Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zamawiający może wymagać od wykonawcy, aby ten osobiście zrealizował umowę i nie zatrudniał podwykonawców. Żądanie to może jednak dotyczyć tylko kluczowej części zamówienia. A co to takiego? – pytają nas Czytelnicy. W ustawie Pzp oraz dyrektywach unijnych próżno szukać definicji tego pojęcia. W poniższym tekście spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czym zatem są kluczowe części, które zamawiający może zastrzec do osobistego wykonania przez wykonawcę oraz co to zastrzeżenie w praktyce oznacza. Przedstawimy również na przykładach, z jakimi problemami spotykają się zamawiający, stosując art. 36a ustawy Pzp.
Jeśli udzielasz zamówienia na usługi społeczne o wartości niższej niż 750.000 euro i masz wątpliwości dotyczące stosowania odpowiednich przepisów, ten tekst jest dla Ciebie. Skorzystaj z 6 zwięzłych odpowiedzi eksperta na pytania naszego Czytelnika i bądź pewien prawidłowości działań podejmowanych w Twoim własnym postępowaniu. Z tekstu dowiesz się m.in.: czy masz obowiązek stworzyć wewnętrzny regulamin zlecania „podprogowych” usług społecznych, jakie konkretnie przepisy zastosujesz do ich udzielania oraz jak aneksować umowę zawartą w takim przedmiocie.
Czas składania ofert, okres związania ofertą i ważności wadium, data zawarcia umowy po wyborze oferty oraz wniesienia odwołania – przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie najważniejszych terminów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Do części z nich zastosowanie znajdą szczególne zasady. Sprawdź, jak obliczać termin związana ofertą i go przedłużać, co zrobić, gdy termin na złożenie odwołania upływa w sobotę i jak traktować termin standstill, gdy zawierasz umowę z kolejnym w rankingu wykonawcą. Jeśli chcesz poprawnie stosować przepisy i bezbłędnie obliczać terminy, ten tekst jest dla Ciebie.
Z uwagi na brak jednolitych reguł odnośnie do obliczania terminów w postępowaniu o udzielenie zamówień publicznych, zarówno zamawiający jak i wykonawcy sygnalizują nam problemy we właściwym określaniu dat wykonania poszczególnych czynności. Przeczytaj tekst i dowiedz się m.in.: jakich jest 5 ważnych reguł obliczania terminów zgodnie z ustawą Pzp i przepisami Kodeksu cywilnego, jak obliczyć termin na udzielenie wyjaśnień do siwz, do kiedy powinna być ważna gwarancja wadialna, na które terminy należy szczególnie uważać, bo nie jest możliwe ich przywrócenie. Druga część artykułu, w której znajdziesz m.in. tabelę z ważnymi terminami w procedurach przetargowych, już w następnym tygodniu.
Opis przedmiotu zamówienia a następnie jego szacowanie to niezwykle ważne etapy postępowania. Od tego, czy czynności te zostaną prawidłowo wykonane, zależą dalsze losy procedury. Wartość zamówienia wpływa na przebieg całego postępowania, determinując wybór odpowiednich do zastosowania przepisów. Niezwykle dużo pytań od naszych Czytelników dotyczy właśnie określania wartości zamówienia. W ich codziennej praktyce spotykają problemy, których rozwiązania próżno szukać w przepisach ustawy Pzp. Jeśli i Ty chcesz mieć pewność: jak szacować usługi sprzątania w kilku lokalizacjach, w jaki sposób poprawnie formułować zapisy umowy o zamówienie, gdy nie masz środków na cały okres jej realizacji oraz jak poradzić sobie w sytuacji, gdy brak Ci pewności co do potrzebnych ilości przedmiotu zamówienia, przeczytaj nasz artykuł. Znajdziesz w nim wiele istotnych wskazówek związanych z właściwym szacowaniem wartości dokonywanych zakupów.
