Usługi dożywiania dzieci – czy zamawiający może żądać decyzji sanepidu jako środka dowodowego?

Stan prawny na dzień: 29.10.2025
Usługi dożywiania dzieci – czy zamawiający może żądać decyzji sanepidu jako środka dowodowego?

Zamawiający, stawiając warunek udziału w postępowaniu dotyczący uprawnień do produkcji lub wprowadzania żywności do obrotu, ma prawo żądać decyzji inspektora sanitarnego potwierdzającej zatwierdzenie zakładu. Takie wymaganie jest zgodne z zasadą proporcjonalności i mieści się w katalogu podmiotowych środków dowodowych wskazanych w przepisach.

Case study: przetarg na dożywianie uczniów szkoły i przedszkola

Zamawiający prowadzi postępowanie, którego przedmiot obejmuje usługi dożywiania dzieci przedszkolnych i uczniów szkoły podstawowej w zespole szkolno-przedszkolnym. Postępowanie dotyczy zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi.

W postępowaniu zamawiający ustanowił warunek udziału w postępowaniu – wykonawca ma wykazać, że jest uprawnionym zakładem do produkowania lub wprowadzenia do obrotu żywności zgodnie z ustawą z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia.

Na potwierdzenie powyższego zamawiający żądał podmiotowego środka dowodowego w postaci decyzji Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego zatwierdzającej lub warunkowo zatwierdzającej zakład wprowadzający do obrotu lub produkujący żywność, na podstawie ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia.

Czy w świetle rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych zamawiający mógł żądać takiego podmiotowego środka dowodowego?

Warunki udziału w postępowaniu a proporcjonalność wymagań

Zamawiający miał prawo postawić warunek udziału w postępowaniu, który jest proporcjonalny do przedmiotu zamówienia i żądać podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postepowaniu.

Zamawiający może formułować warunki udziału dotyczące zdolności do występowania w obrocie gospodarczym lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów (art. 112 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy Pzp).

Zamawiający przy stawianiu warunków udziału w postępowaniu musi kierować się zasadą proporcjonalności (art. 16 pkt 3 ustawy Pzp). Swoje wymagania musi ograniczyć do takich, które są niezbędne i konieczne do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i realizacji umowy. Jeśli wymóg jest podyktowany realizacją zamówienia, jest on prawidłowy i dozwolony.

Uprawnienia wynikające z ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia

Państwowy powiatowy inspektor sanitarny lub państwowy graniczny inspektor sanitarny są organami właściwymi w sprawach rejestracji oraz zatwierdzania, warunkowego zatwierdzania, przedłużania warunkowego zatwierdzenia, zawieszania oraz cofania zatwierdzenia zakładów, które:

1)       produkują lub wprowadzają do obrotu żywność pochodzenia niezwierzęcego,

2)       wprowadzają do obrotu produkty pochodzenia zwierzęcego, nieobjętych urzędową kontrolą organów Inspekcji Weterynaryjnej,

3)       produkują lub wprowadzają do obrotu żywność zawierającą jednocześnie środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i produkty pochodzenia zwierzęcego, o której mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 853/2004, z wyłączeniem zakładów prowadzących rolniczy handel detaliczny, z zastrzeżeniem art. 73 ust. 6,

4)       działają na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, w tym zakładów prowadzonych przez podmioty zajmujące się recyklingiem

– w trybie i na zasadach określonych w rozporządzeniu nr 852/2004 i rozporządzeniu nr 882/2004 (art. 61 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia).

Podmiotowe środki dowodowe zgodne z rozporządzeniem

By potwierdzić warunek udziału w postępowaniu, wykonawca ma obowiązek przedstawić na wezwanie zamawiającego dokumenty, poświadczające wpis do rejestru, jeśli zamawiający taki podmiotowy środek dowodowy przewidział w dokumentach postępowania. Tego rodzaju dokument jest zgodny z § 6 rozporządzenia o podmiotowych środkach dowodowych.

Autor:

Marzena Kopacka-Biculewicz

Marzena Kopacka-Biculewicz

Marzena Kopacka-Biculewicz

Prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających, jak i wykonawców, autor licznych publikacji i opinii z dziedziny zamówień publicznych...

Powiązane treści