Zobacz, jak zgodnie z przepisami wykluczyć wykonawcę, który podaje nieprawdziwe informacje

Stan prawny na dzień: 31.08.2016
556c9b96d9911462638d2e4edc17be83eacda5a9-large

Wykluczenie oferenta z postępowania z uwagi na złożenie ogólnikowych i niepopartych dowodami wyjaśnień należy uznać za nieuzasadnione. Wezwanie do wyjaśnień musi być sformułowane w sposób umożliwiający uczynienie zadość temu wezwaniu tak, jak oczekuje tego zamawiający. Skoro odwołujący nie miał wiedzy, których informacji dotyczy podejrzenie, że są nieprawdziwe i na czym to podejrzenie jest oparte, nie mógł wobec tego złożyć precyzyjnych wyjaśnień. W związku z tym nie można wyciągać wobec odwołującego negatywnych konsekwencji z faktu, że wniesione wyjaśnienia są niewystarczające, i na tej podstawie uznać, że rzeczywiście doszło do złożenia nieprawdziwych informacji. Również w uzasadnieniu czynności wykluczenia zamawiający nie określił, o które informacje chodzi (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 20 maja 2016 r., sygn. akt 780/16).

To na organizatorze postępowania ciąży obowiązek uzasadnienia czynności wykluczenia wykonawcy z procedury. Izba ocenia prawidłowość tego działania przez pryzmat wyartykułowanych przez zamawiającego przesłanek. Wobec nieokreślenia zakresu nieprawdziwych według zamawiającego informacji nie sposób ustalić ich wpływu na wynik postępowania. To z kolei stanowi  przesłankę konieczną do wykluczenia wykonawcy.

Autor:

Agata Hryc-Ląd
doświadczony praktyk w dziedzinie zamówień publicznych, doradca,
członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych, obecnie główny specjalista w dużej instytucji zamawiającej

Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

specjalistka z zakresu zamówień publicznych zawodowo związana z największą instytucją zamawiającą w Polsce działającą w branży inwestycji infrastrukturalnych, uczestniczka procesu legislacyjnego...