Pomimo, że od lipca zeszłego roku obowiązują przepisy znowelizowanej ustawy, wiele umów zawartych na poprzednich zasadach jest w trakcie realizacji. Stosuje się do nich przepisy przejściowe ustawy nowelizującej, które zawierają pewną nieścisłość. O tym, jak właściwie interpretować regulacje dotyczące zmian umowy oraz jaka modyfikacja jej postanowień, w opinii organów orzekających, może być uznana za istotną, dowiesz się z poniższego tekstu.
Nieprzewidziane okoliczności, które zmuszają Cię do zwiększenia zakresu robót? Błędy w dokumentacji powodujące, że trzeba zmienić technologię? A może wykonawca, który realizował kontrakt, uległ przekształceniu i należy zmienić stronę kontraktu? To tylko niektóre okoliczności, które mogą zmusić Cię do zmiany postanowień umowy. Warto zawczasu przewidzieć tego rodzaju problemy i zapobiec niepotrzebnym nerwom w trakcie realizacji zamówienia. W przypadku kontraktu o zamówienie publiczne nie każda bowiem zmiana i nie w każdych okolicznościach może być do niego wprowadzona. W artykule omawiamy m.in., jakie zmiany umowy są zawsze dopuszczalne, które trzeba przewidzieć już w siwz i jak sobie poradzić z modyfikacją kontraktu, gdy zawarłeś go zgodnie z przepisami obowiązującymi przed zeszłoroczną nowelizacją.
Wprowadzona w wyniku zeszłorocznej nowelizacji ustawy Pzp zmiana przepisów dotyczących zamówień dodatkowych powoduje, że zamawiający będą musieli zmienić swoje wypracowane praktyki w zakresie ich udzielania. Szczególnym ułatwieniem jest zastąpienie zamówień dodatkowych udzielanych w trybie z wolnej ręki możliwością wprowadzenia w tym zakresie po prostu zmiany do umowy. O tym, na jakich warunkach wolno ją wprowadzić, przeczytasz w poniższym artykule. Warto też pamiętać, że szczególne regulacje – w zakresie udzielania zamówień dodatkowych i uzupełniających – dotyczą umów zawartych przed wejściem w życie zeszłorocznej nowelizacji. W artykule piszemy o 2 ważnych sprawach z tym związanych, które wynikają z opinii prawnej UZP wydanej w tym zakresie.
Zeszłoroczna nowelizacja ustawy Pzp zmodyfikowała m.in. przepisy dotyczące zamówień uzupełniających. Warto wiedzieć, co się w tym zakresie zmieniło i jak prawidłowo korzystać z nowych regulacji. Dzięki tej instytucji możesz bowiem szybko i prosto – bo z wolnej ręki – zlecić potrzebne prace. W artykule piszemy m.in. o tym, w jakim terminie i zakresie wolno aktualnie zlecać zamówienia podobne (dawne „uzupełniające”) a przede wszystkim, jakie warunki należy spełnić, by móc je zastosować.
Poza omyłkami pisarskimi i rachunkowymi, które charakteryzują się oczywistością, ustawodawca przewidział również obowiązek poprawienia w treści oferty innych omyłek powodujących, że oferta pozostaje niezgodna z siwz, a których poprawienie nie powoduje istotnych zmian oferty. Instytucja, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp ma na celu stworzenie możliwości brania pod uwagę ofert obarczonych nieistotnymi wadami, tj. różnego rodzaju brakami, błędami, niejasnościami czy nawet wewnętrznymi sprzecznościami, których korekta nie zmieni w istotny sposób kształtu oświadczenia woli złożonego przez wykonawcę. Czynność poprawienia omawianej omyłki prowadzi do uszczegółowienia, doprecyzowania treści oferty, tak by doprowadzić zamawiającego do pewności, że oferta odpowiada jego oczekiwaniom. Sprawdź, w jakich przypadkach korekta takich przeoczeń jest możliwa a kiedy niedopuszczalna.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!