Przetargi na ubezpieczenie komunikacyjne – co warto wiedzieć?

Stan prawny na dzień: 15.06.2020
Przetargi na ubezpieczenie komunikacyjne – co warto wiedzieć?

Aktualnie obowiązujące przepisy wymagają, aby właściciele nabywali dla posiadanych pojazdów ubezpieczenie OC. Obowiązek ten ciąży również na instytucjach publicznych. Na jakie trudności można się natknąć instytucja publiczna, organizując przetarg na ubezpieczenie komunikacyjne?

Przetarg – czy cena zawsze jest kluczowa?

Ustawa prawo zamówień publicznych dokładnie precyzuje kryterium wyboru oferty – głównym parametrem jest cena. Niestety, w przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych, ten czynnik nie zawsze może decydować. Ubezpieczenie samochodu OC można wybierać, kierując się ceną, ale w przypadku polisy AC sytuacja komplikuje się – wysokość składki najczęściej odzwierciedla zakres ochrony. Im jest on węższy, tym więcej wyłączeń zapisano w OWU (Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia) i tym atrakcyjniejsza jest cena polisy OC. Z tego względu pojawia się uzasadnione pytanie, czy cena rzeczywiście powinna być kluczowym wyznacznikiem przy wyborze oferty.

Aby podmiot organizujący przetarg mógł zabezpieczyć swój interes, cena nie powinna być jedynym kryterium przy wyborze firmy ubezpieczeniowej. W tym przypadku uzasadnione jest szersze spojrzenie na zagadnienie ubezpieczeń komunikacyjnych, a to z kolei oznacza dla instytucji publicznej dodatkowe obowiązki. Powinna ona wskazać i opisać kryteria (w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego), którymi będzie kierowała się przy wyborze oferty.

Skorzystanie z pomocy specjalisty przed przetargiem

W przypadku ubezpieczeń AC, NNW czy Assistance ochrona ubezpieczeniowa powinna być dopasowana do potrzeb i oczekiwań instytucji publicznej. Ponieważ w przypadku nieobowiązkowych polis komunikacyjnych konieczne jest ustalenie choćby sumy ubezpieczenia, słuszne wydaje się skorzystanie z pomocy specjalisty, który doskonale orientuje się w zagadnieniach związanych z branżą ubezpieczeń.

Zasięgnięcie opinii eksperta od ubezpieczeń komunikacyjnych może rozwiać wiele wątpliwości zamawiającego. Przede wszystkim specjalista po zapoznaniu się z oczekiwaniami instytucji publicznej może wskazać produkty ubezpieczeniowe, które pozwolą zabezpieczyć się przed zidentyfikowanymi ryzykami. Znaczenie ma również rzetelnie przeprowadzona kalkulacja. Nie można zapomnieć, że w trakcie obowiązywania polisy może dojść m.in. do:

  • powstania nowych jednostek zamawiającego,
  • chęci zmodyfikowania umowy w ten sposób, że włączone zostaną do niej kolejne ryzyka,
  • zmiany treści umowy z uwagi na zbycie lub przekazanie przedmiotu ubezpieczenia innemu podmiotowi.

Dzięki skorzystaniu z pomocy eksperta zajmującego się ubezpieczeniami, możliwe jest zidentyfikowanie ryzyk, a także zabezpieczenie się na przyszłość – gdyby okazało się, że doszło do istotnych zmian stanu faktycznego i w związku z tym konieczna jest modyfikacja treści umowy.

Co z przetargami na dostawę samochodu z polisą?

Innym wyzwaniem, przed którym stoją instytucje publiczne, jest organizacja przetargów na dostawę samochodów wraz z ubezpieczeniem. Rozwiązanie to jest często praktykowane z uwagi na wygodę, a także fakt, że w przypadku nowych pojazdów najbardziej opłaca się zakupić pakiet dodatkowych polis, w tym AC. Analogicznie jak klienci indywidualni, zamawiająca ubezpieczenie instytucja publiczna ma dwie możliwości – może skorzystać z oferowanego jej pakietu lub samodzielnie poszukać polis (zorganizować przetarg).

Skorzystanie z oferty dealera, który współpracuje z firmą ubezpieczeniową, często jest rozwiązaniem korzystnym pod względem czasu i formalności. Aby jednak nie naruszyć zapisów wspomnianej ustawy, polisa powinna zostać podpisana między dealerem i firmą ubezpieczeniową, a nie między firmą ubezpieczeniową a zamawiającym.

Artykuł powstał przy współpracy z mfind