Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Dnia 28 lipca br. weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz.U. z 2016 r. poz. 1126). Zastąpiło ono dotychczasowy akt wykonawczy. Poniżej zestawienie najistotniejszych regulacji nowego rozporządzenia.
Podstawą do przyznania punktów wykonawcy są wyłącznie dokumenty złożone pierwotnie we wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, potwierdzające, że wykonawca spełnia warunki, które nie wymagają uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Gdyby przyjąć, iż obowiązkiem zamawiającego było wezwanie do uzupełnienia dokumentów również w zakresie wykraczającym poza ustalenie, czy wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu, mogłoby to prowadzić do naruszenia zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Powodowałoby bowiem zmianę ustalonych zasad oceny wniosków i faworyzowania tych podmiotów, które z różnych przyczyn nie złożyły od razu wraz z wnioskiem istotnych dla jego oceny dokumentów, względem wykonawców, którzy złożyli kompletny wniosek, mając świadomość, iż nie będą wzywani do ich uzupełnienia na potrzeby oceny wniosku (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 20 maja 2016 r., sygn. akt 760/16).
Pominięcie wyceny pozycji stanowi ewidentną omyłkę wykonawcy, a jej poprawienie nie powoduje istotnej zmiany treści oferty. Omyłka i jej korekta sprowadza się w tym przypadku do tego, że niewielka zakresowo i wartościowo część usług objętych ofertą nie została w niej wyceniona, a dokonana poprawka – sanowała ten brak. Bez znaczenia dla powyższej oceny pozostaje okoliczność kwalifikacji charakteru wynagrodzenia przewidywanego w umowie w sprawie zamówienia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 maja 2016 r., sygn. akt 756/16).
Wprowadzone w nowelizacji ustawy Pzp zmiany dotyczące minimalnego zakresu informacji zamieszczanych w protokole postępowania o udzielenie zamówienia publicznego uzasadniały konieczność modyfikacji także jego wzoru. Z tego względu 28 lipca br. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenie w tym zakresie (poz. 1128). Termin wejścia w życie pokrył się z datą publikacji (28.07.2016 r.). W artykule publikujemy najważniejsze informacje dotyczące nowych regulacji rozporządzenia m.in. związane z udostępnianiem protokołu oraz zmienionymi wzorami dokumentacji.
Przepis art. 91 ust. 2a ustawy Pzp ogranicza określonym grupom zamawiających możliwość stosowania ceny jako jedynego kryterium w postępowaniu. Zobacz, jakie 2 warunki należy spełnić, by móc zamówić przedmiot tylko na podstawie tego kryterium.
Z przepisu art. 24 ust. 2 pkt 1 ustawy wynika, że aby wykluczyć wykonawcę z prowadzonego postępowania, zamawiający musi dokonać analizy, czy zostały spełnione łącznie następujące przesłanki: 1) po pierwsze – stwierdzić zaistnienie bezpośredniego wykonywania czynności związanych z przygotowaniem prowadzonego postępowania lub posługiwania się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w dokonaniu tych czynności, 2) po drugie – ustalić, czy ten udział utrudnia uczciwą konkurencję – wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 maja 2016 r., sygn. akt 746/16.
Można uznać, że zamawiający, który po wniesieniu odwołania dokonuje niektórych czynności zgodnych z żądaniem odwołującego, przyznaje rację swojemu przeciwnikowi, tak jakby w części uwzględnił zarzuty odwołania (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 maja 2016 r., sygn. akt 736/16).
Polski ustawodawca w ślad za unijnym przewidział w regulacjach nowelizacji ustawy Pzp obowiązującej od 28 lipca 2016 r. specjalne regulacje dla zamówień publicznych na usługi społeczne, które dotychczas funkcjonowały jako usługi o charakterze niepriorytetowym.
Po dość długim procesie legislacyjnym i niezwykle krótkim – jak na tak obszerne i znaczące zmiany – vacatio legis weszły w życie nowe przepisy ustawy Pzp. Zmiany w zakresie kryteriów oceny ofert, szacowania wartości zamówienia, przesłanek wykluczania wykonawców z postępowań czy modyfikacji postanowień umownych – lista nowych rozwiązań jest niezwykle długa.
Dnia 28 lipca br. weszły w życie 3 rozporządzenia wydane na podstawie przepisów ustawy Pzp. Zamawiający, którzy wszczynają od dziś postępowania o udzielenie zamówień publicznych, mają obowiązek zastosować ich regulacje.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!