Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Wniesienie przedłużenia wadium w postaci wadialnej gwarancji ubezpieczeniowej nie jest tożsame z wyrażeniem przez wykonawcę zgody na przedłużenie terminu związania ofertą. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego obowiązuje zasada pisemności. Nie można zatem wywodzić treści oświadczeń wymaganych w postępowaniu od wykonawcy w sposób dorozumiany – tj. z innych podejmowanych przez niego czynności (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 17 stycznia 2017 r, sygn. akt KIO 23/17).
Przepis art. 26 ust. 1 ustawy Pzp postanawia, że zamawiający przed udzieleniem zamówienia, którego wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 8 ust. 11, wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni terminie, aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp. Mieści się w tym udokumentowanie spełniania przez oferowane dostawy przedmiotowych wymagań, które postawił zamawiający (wyrok z 11 października 2016 r., sygn. akt KIO 1838/16).
Stosowanie kryteriów ma pomóc w dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty, czyli takiej, która przedstawia najlepsze warunki realizacji zamówienia, tj. najkorzystniejszą cenę lub najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów. To od zamawiającego zależy waga (znaczenie) poszczególnych kryteriów. Nikt nie nakłada na zamawiającego obowiązku, by ten przypisywał cenie najwyższą wagę. Zamawiający może bezsprzecznie postawić na jakość oraz inne kryteria pozacenowe, tak aby ograniczyć możliwość wyboru oferty najtańszej, ale wątpliwej jakości (wyrok KIO z 19 września 2016 r., sygn. akt KIO 1579/16, KIO 1580/16, KIO 1581/16).
Regulacje znowelizowanej w 2016 roku ustawy Pzp wchodzą w życie stopniowo. Poniższa tabela przedstawia 12 nowych przepisów, które zaczęły obowiązywać w styczniu br. Warto przy tym pamiętać o obowiązku sporządzenia planu zamówień publicznych (art. 13 ustawy Pzp), który zamawiający wypełnia po raz pierwszy w tym roku.
Od 19 stycznia 2017 r. obowiązują zmienione regulacje rozporządzenia w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań. Akt ten określa szczegóły związane z wnoszeniem odwołania do Prezesa KIO oraz jego rozpoznawaniem przez Izbę. Mają one duże znaczenie dla uczestników postępowań, ponieważ odwołanie jest „obwarowane” nie tylko terminami, lecz także licznymi wymogami formalnymi. Część jego regulacji jest z kolei istotna jedynie dla KIO. W tekście znajdziesz najważniejsze informacje dla siebie – jako uczestnika przetargu.
UZP na swojej stronie internetowej zamieścił odpowiedzi na pytania zamawiających związane z przygotowywaniem sprawozdania z udzielonych zamówień. Jedno z nich dotyczy udzielania zamówień częściowych i na podstawie kilku umów.
W związku z wydaniem nowego aktu prawnego regulującego tematykę sprawozdania wielu uczestników przetargów ma wątpliwości związane z przygotowaniem tego dokumentu. Poniżej skrót najważniejszych pytań i odpowiedzi dotyczących tego tematu opublikowanych na stronach UZP.
To na zamawiającym ciąży dążenie do wyeliminowania wszystkich zaistniałych w postępowaniu niejasności. W szczególności dotyczy to oferty najkorzystniejszej, której wyboru instytucja zamawiająca dokonuje (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 grudnia 2016 r.; sygn. akt KIO 2275/16).
Okoliczność, że wymagania zamawiającego dotyczące parametrów technicznych dostarczanego sprzętu kumulatywnie nie są stosowane w przemyśle, nie jest istotna. To nie praktyka innych podmiotów, ale aktualne potrzeby zamawiającego powinny decydować o żądanych przez niego parametrach i ich wartościach bądź wielkościach (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 grudnia 2016 r., sygn. akt KIO 2279/16).
Wymóg wykazania się dostępnym do realizacji zamówienia potencjałem technicznym, gdzie nośnik uniwersalny, solarki oraz pługi muszą spełniać normę emisji spalin Euro 6 jest nadmierny i nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia. Należy tak stwierdzić, zwłaszcza wówczas gdy takie żądanie postawiono wobec sprzętu wykorzystywanego jedynie przez pewien czas realizacji zadań umownych, w okresie zimowym. Takie działanie znacząco podwyższa koszt wykonywania usługi. Wykonawcy musieliby zainwestować duże środki w nowy sprzęt, spełniający wymogi normy Euro 6, bowiem norma ta obowiązuje dopiero od 2014 roku, a jednocześnie sprzęt ten nie byłby efektywnie używany. Tym samym okres amortyzacji i zwrot nakładów inwestycyjnych byłby wydłużony (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 grudnia 2016 r., sygn. akt KIO 2280/16).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!