Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych każdego roku sporządza dokument podsumowujący działalność Urzędu, funkcjonowanie całego systemu zamówień publicznych oraz obejmujący wnioski i rekomendacje na przyszłość. Dnia 20 lipca br. Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie za 2017 rok.
Urząd Zamówień Publicznych przypomina na swojej stronie WWW, że ustawa Pzp pozwala zamawiającym na stosowanie w umowach płatności częściowych dla wykonawców realizujących zamówienia. Stosując tę konstrukcję, masz szansę poszerzyć grono potencjalnych oferentów. Sprawdź, kiedy możesz skorzystać z tego uprawnienia.
Uczestnik konsorcjum nie ma statusu wykonawcy, a w konsekwencji nie ma prawa do samodzielnego zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 czerwca 2018 r., sygn. akt KIO 1066/18).
Zanim zdecydujesz się żądać od wykonawców próbki tego, co będą oferować w czasie realizacji zamówienia, przeanalizuj kilka spraw. Pamiętaj, że próbka może mieć różny charakter – od dokumentu, który potwierdzi Twoje wymogi opisane w dokumentacji po determinantę tego, ile punktów przyznasz ofercie np. w kryterium jakość. Od roli, jaką ona pełni, będą następnie zależeć zasady oceny oferty, do której dołączono wadliwą próbkę lub w ogóle tego nie zrobiono. Miej na uwadze, że próbka będzie stanowić część dokumentacji postępowania i zwrócisz ją jedynie tym wykonawcom, którzy o to zawnioskują. Wybrany oferent zaś pozostawi próbkę w protokole i nie będziesz mógł jej zaliczyć na poczet przedmiotu realizowanej umowy.
Ze zobowiązania podmiotu trzeciego musi wynikać w sposób niebudzący wątpliwości, jaki zasób zostaje udostępniony wykonawcy oraz jaki jest zakres realizacji części zamówienia, do którego wykonania zobowiązuje się dany podmiot odpowiednio do udostępnianych zasobów. Wątpliwości czy błędy w treści takiego zobowiązania powinny być w pierwszej kolejności poddane procedurze z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 czerwca 2018 r.; sygn. akt KIO 974/18, KIO 993/18, KIO 1032/18).
Z treści oferty powinien wynikać zamiar złożenia przez wykonawcę oferty zgodnej z wymaganiami specyfikacji. Jednocześnie zamawiający powinien posiadać wszelkie dane niezbędne do poprawienia omyłki w sposób jednoznacznie zgodny z intencją wykonawcy składającego ofertę (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 czerwca 2018 r., sygn. akt KIO 1065/18).
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp z postępowania wyklucza się wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Podanie błędnej informacji o ogólnym charakterze nie powoduje jednak automatycznie, że jest ona nieprawdziwa (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 3 lipca 2018 r., sygn. akt KIO 1202/18).
W Informatorze UZP nr 1 z 2018 roku przygotowano krótkie zestawienie wyników kontroli w zakresie stawiania i oceny przez zamawiających proporcjonalnych do przedmiotu zamówienia warunków udziału w postępowaniach. Zapoznaj się 5 głównymi wytycznymi w tym zakresie, o których przypomina Urząd. Sprawdź też błędy innych zamawiających w tym temacie i uniknij ich we własnych procedurach. Poniżej przedstawiamy ich zwięzłe, praktyczne omówienie.
Dnia 27 lipca br. Senat podjął uchwałę w sprawie przyjęcia bez poprawek ustawy odsuwającej w czasie obowiązek elektronizacji zamówień poniżej progów unijnych. Pozostałe procedury tj. te o większych wartościach powinny zostać zelektronizowane już 18 października br.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!