Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Wiele instytucji nie radzi sobie ze sprawnym udzielaniem zamówień. Procedury są długotrwałe i żmudne, często też nie udaje się zamówić potrzebnych dostaw czy usług na czas. Czasem funkcjonujące w organizacjach procesy udzielania zamówień są nawet bardziej czasochłonne niż sama realizacja zamówienia. Niejednokrotnie niezbędna jest zmiana optyki i podejście do procedury udzielenia zamówienia w sposób menedżerski. W tekście podpowiadamy, jak usprawnić realizację zakupów w jednostce i jakie narzędzia zastosować, aby zmaksymalizować wykorzystanie własnych zasobów. Skorzystaj z gotowych wskazówek.
Umowy o zamówienia publiczne na roboty budowlane charakteryzują się pewną specyfiką. W tym zakresie należy zwrócić szczególną uwagę na dopuszczalność ingerencji zamawiającego w treść kontraktów wykonawcy z podwykonawcami (podwykonawcy z dalszymi podwykonawcami) oraz ich ewentualnego zakresu. Na temat zakresu możliwego oddziaływania inwestora na zapisy umów podwykonawczych niejednokrotnie wypowiadała się Krajowa Izba Odwoławcza. W materiale przeczytasz m.in. o tym, jaki zakres ingerencji zamawiającego w te kontrakty Izba uznała za dopuszczalny. Optymalnym rozwiązaniem z punktu widzenia zabezpieczenia interesów zamawiającego są też postanowienia dotyczące obowiązku złożenia przez wykonawcę ważnej polisy OC dedykowanej dla konkretnej umowy o zamówienie publiczne. Szczegóły w artykule.
Pewien zamawiający po sprawnym przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego podpisał z wykonawcą umowę na kompleksową przebudowę swojej siedziby. Inwestycja opiewała na blisko 1 mln zł i miała być zakończona w 1,5 roku. Niestety już po 4 miesiącach okazało się, że wykonawca nie płaci swoim kontrahentom, którzy po kolei schodzą z placu budowy, przez co realizacja umowy jest poważnie zagrożona. Zamawiający zwrócił się o pomoc do prawników, ale ci bezradnie rozkładają ręce. Umowa o zamówienie ma tyle niedociągnięć i braków, że trudno w tej sytuacji o dobre rozwiązanie.
Wraz ze zbliżającą się zimą, zamawiający będący jednocześnie zarządcami dróg, przygotowują się do ogłaszania postępowań przetargowych na usługi odśnieżania (zimowego utrzymania dróg). Sprawne przeprowadzenie takiej procedury pozwoli uniknąć sytuacji, w której „zima znów zaskoczyła drogowców”. Przełoży się również na bezpieczeństwo użytkowników dróg. Warto poświęcić trochę czasu na rzetelne przygotowanie postępowania i wybór wykonawcy, który należycie wykona powierzone mu zadanie. Z artykułu dowiesz się, m.in. jakie kryteria oceny ofert wziąć pod uwagę przy takiej usłudze, w jakiej procedurze zlecić zamówienie oraz jak rozliczać wykonane prace.
Kara umowna ma charakter prewencyjno-motywacyjny dla wykonawcy. Jest też niejednokrotnie, poza odstąpieniem od umowy, jedynym narzędziem w rękach instytucji zamawiającej, za pomocą którego może zdyscyplinować kontrahenta. Czy zamawiający jest ograniczony w ustalaniu wysokości tej kary i okoliczności jej naliczania? Czy wykonawca ma jakiekolwiek szanse przed KIO na obniżenie kary poprzez zmianę projektu umowy? Co robić, gdy naliczone kary znacznie przekraczają wynagrodzenie umowne? Czy wolno naliczać kary umowne w przypadku okoliczności niezależnych od wykonawcy? O tym m.in. piszemy w poniższym tekście.
Ustawa Pzp zobowiązuje zamawiającego do wszczęcia procedury wyjaśniającej wysokość zaoferowanej ceny w dwóch konkretnych przypadkach. W artykule piszemy m.in. o tym, jak dokonać potrzebnych wyliczeń, aby prawidłowo ustalić, kiedy oferta podlega wyjaśnieniom, jak sformułować dobre wezwanie do wykonawcy oraz co powinno zawierać pismo od oferenta, aby był w stanie obronić się przed odrzuceniem oferty. Jeśli jesteś zainteresowany badaniem rażąco niskiej ceny w praktyce, ten tekst jest dla Ciebie.
Zamawiający może wymagać od wykonawcy, aby ten osobiście zrealizował umowę i nie zatrudniał podwykonawców. Żądanie to może jednak dotyczyć tylko kluczowej części zamówienia. A co to takiego? – pytają nas Czytelnicy. W ustawie Pzp oraz dyrektywach unijnych próżno szukać definicji tego pojęcia. W poniższym tekście spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czym zatem są kluczowe części, które zamawiający może zastrzec do osobistego wykonania przez wykonawcę oraz co to zastrzeżenie w praktyce oznacza. Przedstawimy również na przykładach, z jakimi problemami spotykają się zamawiający, stosując art. 36a ustawy Pzp.
Jeśli udzielasz zamówienia na usługi społeczne o wartości niższej niż 750.000 euro i masz wątpliwości dotyczące stosowania odpowiednich przepisów, ten tekst jest dla Ciebie. Skorzystaj z 6 zwięzłych odpowiedzi eksperta na pytania naszego Czytelnika i bądź pewien prawidłowości działań podejmowanych w Twoim własnym postępowaniu. Z tekstu dowiesz się m.in.: czy masz obowiązek stworzyć wewnętrzny regulamin zlecania „podprogowych” usług społecznych, jakie konkretnie przepisy zastosujesz do ich udzielania oraz jak aneksować umowę zawartą w takim przedmiocie.
Czas składania ofert, okres związania ofertą i ważności wadium, data zawarcia umowy po wyborze oferty oraz wniesienia odwołania – przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie najważniejszych terminów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Do części z nich zastosowanie znajdą szczególne zasady. Sprawdź, jak obliczać termin związana ofertą i go przedłużać, co zrobić, gdy termin na złożenie odwołania upływa w sobotę i jak traktować termin standstill, gdy zawierasz umowę z kolejnym w rankingu wykonawcą. Jeśli chcesz poprawnie stosować przepisy i bezbłędnie obliczać terminy, ten tekst jest dla Ciebie.
Z uwagi na brak jednolitych reguł odnośnie do obliczania terminów w postępowaniu o udzielenie zamówień publicznych, zarówno zamawiający jak i wykonawcy sygnalizują nam problemy we właściwym określaniu dat wykonania poszczególnych czynności. Przeczytaj tekst i dowiedz się m.in.: jakich jest 5 ważnych reguł obliczania terminów zgodnie z ustawą Pzp i przepisami Kodeksu cywilnego, jak obliczyć termin na udzielenie wyjaśnień do siwz, do kiedy powinna być ważna gwarancja wadialna, na które terminy należy szczególnie uważać, bo nie jest możliwe ich przywrócenie. Druga część artykułu, w której znajdziesz m.in. tabelę z ważnymi terminami w procedurach przetargowych, już w następnym tygodniu.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!