Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych pojawiła się opinia omawiająca zadania, jakie stawia przed zamawiającym ustawa Pzp w związku z zapobieganiem, wykrywaniem i likwidowaniem konfliktu interesów pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Zagadnienie, które na pierwszy rzut oka wydaje się dość trywialne, w szczegółach okazuje się rodzić wiele wątpliwości. Na ile pomaga je rozwikłać omawiana opinia? O jej głównych założeniach piszemy poniżej.
Jak pokazuje doświadczenie, zdarzają się wykonawcy, którzy podają w ofertach nieprawdzie informacje, próbując tym samym wykazać zamawiającemu, że spełniają warunki udziału w postępowaniu lub że powinno im się przyznać dodatkowe punkty w ramach pozacenowych kryteriów oceny ofert. Takie działanie stanowi podstawę wykluczenia z postępowania zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy Pzp. Ich eliminacja z procedury będzie przejawem dbałości zamawiającego, aby postępowanie było prowadzone przy zachowaniu reguł uczciwej konkurencji. W orzeczeniach Krajowej Izby Odwoławczej można znaleźć wskazówki, które ułatwią stosowanie tych przepisów w praktyce. W opracowaniu zebraliśmy najbardziej przydatne w codziennej praktyce przetargowej.
Podwykonawstwo to popularny sposób na to, by znaleźć potencjał niezbędny do realizacji publicznego kontraktu. Część firm tylko dzięki podmiotom trzecim udostępniającym im swoje zasoby a następnie realizującym po części umowę jest w stanie wygrać przetarg. Warto jednak pamiętać, że z korzystaniem z pomocy podwykonawców i podmiotów trzecich „pożyczających” wykonawcy swój potencjał wiążą się określone formalne obowiązki. Przedstawiamy opracowanie 5 ważnych pytań dotyczących umów podwykonawczych i oceny ofert, w których powołano się na cudze zasoby oraz wskazano podwykonawstwo. Jeśli masz wątpliwości, jakie działania powinien podjąć zamawiający, w sytuacji, gdy wykonawca zmienia podwykonawców na etapie realizacji umowy, jak powinna być oceniona oferta, w której wykonawca wskazuje 99% podwykonawstwa danego zamówienia czy jakich dokumentów wolno wymagać od podwykonawcy oraz podmiotu trzeciego udostępniającego wykonawcy zasoby, zachęcam do lektury naszego artykułu.
Mimo, że nowa ustawa o ochronie danych osobowych, jest dopiero w trakcie jej uchwalania, już dziś wywołuje kontrowersje i niepokój wśród zamawiających i wykonawców. Czekają nas nowe obowiązki formalne i dokumentacyjne w postępowaniach w sprawie zamówień publicznych – sprawdź, czego możesz się spodziewać w związku z wejściem w życie nowych przepisów.
Wielkimi krokami zbliża się termin, w którym ustawa o ochronie danych osobowych – po wejściu w życie unijnego rozporządzenia w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych –powinna zostać wdrożona do polskiego systemu prawnego. Czy w kontekście nadchodzących zmian zamawiający i wykonawcy powinni się specjalnie przygotowywać do tego procesu? Czy zmieni się sposób udzielania zamówień? Poniżej przedstawiamy główne założenia unijnego rozporządzenia. Za tydzień omówimy praktyczne konsekwencje związane z nowymi regulacjami prawnymi, które już wkrótce czekają zamawiających i wykonawców.
Siwz jest podstawowym dokumentem niezbędnym do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia. Z jednej strony powinna zapewniać ochronę interesu zamawiającego i pomóc mu otrzymać zamówienie, które rzeczywiście chciał nabyć. Z drugiej musi również gwarantować wykonawcy, że jego oferta, jeżeli będzie najkorzystniejsza, zostanie wybrana w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Specyfikacja jest źródłem wielu wskazówek co do sposobu przedstawienia oferty, począwszy od czysto formalnych, poprzez informacyjne lub o charakterze ubocznym, aż do postanowień istotnych dla jej oceny, których niespełnienie obliguje zamawiającego do jej odrzucenia. Wraz z wejściem w życie przepisów dotyczących elektronizacji zamawiający będą musieli pamiętać o uwzględnieniu w niej dodatkowych informacji. Sprawdź, jak powinna być sporządzona siwz, aby w pełni odpowiadała nowym regulacjom.
Przepisy ustawy Pzp wymagają, aby zamawiający, w pewnych sytuacjach, zażądał od wykonawców realizacji zamówienia przez osoby zatrudnione na umowę o pracę. Sprawdzamy, jak kształtuje się praktyka rynku w powyższym zakresie. Analiza opinii Urzędu Zamówień Publicznych, orzeczeń Krajowej Izby Odwoławczej oraz sądu okręgowego wskazuje, na co należy zwrócić uwagę przy formułowaniu wymogów. Zweryfikuj stanowiska składów orzekających i dowiedz się, jak interpretować ten przepis.
Rynek zamówień publicznych przygotowuje się na elektronizację postępowań o udzielenie zamówień publicznych, która po części będzie wdrażana już od 18 kwietnia 2018 r. Nasz ekspert podejmuje się wyjaśnienia niezwykle trudnych zagadnień związanych z niejednoznacznymi regulacjami prawa w tym zakresie i urzędowymi opiniami, które niestety nie rozwiewają zbyt wielu wątpliwości a czynią ten proces jeszcze bardziej niejasnym. W poniższym opracowaniu odpowiadamy na 4 pytania naszych Czytelników, którzy pragną solidnie przygotować się do stosowania nowych przepisów w praktyce. Wśród nich następujące wątpliwości: Czy tylko JEDZ powinien być składany w wersji elektronicznej, czy wymóg dotyczy też oświadczenia wykonawcy z art. 25a ust. 1 ustawy Pzp? Którzy pracownicy jednostki zamawiającej powinni dysponować kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Co zrobić, gdy mimo obowiązujących wymogów wykonawca złożył niezaszyfrowany JEDZ? Przeczytaj artykuł i zyskaj jasne wskazówki.
Zamówienie na dostawę leków może mieć charakter dostawy powtarzającej się okresowo. O tym, jak rozumieć to pojęcie i w jaki sposób właściwie określić wartość zamówień na dostawy leków, piszemy w artykule. Upewnij się, czy dom pomocy społecznej może zamówić leki wyłącznie na podstawie ceny. Sprawdź, jakie inne kryteria wyboru wykonawcy warto zastosować. Bądź pewien, że podejmujesz prawidłowe czynności. Poniżej znajdziesz niezbędne wskazówki w tym zakresie.
Kiedy dom pomocy społecznej zastosuje ustawę Pzp do zamówień na leki? Czy w każdej sytuacji i każdego rodzaju dom pomocy społecznej (publiczny/prywatny) ma taki obowiązek? Co z lekami refundowanymi w 100% oraz takimi, które finansują mieszkańcy? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym opracowaniu.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!