Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Można śmiało powiedzieć, że niejednolita interpretacja przepisów zakorzeniła się w polskim systemie zamówień publicznych. Podmioty uczestniczące w procesie udzielania zamówień nie są pewne podejmowanych decyzji oraz tego, jaki finał znajdą one przed organami kontrolnymi, i orzekającymi. Do tego wachlarza wątpliwości dołączyło zagadnienie terminu związania ofertą. Wydane w tym przedmiocie orzeczenie TSUE z 13 lipca 2017 r. (sygn. akt C-35/17) jest źródłem odmiennych interpretacji. UZP stwierdziło w opinii prawnej, że jeśli wykonawca nie przedłużył samodzielnie i na wniosek zamawiającego terminu związania ofertą, należy ją bezwzględnie odrzucić. KIO nie jest jednomyślna w tej mierze i prezentuje w wyrokach różne opinie. W poniższym tekście nasz autor opisuje wykluczające się stanowiska w kwestii upływu terminu związania ofertą i możliwości wyboru takiej oferty postępowaniu. Zapoznaj się z nimi, aby móc podejmować świadome czynności w prowadzonym postępowaniu.
KIO coraz częściej przypomina główne tezy wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 4 maja 2017 r. w sprawie C-387/14 Esaprojekt Sp. z o.o. przeciwko województwu łódzkiemu, bazując na nich w wydawanych orzeczeniach. Poniżej omawiamy 3 ważne wyroki Izby, w których wskazuje ona m.in. że:
Procedury wydatkowania środków unijnych podlegają niezwykle częstym kontrolom. Z tego względu warto zapoznać się z grożącymi konsekwencjami takich weryfikacji, aby podejmować przemyślane i ostrożne decyzje w trakcie realizacji projektu. Stwierdzone nieprawidłowości narażają zamawiającego na stratę finansową, a osoby odpowiedzialne za udzielenie zamówienia na nieprzyjemności. Zobacz, jakie naruszenia grożą korektami finansowymi, sprawdź przykłady stwierdzonych błędów i faktycznie nałożonych korekt oraz uniknij ich we własnej jednostce.
Do 1 marca każdego roku zamawiający mają obowiązek sporządzić dokument sprawozdania z udzielonych w poprzednim roku zamówień publicznych. W tym celu należy skorzystać z formularza na stronie https://sr.uzp.gov.pl/. Jeśli masz wątpliwości związane z wypełnieniem tego dokumentu, zachęcam do przeczytania naszego artykułu. Dowiesz się z niego m.in., kto uwzględnia zamówienie w sprawozdaniu w przypadku wspólnego udzielania zamówień bądź korzystania z pomocy pełnomocnika. Zyskasz pewność, jaką wartość wpisać, gdy wynagrodzenie umowne ulega zmianie przed sporządzeniem sprawozdania. Sprawdź także, jak wypełnić sprawozdanie po zawarciu umowy ramowej. Poniżej zestaw kompleksowych informacji na temat sporządzania tego dokumentu.
Procedury dotyczące wydatkowania środków unijnych są niezwykle obszerne. Warto jednak zakodować sobie kilka sztandarowych zasad, których należy trzymać się przy udzielaniu zamówień współfinansowanych. Przede wszystkim przyjąć trzeba szeroką perspektywę spojrzenia na rynek konkurencyjny przez pryzmat jego transgranicznego charakteru. Po drugie stawiać wymogi i określać kryteria w sposób przejrzysty, maksymalnie eliminując uznaniowość oceny. Po trzecie sumować zamówienia o podobnym charakterze, aby zminimalizować ryzyka zarzutów podziału zamówienia na części i uniknięcia w ten sposób stosowania przepisów ustawy Pzp. Zapoznaj się z kluczowymi zasadami obowiązującymi przy ponoszeniu wydatków do 30.000 euro w dwóch przedziałach kwotowych.
Już od kwietnia 2018 roku zamawiający i wykonawcy zostaną zobowiązani do porozumiewania się w postępowaniu za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w odniesieniu do oświadczenia JEDZ. W pozostałym zakresie wymóg ten będzie obowiązywał od 18 października br. Z artykułu dowiesz się m.in. z czym w praktyce wiąże się obowiązek elektronizacji zamówień publicznych, jaki dokument spełni wymóg „dokumentu elektronicznego”, w jaki sposób będzie możliwe przekazywanie poszczególnych pism, dokumentów i oświadczeń w postępowaniu oraz kiedy zamawiający ma prawo zrezygnować z elektronicznej formy komunikacji w prowadzonym postępowaniu.
Nowelizacja ustawy Pzp z czerwca 2016 roku wprowadziła obowiązek przygotowywania planów postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Z dokumentem tym wiąże się wiele dylematów zamawiających, choćby odnoszących się do faktu, jakie kwoty zamówień w nim wskazać, gdy brak jeszcze informacji co do szacunkowej wartości poszczególnych zamówień. Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na pytania: czy Twoja jednostka ma obowiązek sporządzania planu, w jakim terminie opublikować ten dokument, co zrobić, gdy w trakcie roku zmieniają się założenia związane z postępowaniem uwzględnionym w planie, ten artykuł jest dla Ciebie.
Perspektywa 2014–2020 jest w pełni realizacji. Wiele podmiotów otrzymuje środki z Unii Europejskiej przeznaczone na realizację konkretnego celu. Na co szczególnie uważać przy procedurze zawierania umowy współfinansowanej? Jakich błędów się wystrzegać, aby nie narazić swojej jednostki na zmniejszenie przyznanych środków i konieczność ich pokrycia z własnego budżetu? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule. Druga część materiału ukaże się w kolejnym Temacie Tygodnia.
Minimalny zakres zadań komisji przetargowej obejmuje weryfikację, czy wykonawcy spełniają warunki udziału w postępowaniu oraz ocenę i badanie ofert. Realizacja tych zadań w praktyce może jednak nie być łatwa, biorąc pod uwagę możliwą różnicę zdań osób będących członkami komisji. Sprawdź, jak krok po kroku zrealizować zadania komisji, nie narażając się na zarzuty organów, które będą potem weryfikować przebieg postępowania.
Poznaj zasady odpowiedzialności kierownika zamawiającego i osób, którym powierzył wykonanie swoich obowiązków. Sprawdź, jaki powinien być skład zespołu pomocniczego kierownika czyli komisji przetargowej i jaki może być zakres jej zadań. W kolejnym tygodniu omówimy zagadnienia związane z pracami komisji w praktyce, m.in. w zakresie czynności odnoszących się do zmiany (wycofania) oferty, otwarcia ofert a następnie ich poprawnej oceny.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!