r.; sygn. akt KIO 2271/15)
Rażąco wygórowana kara umowna to sytuacja, gdy zachwiana zostanie relacja pomiędzy wysokością wynagrodzenia za wykonanie zamówienia a wysokością kary umownej zastrzeżonej za opóźnienie w realizacji przedmiotu umowy. Oceny, czy kara w danym przypadku jest rażąco wygórowana, należy dokonać, uwzględniając przedmiot umowy, okoliczności, na wypadek których kara umowna została zastrzeżona, cel kary, sposób jej ukształtowania, sytuację, w której doszło do naliczenia kary, wagę i zakres nienależytego wykonania umowy, stopień winy, charakter negatywnych skutków dla drugiej strony itp. (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 lipca 2015 r.; sygn. akt KIO 1519/15).
Jeśli z elektronicznej korespondencji prowadzonej przez wykonawcę z Disclosure Scotland wynika, że oferent (bądź określone osoby fizyczne np. wchodzące w skład organu zarządzającego wykonawcy) nie był karany na dzień składania ofert, zamawiający powinien uznać, że potwierdzono brak podstaw do wykluczenia. Takie stanowisko wyraziła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 2 września 2015 r. (sygn. akt KIO 1822/15). Dotyczyło ono polskiego wykonawcy, którego organ zarządzający składał się m.in. z osoby mającej miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii.
Koszty prowizji, odsetki, zbieżne opisy przedmiotu zamówienia oraz możliwość ich realizacji przez jednego wykonawcę w tym samym przedziale czasowym, to tylko niektóre hasła i zagadnienia, z którymi spotkać się można w kontekście szacowania wartości zamówienia. Niestety wiele z tych czynności jest wykonywana w sposób nieprawidłowy. Świadczą o tym chociażby wyniki kontroli Prezesa UZP.
Należyta staranność profesjonalisty nakłada na wykonawcę, który składa ofertę, dokumenty i oświadczenia we własnym imieniu lub w imieniu podmiotu trzeciego, obowiązek upewnienia się, czy deklarowany w nich stan rzeczy odpowiada rzeczywistości. Takiego samego profesjonalizmu należy wymagać od samego zamawiającego. Dlatego może on wystosować do wykonawcy wezwanie w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, wskazując w nim, że wykonawca może złożyć brakujące dokumenty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 sierpnia 2015 r.; sygn. akt KIO 1763/15).
Wykonawcy będą mogli składać oświadczenia dotyczącego tego, że spełniają oni kryteria kwalifikacji i nie podlegają wykluczeniu z postępowania o zamówienie. Takie rozwiązanie zakłada przyjęte właśnie rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej 2016/7 z 5 stycznia 2016 r. ustanawiające formularz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia.
Oferowanie przez wykonawców usług szkoleniowych obejmujących usługi seminaryjne, kursy językowe oraz szkolenia w dziedzinie rozwoju to kolejna nowość, z jakiej można już korzystać za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Katalogów Produktów – eKatalogi.
Instytucja wyjaśnień, o której mowa w art. 90 ustawy Pzp, została przewidziana właśnie po to, aby wykonawca podał zamawiającemu stosowne informacje na temat własnych kalkulacji, cech i uwarunkowań. Informacje te mają dowodzić o możliwości zaoferowania ceny obniżonej w stosunku do wartości zamówienia. Zamawiający bowiem na ich podstawie podejmuje decyzję co do przyjęcia bądź odrzucenia oferty. Dlatego wykonawca już w ramach swoich wyjaśnień składanych zamawiającemu w odpowiedzi na jego wezwanie powinien podać dostępne mu indywidualnie okoliczności i powody, które umożliwiły skalkulowanie tak niskiej ceny (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 8 września 2015 r.; sygn. akt KIO 1811/15; sygn. akt KIO 1816/15, sygn. akt KIO 1826/15).
Niech Nowy Rok 2016będzie czasem spokoju, miłości i szczęścia oraz realizacji najskrytszych marzeń.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!