Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Ułatwienia w przetargu nieograniczonym potocznie zwane „odwróconą procedurą” wciąż stanowią źródło wielu wątpliwości zamawiających. Kiedy żądać oświadczenia własnego i dokumentu JEDZ od wykonawców? Jak wówczas przeprowadzić procedurę uzupełnienia z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp? Odpowiedzi m.in. na te pytania UZP udzielił w zakładce „Repozytorium wiedzy” na swojej stronie WWW. Poniżej znajdziesz ich skrót.
Zamawiający zobowiązany jest do odrzucenia oferty niezgodnej z siwz. Zanim dokona takiej czynności, powinien dokładnie rozważyć swoją decyzję. Faktycznym celem postępowania jest bwiem wybór najkorzystniejszej oferty, a nie skupienie się na stronie formalnej. Zastosowanie kalkulacji własnej wykonawcy, pomimo braku stwierdzenia niezgodności z siwz, doprowadziło ostatecznie do unieważnienia postępowania (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 czerwca 2016 r., sygn. akt KIO 883/16).
Po ostatniej nowelizacji ustawy Pzp zmowa przetargowa może być przyczyną wyeliminowania z postępowania na każdym jego etapie. Dotychczas wolno było to zrobić dopiero w fazie oceny ofert, gdyż stanowiła ona powód odrzucenia oferty.
Nowelizacja ustawy Pzp, która zaczęła obowiązywać 28 lipca br., zniosła konieczność stosowania trybu z wolnej ręki do udzielenia zamówienia uzupełniającego. Wolno je zlecić po prostu poprzez zmianę umowy z wykonawcą dokonywaną stosownym aneksem. Dotyczy to również kontraktów zawartych przed 28 lipca br.
Zasadą postępowania, wyrażoną w art. 8 ust. 1 ustawy Pzp, jest jawność postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W sytuacjach zupełnie wyjątkowych istnieje możliwość wyłączenia jawności postępowania i to tylko i wyłącznie w uzasadnionych przypadkach, przewidzianych w ustawie. Możliwość ta nie może być nadużywana lub traktowana rozszerzająco. Zasada jawności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jest bowiem zasadą nadrzędną i wyjątki od niej, zarówno w kontekście faktów, jak i prawa, nie mogą być interpretowane tak, aby prowadziło to do jej ograniczenia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 8 czerwca 2016 r., sygn. akt 879/16).
Ocena wyjaśnień składanych przez wykonawców w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp wymaga uwzględnienia zakresu wezwania skierowanego przez zamawiającego. Powinien on w nim wskazać, jakich informacji oczekuje, tak aby wykonawca mógł w sposób przekonujący dla zamawiającego wykazać zasadność dokonanej wyceny przedmiotu zamówienia (vide: wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 6 lutego 2014 r., sygn. akt V Ca 3600/13 oraz z 22 października 2013 r., sygn. akt XXIII Ga 1388/13) – wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 czerwca 2016 r., sygn. akt 880/16.
Stosownie do nowego art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy lub umowy ramowej w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Wyjątkiem są sytuacje, gdy zmiany zostały przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia w postaci jednoznacznych postanowień umownych. Postanowienia te powinny określać zakres zmian, w szczególności możliwość modyfikacji wysokości wynagrodzenia wykonawcy, i charakter oraz warunki wprowadzenia zmian. Powyższy przepis umożliwia zamawiającemu dokonanie modyfikacji kontraktu, o ile tylko w sposób jasny wskazał w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia okoliczności, od których spełnienia uzależnia możliwość zmiany umowy i jej zakres.
Przepisy nowelizacji ustawy Pzp, które obowiązują od 28 lipca br., zmodyfikowały zasady procedowania w przypadku, gdy zamawiający częściowo uwzględnił odwołanie. W poniższym artykule piszemy o ważnych regułach postępowania w takich sytuacjach a także o unormowaniach związanych z kosztami postępowań odwoławczych, których wprowadzenie do ustawy Pzp zostało odłożone do kolejnej nowelizacji.
Nowe regulacje przynoszą spore zmiany w zakresie prawa do odwołania w postępowaniach prowadzonych w uproszczonych procedurach. Wprowadzają także kilka udogodnień istotnych zarówno dla wykonawców i zamawiających. O najważniejszych nowych regulacjach dotyczących procedur odwoławczych przeczytasz poniżej. Dalsza część artykułu w jutrzejszych Aktualnościach.
Nowelizacja ustawy Pzp, która obowiązuje od 28 lipca br. wprowadziła kolejny tryb udzielania zamówień publicznych. Jest nim partnerstwo innowacyjne – procedura, która służy zamawianiu produktów, których nie ma jeszcze na rynku.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!