Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Jako zamawiający masz obowiązek skorygować ofertę, jeśli wystąpią w niej oczywiste omyłki pisarskie, rachunkowe lub inne polegające na niezgodności oferty z siwz ale niepowodujące istotnych zmian w jej treści. Jak stwierdzić, czy dane przeoczenie ma oczywisty charakter i jak prawidłowo dokonać korekty? Ustawa Pzp nie zawiera w tej mierze jasnych wytycznych. Warto jednak kierować się dorobkiem orzecznictwa KIO i praktyki rynku zamówień publicznych. W tekście omawiamy 9 ważnych zasad związanych z korygowaniem ofert oraz wskazówki wynikające z wyroków KIO w zakresie poprawiania w ofertach oczywistych omyłek pisarskich. W kolejnym tygodniu przeczytasz o korekcie oczywistych omyłek rachunkowych i innych omyłek powodujących, że oferta jest niezgodna z siwz.
Zlecanie usług społecznych podlega szczególnym ustawowym rozwiązaniom, które nierzadko sprawiają trudności zamawiającym. Przeczytaj drugą część artykułu dotyczącego zasad prowadzenia procedur na zamówienie usług społecznych o wartościach powyżej ustawowych progów i dowiedz się m.in.: kiedy odrzucić ofertę w takim postępowaniu, jakie są przesłanki unieważnienia procedury oraz jak dokumentować jej przebieg.
Usługi tzw. społeczne można zlecać w szczególnych procedurach określonych rozdziałem 6 ustawy Pzp. Mimo już ponad rocznej praktyki stosowania tych przepisów wiele kwestii związanych ze zlecaniem usług społecznych nadal budzi wątpliwości zamawiających. Artykuł omawia czynności, jakie należy po kolei podjąć w postępowaniach na zamówienia o wartości równej progom unijnym lub wyższej od nich (750 tys. lub 1 mln euro). Znajdziesz tu informacje związane z: regulacjami, jakie zamawiający powinien stosować wobec zamówień na usługi społeczne w progach unijnych, opisem przedmiotu zamówienia i szacowaniem jego wartości, komisją przetargową, sposobem ustalania warunków udziału w postępowaniu oraz ogłoszeniami o zamówieniach. Kolejną część artykułu, dotyczącą m.in. zasad odrzucania ofert w takich procedurach, unieważnienia postępowania i dokumentowania jego przebiegu, opublikujemy w następnym tygodniu.
Zamawiający ma prawo ustalić takie kryteria oceny ofert, które są niezbędne, aby móc wybrać ofertę w największym stopniu spełniającej jego oczekiwania. Artykuł 91 ust. 2 ustawy Pzp zawiera otwarty katalog kryteriów, jakimi można kierować się przy wyborze oferty najkorzystniejszej. Wymienia się w nim przykładowo: jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne, aspekty społeczne, aspekty środowiskowe i innowacyjne, a także serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna czy warunki dostawy (np. termin dostawy, sposób dostawy oraz czas dostawy lub okres realizacji). Ponieważ aktualnie ustawa Pzp kładzie nacisk na stosowanie prócz ceny także innych elementów ocennych, zachęcam do przeczytania poniższego artykułu i zyskania praktycznych wskazówek związanych z wyborem jednego z nich.
Właściwe umocowanie do podejmowania czynności prawnych jest niezbędne do tego, by wykonawca, który nie działa osobiście, złożył w postępowaniu skuteczną ofertę. Z pewnością najbezpieczniejszym rodzajem pełnomocnictwa w przetargach jest pełnomocnictwo rodzajowe, w którym zostaną wymienione wszystkie czynności, do realizacji których pełnomocnik będzie uprawniony w postępowaniu zamówieniowym (np. podpisywanie umów, potwierdzanie dokumentów za zgodność z oryginałem). W poniższym artykule omawiamy kwestie, o których należy pamiętać, sporządzając oraz oceniając pełnomocnictwo składane w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Prezes UZP wysunął zastrzeżenia odnoszące się do jednego z postępowań podlegającego kontroli uprzedniej. Zamówienie było przewidziane do współfinansowania ze środków pochodzących z Unii Europejskiej. Główne zarzuty dotyczyły weryfikacji fakultatywnych przesłanek wykluczenia, żądania określonych dokumentów, w sytuacji gdy są one dostępne w ogólnodostępnych bazach oraz korzystania z niekatulanych przepisów rozporządzenia w sprawie dokumentów. Zapoznaj się z zarzutami kontrolujących i sprawdź, jakich działań należy się wystrzegać w procedurach wszczynanych w warunkach znowelizowanych przepisów Pzp (wynik kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 26 maja 2017 r., sygn. akt KU/41/17 UZP/DKUE/KU/41/17)
Chcesz zastosować kryterium cena 100% lub z wagą przekraczającą 60% i nie jesteś pewien, jak dokonać tego zgodnie z prawem? Najpierw sprawdź, czy Twoja jednostka podlega jakimkolwiek ograniczeniom w tym zakresie. Jeśli stwierdzisz, że należysz do katalogu zamawiających, którzy muszą spełnić określone wymogi, aby dokonać zakupu, kierując się jedynie ceną, przeczytaj ten tekst. Piszemy w nim m.in. o tym, jak opisać w protokole uwzględnienie kosztów cyklu życia względem dostaw, usług oraz robót budowlanych. Omawiamy, co to są standardy jakościowe odnoszące się wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia. Podpowiadamy też, co zrobić, gdy nie czujesz się na siłach dokonywać takiego opisu, a mimo to, chcesz dokonać zamówienia, kierując się tylko ceną.
Przepisy ustawy Pzp wymagają, aby zamawiający, w pewnych sytuacjach, żądał od wykonawców realizacji zamówienia przez osoby zatrudnione na umowę o pracę. Kiedy takie wymaganie będzie zasadne oraz co powinna wówczas zawierać specyfikacja istotnych warunków zamówienia? Jak kwestę tę interpretuje Urząd Zamówień Publicznych i Krajowa Izba Odwoławcza? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w dalszej części artykułu. Znajdziesz w nim również gotowe zapisy siwz i umowy z wykonawcą.
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych stały się w ostatnim czasie niezwykle ważnym i aktualnym zagadnieniem. Rada Ministrów wydała w tym zakresie zalecenia, które powinni stosować wszyscy zamawiający należący do administracji rządowej. O tym, jak w praktyce uwzględniać je w dokumentach przetargowych, korzystając z narzędzi ustawowych oraz co można zyskać, stosując je we własnych zamówieniach, piszemy w poniższym artykule.
Aktualnie ustawa Pzp daje zamawiającemu dość dużą swobodę, jeśli chodzi o weryfikację wiarygodności wykonawcy. Przykładowo to w jego gestii leży, czy skorzysta z możliwości sprawdzenia zaległości podatkowych u danego oferenta bądź znajdowania się przez niego w stanie likwidacji. Z pewnością warto sprawdzić tego rodzaju okoliczności, bo świadczą one o kondycji finansowej podmiotu. Ale uwaga! Jeśli zamawiający zdecyduje się sformułować fakultatywne przesłanki wykluczenia w siwz lub ogłoszeniu, to nakłada na siebie obowiązek ich późniejszej weryfikacji. Przedstawiamy wnioski z kontroli przeprowadzonych przez UZP głównie w odniesieniu do zasad sprawdzania fakultatywnych przesłanek wykluczenia.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!